Zaterdag 16/01/2021

Nostalgische duik in de speelgoedkoffer

In het Mechelse Speelgoedmuseum loopt een expo over de speelgoedrages van de jaren 50 tot nu. Een educatieve expositie is het niet, maar iedereen die van speelgoed houdt zal er met plezier naar kijken.

Het Mechelse Speelgoedmuseum hield enquêtes om te peilen naar de favoriete speeltjes van verschillende generaties. De antwoorden die het vaakst terugkwamen bestempelde de ploeg van het museum als rages. Met speelgoed uit het archief en donaties bouwden ze een uiterst herkenbare tentoonstelling op. Van de hoelahoep die werd uitgevonden in de jaren 50 tot de View-Masters uit de jaren 70: een halve eeuw aan speelgoed staat in de glazen kasten uitgestald.

De kijkkasten staan laag genoeg zodat de kleinsten erbij kunnen, maar de tentoonstelling is niet alleen voor kinderen bedoeld. Volwassenen ontdekken er hun favoriete speelgoed opnieuw of kijken misnoegd naar die ene prul die Sinterklaas keer op keer 'vergat' te brengen.

Merchandising

De expo Speelgoedrages begint chronologisch bij de economische boom van de jaren 50 en loopt zo de verschillende decennia af. Elke periode wordt gekenmerkt door een paar rages en toppers: speelgoed dat enorm goed verkocht in die periode. Van de fifties met Jokari, de autootjes van Dinky Toys en Frisbees wandel je als bezoeker naar de wielrennertjes, sticker-albums en caleidoscopen uit de sixties. In de jaren 70 wordt merchandising belangrijker en wordt er veel speelgoed rond de reeks The Muppets verkocht.

Rond 1980 waren Monchichi's en Loloballen populair. In de kasten over de nineties liggen Tamagotchi's en Pokémon-kaarten. De ruimte die aan de jaren 2000 is gewijd wordt bevolkt door Hello Kitty en Angry Birds. Sommige iconische speeltjes krijgen een kast voor zichzelf. Zo kleurt de kast van Barbie vooral roze en zie je Lego evolueren van eenvoudige blokjes naar heuse thema-dozen. Opvallend veel speelgoedrages zijn gebleven. Slechts een paar stuks zijn niet meer te vinden in de speelgoedwinkels van vandaag. Zoals de Holly Hobbie-pop uit de seventies en de Furby uit de jaren 90, die je nu enkel nog op rommelmarkten tegenkomt. De expositie staat ook even stil bij de echte klassiekers. Knikkers, bikkels, tollen en jojo's zijn steeds populair gebleven.

Onder de vitrines liggen bordjes met weetjes als 'Playmobil-poppetjes zijn 7,5 centimeter groot en zijn daarmee perfect voor een kinderhand. Toch was het de oliecrisis uit de jaren 70 die de grootte van het figuurtje bepaalde, er heerste een kunststof-schaarste' of 'In 2003 ruilde Barbie haar Ken in voor de Australische surfer Blayne.' Geen diepgaande kennis, wel leuke weetjes.

'Tik Tak'

Op schermen die her en der verspreid staan, getuigen mensen die in een bepaalde periode hun kindertijd beleefden over hun favoriete speeltjes. Elke periode wordt ook even geduid met foto's, reclamefilmpjes en nieuwsberichten. Zo speelt er in de afdeling rond de jaren 80 een aflevering van Tik Tak en kunnen ninetieskinderen terugblikken bij het beginfilmpje van Alfred Jodocus Kwak. Het museum werkt voor dit soort zaken samen met het Huis van Alijn, het Gents folkloristisch museum. Kinderen zullen iets opsteken, maar voor volwassen zal de tentoonstelling vooral nostalgische gevoelens oproepen. Waar het Huis van Alijn met opgebouwde decors en talloze audiofragmenten werkt, blijft het pretgehalte van Speelgoedrages beperkt tot de inhoud van de kasten, twee spelcomputers en een interactieve quiz op het einde. In tijden waarin musea meer en meer op speeltuinen gaan lijken, kiest uitgerekend het Speelgoedmuseum voor een bescheiden aanpak. Gelukkig is het onderwerp zo luchtig dat je al erg hard je best moet doen om er een saaie expo rond te bouwen. Wie van al dat moois zin heeft gekregen om te spelen, kan zich uitleven in de speelruimtes van het museum.

Speelgoedrages is van 11 mei tot 6 januari 2013 te bekijken in het Mechelse Speelgoedmuseum.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234