Zaterdag 26/11/2022

O ironie: adblocker verkoopt zelf reclame

Het is allemaal wat ironisch. AdBlock Plus is een toepassing die u toelaat om reclame van websites te weren. Uitgerekend dat bedrijf kondigde deze week aan dat bepaalde advertenties voortaan wel worden doorgelaten. En daar wil het zich voor laten betalen.

Reclame op het internet is een frustratie van velen. Dat verklaart ook het grote succes van adblockers, toepassingen die ongewenste advertenties blokkeren. Adblock Plus is met meer dan 100 miljoen gebruikers de bekendste reclamewisser. Toch wil Eyeo, het bedrijf achter de plug-in, voortaan wél bepaalde reclameboodschappen toelaten.

Uitgeverijen kunnen zich daarvoor aanmelden bij het Acceptable Ads Platform, een geautomatiseerde advertentiedienst in samenwerking met advertentiebedrijf ComboTag. Adblock Plus blijft alle gewone advertenties blokkeren. In plaats daarvan voorzien de aangesloten websites ruimte waar het platform op zijn beurt aanvaardbare reclame in plaatst. Die mogen vooral niet te opdringerig zijn volgens de fatsoensnormen van het platform.

Het zijn dus niet langer de websites zelf, maar AdBlock Plus die de regels bepaalt van wat er toelaatbaar is. En dat is de wereld op zijn kop, vinden de uitgeverijen. "Eerst kidnappen ze onze advertenties, om er vervolgens zelf te gaan verkopen", zegt Koen Verwee, CEO van De Persgroep Publishing dat onder meer De Morgen en Het Laatste Nieuws uitgeeft. "Het platform levert dus zelf advertenties aan de gebruikers van AdBlock Plus, om dan met een groot deel van de inkomsten te gaan lopen. Dat is - net als het blokkeren van onze eigen advertenties - pure diefstal. Daar zullen wij nooit in meestappen."

Ook bij Mediahuis, uitgever van kranten als Het Nieuwsblad en De Standaard, zal niet met het nieuwe platform in zee gaan. "Dit zijn bijna maffiapraktijken waarmee het bedrijf zijn ware gelaat toont", zegt CEO Gert Ysebaert. "Zelf advertentie-inkomsten opstrijken blijkt dus het echte businessmodel. Bovendien is dat finaal toch niet zo interessant voor wie adblockers installeert. Die krijgt dan toch reclame te zien." Wie dus echt geen advertenties wil zien tijdens het surfen, zal in de toekomst allicht overstappen op een andere plug-in.

Zelfs de adverteerders zien geen heil in het platform. "Het is hypocriet", zegt Chris Van Roey, CEO van de Unie van Belgische Adverteerders (UBA). "Adblock Plus heeft zich altijd geprofileerd als een antireclametoepassing. Dus is het bedrijf niet consequent met de boodschap die het predikt."

Toch blijft Eyeo volhouden dat het idee achter hun Acceptable Ads Platform erg nobel is. "Vandaag zijn er mensen die storende reclames blokkeren en mensen die dat niet doen. Met ons Acceptable Ads Platform willen wij uitgevers toelaten om ook die eerste groep te bereiken, zonder iets te veranderen aan de aanpak voor die tweede groep", stelt CEO Till Faida in een persbericht.

Onnodig, klinkt het in de sector. "Het succes van adblockers is voor ons al een signaal geweest dat niet iedereen houdt van reclame", meent Van Roey. "Daar proberen we vanuit de Unie ook iets aan te doen. De afgelopen maanden hebben we onze leden duidelijk gemaakt dat een deel van de consumenten reclame vaak te agressief vindt. Met reclame op zich is niets verkeerd. Wel moeten we er alles aan doen om boodschappen relevanter en correcter te maken."

Uitgeverijen roepen op hun beurt lezers op om hun websites toe te voegen aan de zogenaamde witte lijst. Zo kunnen gebruikers van adblockers aangeven van welke websites ze wel reclameboodschappen aanvaarden. En dat is nodig, willen diezelfde lezers de gratis informatie blijven raadplegen.

Forbes is bijvoorbeeld volledig ontoegankelijk voor advertentieweerders, en ook De Morgen test momenteel de mogelijkheden. Momenteel krijgt een testgroep van 2.000 willekeurig gekozen gebruikers van adblockers een melding op de homepage van demorgen.be, met de vraag hun adblocker uit te zetten. Klikt de surfer op een artikel, verdwijnt de inhoud daarvan na drie seconden achter een muur. Binnenkort wordt de pilootfase stopgezet en geëvalueerd.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234