Zondag 28/11/2021

Nrc.next verliest eigen smoel

De Nederlandse ochtendkrant Nrc.next houdt op te bestaan in haar huidige vorm. Als het van de hoofdredactie afhangt heeft Nrc.next vanaf dit najaar geen eigen redactie meer. Voortaan wordt de krant gemaakt door één grote overkoepelende NRC-redactie.

De plannen om de redacties van Nrc.next en NRC Handelsblad samen te voegen worden uit de doeken gedaan in een interne mail die de Volkskrant kon onderscheppen. Volgens die krant riep Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, de redactie in april bijeen om de fusieplannen aan te kondigen. Het samenvoegen van beide kranten moet Nrc.next urgenter maken. Door meer artikels uit zusterkrant NRC Handelsblad over te nemen moet de krant ook dikker worden om zo een breder publiek te bereiken.

Nrc.next zag in 2006 het levenslicht. In de geboorteakte stond dat het een krant moest worden voor de nieuwe generatie geïnteresseerde mediagebruikers. Mensen die anders omgaan met nieuws en informatie, klonk het toen. Om dat jong, hoogopgeleid publiek te verleiden legde de Nrc.next-redactie zich toe op achtergrondverhalen bij en opiniestukken over het nieuws. Op haar hoogtepunt, in 2011, had de krant een oplage van 75.000 exemplaren. Tegenwoordig blijven er daar amper 36.000 van over.

Zorgenkind

Niet alleen de oplagecijfers, ook de redactionele lijn van Nrc.next baart de uitgever zorgen. Onder invloed van hoofdredacteur Rob Wijnberg verdween het nieuws steeds meer naar de achtergrond. Met als hoogtepunt de krant van 13 september 2012. De dag na Prinsjesdag staat op de cover van Nrc.next geen troon of koets maar een portret van een Australische asielzoeker. In plaats van een verslag over die Prinsjesdag koos de redactie voor een artikel waarin ze het nieuws van het jaar 0 probeerden te voorspellen. Het begin van het einde voor Wijnberg, die eind 2012 de krant moet verlaten.

Onder zijn opvolger Hans Nijenhuis blijft de oplage dalen, ondanks een wat scherpere focus op nieuws. Het jonge lezerspubliek waar de krant op mikt blijkt steeds minder kranten te lezen. En dat baart zorgen. Toen het Belgische Mediahuis, de groep boven De Standaard en Het Nieuwsblad, NRC Media overnam noemde Mediahuis-directeur Gert Ysebaert "de druk op Nrc.next" het eerste punt van aandacht.

Hoofdredacteur Peter Vandermeersch wil voorlopig niks kwijt over de plannen, behalve dat hij werkt aan "een versterking van de twee kranten". De redactieraad komt in juni met een advies over de nieuwe koers, dat daarna aan de redactie wordt voorgelegd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234