Zondag 17/11/2019

Nostalgische bloemetjes zijn terug

Liberty

Neem een bloemendessin dat meer dan honderd jaar oud is, en een Frans merk dat zijn vijftigste verjaardag viert, voeg ze samen en een trend is gezet: de Libertybloemetjes zijn deze zomer alomtegenwoordig, van Cacharel tot bij Nike en Topshop. door Agnes Goyvaerts

Hoe ze bij Cacharel precies rekenen is me niet helemaal duidelijk, want officieel werd het Franse merk van jeugdige prêt-à-porter gesticht in 1962, maar in september 2008 werd in Parijs de collectie voor deze zomer gepresenteerd als de feestelijke 'vijftigste verjaardagseditie'. Dat gebeurde met een retrospectieve en heruitgave van de gebloemde kleedjes die in 1970 in de collectie opdoken. In een verrassingsfinale defileerden tientallen jurken, rokken, bloesjes en bikini's met frisse Libertybloempjes. Ze lijken precies op het goede moment te komen, want nu, enkele maanden later, zie je ze overal. Cacharel heeft de voorzet gegeven, maar de naïeve bloempjes zijn onder andere te vinden bij Nike, Acne jeans, A.P.C., Mer du Nord en tal van andere merken. Waar komen ze vandaan?

Exotische invloed

In 1875 opent Arthur Lasenby Liberty in de chique Londense Regent Street een winkel van exotische, zijden stoffen die hij importeert uit het Verre Oosten. De decoratieve kunsten zijn in volle bloei, wie het zich kan permitteren omringt zich met mooi vormgegeven meubelen, tapijten, en kleren. Arthur Liberty wil de smaak van een breed publiek opvoeden, en hen de kans geven om mooie dingen te kopen. Hij laat textiel, meubelen, kleding en juwelen maken voor en door Liberty's, en creëert zo een echte 'Liberty style', die een geweldig commercieel succes zal worden. Handgeweven zijde uit India wordt in Engeland geverfd en, met houten blokdruk, versierd met motieven uit de planten- en dierenwereld. De kleine bloemdessins worden ontwikkeld samen met het Indisch Museum en krijgen exotische namen als Tanjore Lotus en Rangoon Poppy. Na de Eerste Wereldoorlog introduceert Liberty's stoffenaankoper een lichtgewicht katoentje en noemt het 'Tana Lawn', naar het Tanameer in Soedan, waar de katoenplant groeit. Bedrukt met kleine bloemmotieven wordt het de best verkopende stof van Liberty's. Het blijkt bovendien geen eendagsvlieg te zijn. In de jaren zestig worden de Liberty-stoffen gebruikt door de trendsetters van het ogenblik: Mary Quant en Jane Muir. Recenter hebben onder meer Louis Vuitton, DSquared2, Paul Smith en Christian Lacroix er gebruik van gemaakt. Het warenhuis is ook vandaag nog zeer begaan met hedendaags ambacht. Liberty's brengt ieder seizoen enkele artikelen uit met zijn eigen print, deze zomer bijvoorbeeld hand- en strandtassen. De pauwenveer is een terugkerend motief, maar als men waar ook ter wereld spreekt van 'Libertyprint' denkt men aan de kleine bloempjes. Er werd vorig jaar ook opnieuw aangeknoopt met een oude traditie, en Liberty liet enkele stoffen ontwerpen door kunstenaars. "Maar de opwindendste samenwerking was die met Cacharel", zegt Kirstie Carey, managing director van Liberty Art Fabrics.

Franse eend

Over naar de andere kant van het Kanaal. Eind jaren vijftig trekt de jonge Jean Bousquet, zoon van een handelaar in naaimachines, naar Parijs om er zijn geluk te wagen in de confectie. Bousquet vindt dat er een kloof gaapt tussen de haute couture aan de ene, en de zelfmaakmode of goedkope confectie aan de andere kant. Hij wil een categorie kleren maken die de leegte tussen de twee uitersten opvult. Hij kiest een merknaam - Cacharel, in de streek van Nîmes de naam van de zomertaling - en een styliste, Emmanuelle Khan. Zijn grote zet was in 1962 de chemisier van katoenkrip te introduceren, een licht en gerimpeld stofje dat voordien enkel voor lingerie werd gebruikt. Hij maakt bloesjes met mouwen om op te rollen, lieve ronde kraagjes, en bedrukt met kleine bloementuiltjes. 'Gentil, simple et sexy' is zijn motto, en dat slaat aan. Cacharel wordt een begrip. Michel Delpech zingt over 'des chemises à fleurs' en 'une mini jupe, deux bottes Courrèges / un Cacharel'. In 1970 introduceert Bousquet de Libertybloempjes in zijn collecties, zijn schoonzus Corinne Sarut heeft inmiddels Emmanuelle Khan vervangen en Sarah Moon maakt de wazige, romantische foto's die Cacharel tot op vandaag een herkenbaar imago bezorgen.

In de loop der jaren krijgt Cacharel steeds meer concurrentie, en het merk boert achteruit. In 2000 probeert Bousquet het opnieuw op de rails te zetten en neemt hij het Britse duo Clements Ribeiro onder de arm om het merk te verjongen. Het komt opnieuw onder de aandacht, maar blijkbaar niet genoeg, want de ontwerpers worden bedankt en vervangen door een ander Engels duo, Eley Kishimoto. Die presenteerden vorig jaar in Parijs de verjaardagscollectie. Wederkerend motief was de eend - de cacharel - maar er is ook een nostalgische reeks met heel eenvoudige zomerse jurken en bloesjes in Libertybloemen. De 76-jarige Jean Bousquet kwam samen met hen, en met zijn serie Libertybloempjes, het applaus in ontvangst nemen.

Zomertijd

De nostalgische print lijkt te werken. De bloempjes in zachte tinten hebben iets meisjesachtig onschuldigs, en zijn daardoor ook sexy. Niet alleen bij Cacharel, want veel andere merken springen op de wagen. Liberty heeft onder meer stoffen of archieftekeningen bezorgd aan Jaeger, nog zo'n degelijk, Engels merk dat aan een verjongingskuur bezig is, aan Acne, het cultjeansmerk, aan Balmain, het Parijse couturehuis, en aan Junya Watanabe, de protegé van Comme des Garçons. Het sportmerk Nike maakte er baskets van, die een formidabele bestseller werden, en straks ligt ook bij Topshop een serie kleren van Kate Moss in de winkel, versierd met Libertybloempjes.

Wie het niet zo ver wil zoeken, hoeft maar even rond te kijken in onze eigen winkelstraten. Het zijn dan misschien niet de échte Liberty-prints, maar kleine bloempjes in zachte pasteltinten zijn ook bij de grote ketens te vinden. Op naar een fleurige, meisjeszomer, 'gentil, simple et sexy'. n

Gentil, simple et sexy

Een beeld van de verjaardagscollectie van Cacharel.

De bloempjes hebben iets meisjesachtig onschuldig, en zijn daardoor ook sexy

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234