Maandag 06/12/2021
Griet Op de Beeck Beeld Jonas Lampens
Griet Op de BeeckBeeld Jonas Lampens

Griet Op de Beeck

Nu het nog niet helemaal te laat is

Griet Op de Beeck is schrijfster en columnist bij De Morgen.

Ik zie het overal, altijd weer, op alle niveaus gebeuren: er zijn dingen die ons bang maken, ontregelen, verontrusten, in de war brengen, en toch kijken we de andere kant op, zwijgen we. We lijken te geloven dat doen alsof het er niet is, ook betekent dat we er niet mee moeten omgaan. We zijn geneigd om zo om te springen met ons emotionele leven, met ons verleden, maar bijvoorbeeld ook met de milieuproblematiek.

Het begon met een niet eens zo groot bericht in de kranten, dat Volkswagen een monsterboete boven het hoofd hangt omdat er geknoeid is met de emissies van dieselauto' s in de VS. Die zouden uitgerust zijn met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van schadelijke stoffen als koolstofmonoxide en stikstof in labo's lager ligt dan op de weg. Naar aanleiding van dat bericht verkondigde Transport and Environment (transportenvironment.org, red.) dat er volgens hen wel degelijk een probleem is. De gangbare test ligt al tien jaar onder vuur, maar de auto-industrie deed er alles aan om een nieuwere, meer accurate versie af te houden. Transport and Environment beweert dat het slechtste model, een Audi, zelfs tweeëntwintig keer slechter deed dan wat wettelijk toegelaten is, en dat globaal negen op tien dieselauto' s, ook van andere merken, zouden falen.

Uiteindelijk erkende Volkswagen dat wereldwijd elf miljoen wagens uitgerust zijn met frauderende software. Het aandeel van VW kelderde spectaculair, maar dat gaat natuurlijk bovenal om de economische repercussies van een schandaal. Overheden allerhande beweren de zaak zeer ernstig te nemen, al reageren sommigen in de feiten nog afwachtend als ik deze column schrijf.

Maar hoe reageren wij? Hoe groot is onze verontwaardiging? Voelen we die sowieso? In de biowinkel - de biowinkel - hoorde ik een mevrouw tegen een andere zeggen: "Tja, het is een spijtige zaak wel, wij hebben ook een Audi, dus wie weet. Maar ja." Ze liet een kleine stilte vallen, alsof ze vond dat ze dat aan de planeet wel verplicht was, en toen begon ze over het heerlijke recept voor bloemkoolsoep dat ze online had gevonden.

Ik weet het wel, zulke zaken en alle milieukwesties raken aan ons eigen schuldgevoel. Want natuurlijk hebben we allemaal op een of andere manier boter op het hoofd.

Ik ook. Ik probeer zo veel mogelijk met de fiets te rijden, maar ook ik heb onlangs weer een auto gekocht omdat ik gemiddeld twee keer per week een lezing geef, meer nog in Nederland dan in België. Als ik de trein nam, zou ik telkens ter plekke moeten overnachten, wat voor mij in de weg gaat zitten van het schrijven, waar ik mijn eigen schrijftafel en mijn eigen omgeving voor nodig blijk te hebben. Dat maakt ook mij schuldig.

Maar ik heb wel een auto gekocht van een vrij obscuur merk die rijdt op CNG-gas. Ik ben nog niemand tegengekomen die weet wat dat is, terwijl dit type wagen het in milieurapporten toch niet veel slechter doet dan de elektrische, en zelfs beter dan tal van hybrides. Hij rijdt bovendien 250 kilometer met een volle tank, en vormt zo vandaag een praktisch haalbaarder en toch betaalbaar alternatief voor een elektrische wagen. Toch zijn er in ons land - Nederland doet al iets beter - nog altijd maar weinig tankstations waar CNG-gas wordt aangeboden. Wie het bijvoorbeeld in Antwerpen nodig heeft, moet daarvoor naar Kontich. Gevolg: weinig mensen kopen zo'n wagen, want het vraagt dus best wat extra planning en inspanning. Maar als we nu met z'n allen toch voor dat soort koppige keuzes gaan, dan zal de rest - industrie én overheden in het stimuleren daarvan - wel móéten volgen.

Ik bedoel maar: ook wij kunnen op zo veel kleinere en grotere manieren mee de zaak sturen. Laten we die kansen toch benutten. Laten we onze verontwaardiging uitspreken tegenover de Volkswagens van deze wereld. Laten we er mee voor zorgen dat een schandaal als dit een stimulans biedt voor die sector om te investeren in betere alternatieven dan diesel. Laten we stoppen met wegkijken als het over milieukwesties gaat, nu het nog kan, nu het nog niet helemaal te laat is voor de toekomstige generaties. Dat zijn we toch gewoon aan hen verplicht, nee?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234