Zondag 19/09/2021

NRC helpt Mediahuis aan winst

Krantenuitgever Mediahuis boekte in 2015 een nettowinst van 19,7 miljoen euro. Met dank aan de overname van het Nederlandse NRC Media en het kosten snoeien in eigen land. Voor toekomstige groei rekent CEO Gert Ysebaert op een verdere stijging van de online advertentie-inkomsten.

Mediahuis, dat in eigen land onder andere De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg uitgeeft, kan een goed rapport voorleggen. De omzet steeg naar 403,5 miljoen euro en, nog belangrijker, het bedrijf maakte vorig jaar winst, terwijl het in 2014 nog voor 11,6 miljoen euro in het rood dook.

"De omzetstijging is bijna volledig op conto te schrijven van het Nederlandse NRC Media, uitgever van de kranten NRC Handelsblad en nrc.next", legt Ysebaert uit. Mediahuis nam dat bedrijf eind 2014 over en ziet de resultaten daarvan nu voor het eerst in de jaarcijfers opduiken. Een derde van de winst werd dan weer in eigen land gemaakt. Mediahuis ontstond drie jaar geleden als het resultaat van een joint venture tussen uitgevers Corelio en Concentra. De efficiëntiewinsten die dat opleverde, door bijvoorbeeld de redacties van de verschillende kranten nauwer te laten samenwerken, zijn nu pas in de cijfers te zien.

'Blijven investeren'

In 2015 wist Mediahuis elke dag gemiddeld 760.185 kranten aan de man te brengen, ongeveer evenveel als het jaar voordien. "Maar het is geen geheim dat die verkoop onder druk staat", zegt Ysebaert. "De losse verkoop keldert en de digitale groei is niet groot genoeg om dat te compenseren." De oorzaak daarvan ligt voor de hand. "De mogelijkheden voor de nieuwsconsument om zich te informeren, zijn sterk toegenomen."

In Nederland staat de oplage van NRC nog sterker onder druk. Zowel NRC Handelsblad als nrc.next zagen hun oplages tijdens de eerste drie kwartalen van vorig jaar dalen. "Maar die trend is ondertussen gekeerd", zegt Ysebaert. "Tijdens de eerste weken van dit jaar hebben we meer kranten verkocht dan tijdens dezelfde periode vorig jaar."

Groei ziet Ysebaert de komende jaren vooral in de digitale-advertentie-inkomsten. "Zowel voor onze nieuwsmerken als voor onze classifieds (jobs-, zoekertjes- en immosites, PD) zitten die in stijgende lijn." Al staat ook die markt onder druk. Door het stijgende gebruik van adblockers bijvoorbeeld, die ervoor zorgen dat je reclamevrij kunt surfen. "In het buitenland zijn die aan een opmars bezig, bij ons is er geen noemenswaardige stijging in het gebruik te zien is. Al moeten we wel op onze hoede zijn en blijven zoeken naar minder opdringerige manieren om onze lezers advertenties voor te schotelen."

Mobiel

Daarom wil Ysebaert blijven investeren in digitale ontwikkeling. "We werken op dit moment vooral aan onze mobiele sites en applicaties. En er staat ook een project op stapel dat de digitale leeservaring moet verbeteren."

Het creëren van financiële ademruimte voor innovatie krijgt prioriteit, zegt Ysebaert. Al moet er ook aan schuldaflossing worden gedacht. De overname van NRC Media deed de schuld bij Mediahuis toenemen van 25 tot 70 miljoen euro, en ook Corelio en Concentra sleuren nog een schuldenlast met zich mee.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234