Donderdag 02/04/2020

Nordic noir

Een spannende zomer vraagt om een scandi-krimi, een thriller uit het hoge Noorden. Oord van koelbloedigheid. Joost Houtman

1. Håkan Nesser

Håkan Nesser (Zweden, 1950) is een van de succesvolste Zweedse misdaadschrijvers. Hij is vooral bekend van de reeks rond (ex-)commissaris Van Veeteren die in de loop van de verschillende boeken zijn politiepet inruilt voor de stofjas van het boekantiquariaat. De Van Veeteren-intriges spelen allemaal in het fictieve Noord-Europese stadje Maardam.

In 2006 koos Nesser in Man zonder hond met de opgewekte rechercheur Gunnar Barbarotti voor een nieuw hoofdpersonage. De politieman met Italiaanse roots gooit er te pas en te onpas een (schiet)gebedje tegenaan en communiceert geregeld met (zijn) God. Best wel originele politieman dus, die Barbarotti.

Nesser speelt in deze serie met taal en filosofie; laveert tijdig van donker naar opgewekt en verrast met heerlijke metaforen. Voor lezers die meer dan alleen maar spanning willen dus. Na Man zonder hond en Een heel ander verhaal is Het tweede leven van meneer Roos het derde deel van deze bijzonder literaire reeks.

Meneer Roos begint aan zijn tweede leven als hij de lotto wint. Hij neemt direct ontslag en koopt een klein huisje diep in het bos, waar hij elke dag stiekem naartoe gaat. Is hij meteen van het gezaag van zijn vrouw vanaf. Hij ontmoet de 21-jarige Anna. Wanneer haar ex opdaagt, slaan ze samen op de vlucht. Inspecteur Barbarotti wordt ingezet om de vermiste Roos terug te vinden... en dan duikt er plots een lijk op. Het tweede leven van meneer Roos zit vol psychologische inzichten die ertoe doen en mensen waarin je gelooft. Geef toe, het is al wel eens anders geweest in thrillerland.

Håkan Nesser, Het tweede leven van meneer Roos, De Geus, 576 p., 17,50 euro.

2. Jo Nesbø

Veel van Jo Nesbø's (1960) boeken draaien rond - leve de alliteratie - Harry Hole. Hole is - wat had u gedacht - ex-alcoholicus, verlaten door zijn vriendin en bovenal lijdend onderwerp van de duivelse ideeën van de auteur. Haast perfecte thrillers als De roodborst en De sneeuwman leverde dat op. In Politie laat Nesbø zijn Harry Hole voor de tiende keer opdraven.

Politie bouwt verder op De schim en dat is best opvallend, want Hole leek toch echt wel op zijn eigen einde af te stevenen in de cliffhanger waarmee dat boek eindigde. De schim was trouwens een wat a-typische Nesbø. Want terwijl Nesbø als voormalig profvoetballer in zijn boeken graag de lezer dribbelde met een karrenvracht subplots, nevenplots en plots in de plots, deed hij dat in De schim niet meer. Geen legpuzzel, maar een intimistischere thriller was het resultaat.

Zo ook in Politie, waarin verschillende mysterieuze moorden worden gepleegd.

Alle slachtoffers zijn politieagenten en hun lichamen worden gevonden op plaatsen delict van onopgeloste moorden. Sterk werk van Nesbø.

Jo Nesbø, Politie, Cargo, 496 p., 19,90 euro.

3. Hjorth & Rosenfeldt

Sebastian Bergman vormt de volledige antipode van Gunnar Barbarotti. Het is een ergerlijke macho. Een gestampte boer aan wie je je een heel boek ergert... Maar toch ook weer niet. Bergman is het hoofdpersonage van Het familiegraf, na Wat verborgen is het derde deel van De Bergmankronieken. Zowel Wat verborgen is als De discipel waren intrigerende thrillers. Verantwoordelijken van dienst hiervoor zijn acteur, toneelschrijver en presentator Hans Rosenfeldt (1964) en filmproducer Michael Hjorth (1963). De heren schrijven - hoe kan het ook anders - heel filmisch en ze weten hoe je een publiek moet laten huiveren.

In Het familiegraf komen twee vrouwen tijdens een herfststorm in een gevaarlijke situatie terecht. Ze weten zich te redden, maar doen een macabere ontdekking: bij de oever van een rivier steekt een hand uit de grond. De politie is snel ter plaatse en ontdekt zes lijken. Twee ervan zijn kinderen. Wie zijn ze en waarom bemoeit de veiligheidsdienst zich met de zaak? Wie Wat verborgen is en De discipel las, weet dat Sebastian Bergman in zulke hopeloze situaties zich best in zijn sas voelt. Behoorlijk heavy en kil.

Hjorth & Rosenfeldt,

Het familiegraf, Cargo, 432 p., 19,90 euro.

4. Åsa Larsson

Dat kun je zeker ook van De tweede zonde van Åsa Larsson (1966) zeggen. Officier van justitie Rebecka Martinsson leidt in De tweede zonde het onderzoek naar een gruwelijke moord in Kiruna, in het hoge noorden van Zweden. Het slachtoffer is ene Soll-Britt. Getuige van de moord is haar negenjarige kleinzoon Marcus. Hoe dieper officier van justitie Rebecka in de zaak duikt, hoe meer bizarre sterfgevallen er komen bovendrijven. En natuurlijk heeft alles met alles te maken.

De tweede zonde mondt uit in een klassieke race tegen de klok. In tegenstelling tot Hakan Nessers Het tweede leven van meneer Roos gaat het er hier een pak sneller en harder aan toe. Toch gunt Larsson de lezers ook een blik in de ziel van haar personages. Åsa Larsson weet hoe je een verhaal hard kunt maken zonder de psychologie uit het oog te verliezen.

Åsa Larsson, De tweede zonde, Ambo Antos, 232 p., 19,95 euro.

5. Sara Blædel

Sara Blædel (1964) debuteerde in 2004 als misdaadauteur en is ondertussen al drie keer verkozen tot favoriete auteur van Denemarken. De vergeten meisjes is een nieuw deel in de reeks met Louise Rick in de hoofdrol. Opmerkelijk, van deze (voorlopig) zevendelige reeks is eerder enkel Chatprinses naar het Nederlands vertaald. De politiethriller De vergeten zusjes kan echter moeiteloos als stand-alone gelezen worden.

In een bos vlak bij Kopenhagen wordt het lichaam van een vrouw gevonden. Het slachtoffer blijkt Lisemette te zijn, de helft van een tweeling. De meisjes zijn dertig jaar geleden in een zwakzinnigeninrichting opgenomen en daar overleden aan een longontsteking. Maar als dat toch niet blijkt te kloppen en Lisemette al die tijd nog in leven was, wat is er dan met haar zus gebeurd?

De vergeten zusjes is een thriller vol uitersten: vol horror, geschiedenis en alledaagse beslommeringen. En behoorlijk wat mannenhaat. Psychologische diepgang is zeker niet bij overvloed aanwezig, maar daar zit dan ook niet elke thrillerlezer per se op te wachten. Wie ouderwets wil gruwelen komt met deze vergeten zusjes echter perfect aan zijn trekken.

Sara Blædel, De vergeten meisjes,De Geus, 352 p., 15 euro.

Scandinavische klassiekers

1. Henning Mankell, Midzomermoord,

De Geus.

De absolute meester. Zeshonderd pagina's geniale spanning. Drie jongeren verdwijnen tijdens midzomernacht. Kurt Wallander valt van de ene verbazing in de andere.

2. Leif Davidsen,

De vrouw op de foto,

De Geus.

Wat als een paparazzo een foto kiekt die hij niet mocht nemen? Onbekende parel, ontdekt bij De Slegte. Ronduit fantastisch.

3. Jo Nesbø,

Headhunters,

Cargo.

Razende vaart, steengoeie humor. Met een schilderij van Rubens in de hoofdrol. Ge-ni-aal.

4. Sjöwall & Wahlöö,

De lachende politieman, Bruna.

Lekker vintage. Plot: tien op tien. Op de vaste telefoon na, in niets gedateerd.

5. Jo Nesbø, De sneeuwman,

Cargo.

Zelden zo bang geweest. Van een sneeuwpop dan nog wel. En dat op zomervakantie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234