Woensdag 02/12/2020

Economie

Nu de vraag naar maaltijdboxen explodeert, probeert het Gentse MealHero het op te nemen tegen HelloFresh

Jeroen Spitaels, Anton Claeys en Steven Debaere van bezorgdienst Mealhero uit Oost-Vlaanderen.Beeld RV

Corona doet ons massaal maaltijdboxen bestellen. De Vlaamse bezorgdienst Mealhero, die inzet op gezond eten en slim stomen, realiseert een forse groei. Ook bij bekendere spelers als HelloFresh en Marley Spoon gaat het hard. Blijft die appetijt na de pandemie?

“Ben je op je hoofd gevallen?” Die reactie kreeg Jeroen Spitaels twee jaar geleden te horen wanneer hij over de toekomstplannen met zijn vrienden Anton Claeys en Steven Debaere vertelde. De drie wilden een nieuw concept met maaltijdboxen op de markt brengen. “Het idee ontstond vanuit een probleem waarmee we zelf geregeld te maken hadden: we wilden graag gezond eten, maar hadden niet altijd de tijd of zin om te winkelen of koken.” 

De oplossing die ze bedachten heet Mealhero. Het Oost-Vlaamse bedrijf levert diepvriesingrediënten aan huis, die vervolgens in een speciaal ontwikkelde stomer bereid worden. Meer dan de verpakking openen en scannen moeten klanten niet doen. Nog geen halfuur later staat er een Aziatische quinoapan, chili sin carne of stoemp met gehaktballetjes op tafel.

“Mensen dachten dat we nooit zouden kunnen opboksen tegen HelloFresh”, zegt Spitaels. Dat is hen voor alle duidelijkheid ook nog niet gelukt, HelloFresh blijft marktleider. Maar dat neemt niet weg dat Mealhero intussen gouden zaken doet. Het bedrijf levert naar eigen zeggen maandelijks tienduizenden maaltijden aan duizenden gezinnen in Vlaanderen en Brussel. “In vergelijking met vorig jaar hebben we op alle fronten, van klanten tot personeel, een verviervoudiging kunnen realiseren.” 

Volgens Spitaels heeft het coronavirus de turboknop bij Mealhero aangezet. “Het is niet dat mensen door corona maaltijdboxen ontdekken. Die trend was al ingezet. Het virus zorgt wel voor een gigantische versnelling.”

Tegengewicht

Dat corona de maaltijdboxappetijt flink vergroot, merken ze ook bij andere leveranciers. Stéphane Ronse, CEO van het Belgische Foodbag, gaf eerder aan drie keer meer bestellingen te hebben sinds de uitbraak van het virus. Het is een wereldwijd fenomeen. Ook grotere, internationale spelers als HelloFresh en Marley Spoon doen gouden zaken door Covid-19. Zo gaat HelloFresh nu uit van een omzetgroei tot 95 procent, oftewel 3,5 miljard euro. Marley Spoon zag zijn omzetcijfers in Europa dan weer met 83 procent klimmen tot 10 miljoen euro. 

“Kijk maar eens op straat bij de papierophaling.” Marketingprofessor Tim Smits (KU Leuven) ziet dat maaltijdboxen iets doodnormaals zijn geworden. Voor corona sloegen ze al aan, omwille van het gemak. “Maar in de huidige crisis komen ze perfect tegemoet aan wie liever niet naar de winkel gaat, bijvoorbeeld uit schrik om er besmet te raken.” Het biedt ook een tegengewicht voor de lockdown, die door de gesloten horeca de keuze voor eten beperkt en ons leven een pak eentoniger maakt. “Dan klinkt zo'n abonnement met gevarieerde menu’s extra aantrekkelijk.”

Mealhero levert diepvriesingrediënten aan huis, die in een speciale stomer bereid worden.Beeld RV

Hoe duurzaam is de groei die maaltijdboxbezorgers nu realiseren? Zullen ze hun klanten vasthouden als het gewone leven herneemt? Retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School) meent van wel. De boxen passen perfect bij de trend van het ontzorgen. “Ze maken het heel wat gezinnen toch makkelijker. Onder meer de moeilijke vraag ‘wat gaan we eten?’ verdwijnt.” Tegelijk heb je toch nog de vrijheid om tussen verschillende menu’s te kiezen en de voldoening die koken geeft. 

Bij Mealhero zijn ze eveneens optimistisch over het postcoronatijdperk. Spitaels: “Tussen mei en augustus hebben we kunnen proeven van een normaler leven en toen vielen de extra’s bij ons niet weg, integendeel.” Bij Mealhero hebben ze intussen flink wat kapitaal kunnen ophalen. Zo injecteerde Jan Haspeslagh van diepvriesgroentereus Ardo onlangs 2,5 miljoen euro in het bedrijf. “Daarmee willen we groeien.” Waar hun ambities precies reiken, wil de CEO niet kwijt. “Laat het mij maar houden op the sky is the limit.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234