Donderdag 17/06/2021

Noordelijke knowhow, zuiderse zwoelheid

Waarom een festival in Boom of Werchter organiseren als je het ook in Barcelona of op de Middellandse Zee kunt doen? Steeds meer Belgische festivalorganisatoren spreiden hun vleugels, op zoek naar de ultieme festivalervaring.

Zon, zee, strand en liefst ook nog wat goede muziek. Op zoek naar de ideale locatie voor een festival kom je niet meteen in Kiewit of Werchter uit. Grote weides genoeg, maar echt iets speciaals? Neen. Belgische festivalgangers op zoek naar iets meer trekken daarom al langer naar pakweg Sziget in Boedapest of Primavera Sound in Barcelona.

Om muziekliefhebbers op hun wenken te bedienen en een graantje mee te pikken van de groeiende vraag, trekken ook Belgische organisatoren steeds vaker naar het buitenland. Niet alleen om massa-events à la Tomorrowland te exporteren, maar ook om kleinschaligere festivals op poten te zetten. WECANDANCE trok begin dit jaar al naar Mexico, terwijl de Hasseltse Labyrinth Club eind volgende week een technofestival organiseert in Kroatië.

De Gentse promotoren achter onder meer Roots of Minimal en Hertz trekken midden augustus dan weer naar Portugal voor Waking Life, een festival met elektronische muziek en kunst, vlak bij een zwemmeer. "Tegenwoordig kun je tamelijk goedkoop reizen naar elk land in Europa", zegt Jens Van Ruyskensvelde. "Ook buiten Europa is er een publiek dat graag de combinatie maakt van een land ontdekken en er een festival meepikken."

Dat Waking Life naar Portugal trekt, heeft niet alleen te maken met de garantie op mooi weer. In België, waar je al met een verzadigd festivallandschap zit, is iets soortgelijks organiseren gewoon veel lastiger, zegt Van Ruyskensvelde. "Er is vaak een verplicht sluitingsuur, je krijgt klachten van buren, of je zit met een pand waar je je aan ontelbare voorschriften moet houden. In Portugal is er veel meer ruimte. Omdat we afgelegen liggen, zijn we bijvoorbeeld niet afhankelijk van een strikt einduur en kunnen we veel programmeren."

Vriendschappen en liefdes

Minder belemmeringen misschien, maar een festival in het buitenland creëert vooral ook een andere sfeer, zegt Charles Van den Bossche van Route du Soleil. Die organisatie begon met internationale liftwedstrijden, maar organiseert deze zomer al voor de derde keer The Village, een soort Belgisch festivaldorp dat dit jaar vlak bij Barcelona plaatsvindt, met bands als Bazart, Goose en The Black Box Revelation op de affiche.

"Je kunt zoiets gewoon niet vergelijken met een festival in België. De sfeer is helemaal anders. Thuis zijn de mensen iets meer geremder en gereserveerder. In The Village gaat het er socialer aan toe. Naar een Belgisch festival ga je met je vrienden en blijf je bij die vrienden. Bij ons ontstaan er veel nieuwe vriendschappen en liefdesaffaires. Iedereen leeft er samen in een dorp en heeft een eigen adres, waar de postbode dagelijks post ronddeelt."

Terwijl The Village mikt op een Belgisch publiek - met een gemiddelde leeftijd van 22 à 23 jaar zijn het vaak studenten of pas afgestudeerde jongeren - laat Waking Life zich niet door grenzen beperken. "We verkochten tickets in praktisch alle landen van Europa of verder: Canada, Israël, Australië, noem maar op. We mikken op een publiek dat goed weet waarvoor het reist en zich wil laten verrassen. We geven weinig vrij van hoe het er zal uitzien."

Minder mysterieus is The Ark, een soort Tomorrowland op een cruiseschip met onder meer 2manydjs, Felix da Housecat en Martin Solveig op de affiche. Acht ondernemers, onder wie Yvan Vindevogel (ex-Omega Pharma en man achter het ginmerk Copperhead) en Tijs Vandenbroucke van Nasty Mondays (Kozzmozz, Hindu Nights), namen het initiatief, en op 31 augustus vaart het schip de haven van Barcelona uit. Via tussenstops in Marseille en Ibiza komt het vier dagen later weer in de Spaanse stad aan. Frédéric De Gezelle vertelt dat 70 procent van de 4.000 tickets nu al verkocht is, vooral in België en Nederland. The Ark mikt ook op het buitenland. "Een paar podia worden gehost door buitenlandse clubs of labels, zoals Ministry of Sound uit Londen en Pacha Ibiza."

Logistiek ingewikkeld

Zuiderse landen mogen dan al veel voordelen bieden, daar een festival organiseren is niet altijd simpel. Bij The Ark hebben ze maar enkele uren om de cruiseboot tot een festivalboot om te toveren. "Het schip komt 's morgens pas aan in Barcelona. De reizigers van de vorige cruise moeten tegen halfelf weg, en onze gasten kunnen vanaf halfeen aan boord komen. Een aantal mensen van ons zit weliswaar al een dag vroeger aan boord om aan de opbouw te beginnen, maar we hebben dus een heel kort tijdsslot om op te bouwen."

Bovendien moet je ook rekening houden met de 'zuiderse slag', waar efficiëntie en snelheid niet altijd hoog op het prioriteitenlijstje staan. "Ik spreek wel wat Spaans, maar simpel is het niet", zegt Charles Van Den Bossche van The Village. "Organisatorisch en logistiek is het dus niet altijd even makkelijk. Maar tijdens The Village hebben we wel 250 medewerkers die allemaal vanuit België komen."

"Administratieve aanvragen duren er langer en er is minder technische knowhow", zegt ook Jens Van Ruyskensvelde van Waking Life. "Sommige zaken die hier overal te vinden zijn, vind je daar nergens. Ook de communicatie gaat minder vlot: gemiddeld een week op een antwoord wachten is geen uitzondering. Maar dat verplicht ons wel om vindingrijk en creatief te werk te gaan."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234