Update
Nu ook Renault? "Renault Espace diesel stoot tot 25 keer meer stikstofoxiden uit dan toegelaten"
De Renault Espace diesel stoot onder reële omstandigheden tot 25 keer meer NOx (stikstofoxiden) uit dan toegelaten, wanneer er gemeten wordt bij warme motor. Dat heeft de Duitse milieubeweging Deutsche Umwelthilfe vandaag bekendgemaakt. De organisatie richtte eerder ook al haar pijlen op Opel. Renault betwist de conclusies.
"We hebben tests uitgevoerd met de Renault Espace diesel, aangezien die wagen ook bij andere tests al veel hogere reële emissiewaarden had laten optekenen", aldus Jürgen Resch, directeur van Deutsche Umwelthilfe tijdens een persconferentie in Berlijn.
Bij zes tests uitgevoerd door de Universiteit voor toegepaste wetenschappen van het Zwitserse Bern zijn emissiewaarden vastgesteld die de norm van 80 mg/km 13 tot 25 keer overschrijden. Bij een test werd zelfs een waarde gemeten van meer dan 2.000 mg/km.
"Dergelijke emissiewaarden hebben we niet meer gezien sinds het einde van de jaren 1980, toen Europese emissielimieten aangenomen werden", aldus expert Axel Friedrich.
Korte tijd na het uitbreken van het milieuschandaal met de sjoemelsoftware bij het Duitse autoconcern Volkswagen, had Deutsche Umwelthilfe al laten weten "gedetailleerde cijfers te hebben over manipulaties van emissiewaarden" bij verschillende andere autobouwers dan Volkswagen, iets dat meteen ontkend werd door Daimler en BMW.
In oktober richtte de milieuorganisatie dan haar pijlen op de Opel Zafira diesel, waarvan onder bepaalde rijomstandigheden de uitstoot van NOx tot 17 keer groter zou zijn dan toegelaten door de Euro 6-norm.
Wir haben das Fahrzeug eines weiteren Herstellers testen lassen. Diesmal einen Renault Espace. pic.twitter.com/uDI9v2CJgo
— Deutsche Umwelthilfe (@Umwelthilfe) 25 november 2015
Renault ontkent
In een reactie zegt de Franse autobouwer dat de Renault Espace de regelgeving respecteert. Renault wijst er ook op dat de gehanteerde testprocedures door de universiteit van Bern niet volledig conform de Europese regelgeving zijn, grote verschillen geven in de resultaten en bijkomende metingen vergen.
"Zij hebben dus geen sluitend besluit kunnen opleveren", stelt Renault, dat nog zegt alles in het werk te stellen om de details van de resultaten te begrijpen. Renault wijst er ten slotte nog op dat het "onafhankelijke Duits organisme ADAC in augustus 2015 de Renault Espace getest heeft en daarbij verklaard heeft dat de auto de norm respecteert".