Zaterdag 03/12/2022

Nooit zonder mijn tas

Vroeger kocht je een handtas die bij je kleren paste, vandaag is het precies andersom. De tas is trendaankoop nummer één,

we zien wel wat erbij gaat.

Het is al een paar seizoenen bezig maar het einde komt nog niet in zicht. De huidige tassenrage is terug te voeren tot de Croissants en de Baguettes van Fendi, de kleine, soepele tasjes in dag- en avondversie en in tal van kleuren en uitvoeringen, die je over je schouder haakte en onder je oksel klemde. Hoewel de objecten niet echt heel functioneel zijn - er kan nauwelijks wat in en bij grote vrouwen staan ze bespottelijk klein - groeiden de wachtlijsten aan. Sinds 1997 zijn er van de Fendi-Baguette liefst 600.000 versies verkocht.

Natuurlijk kenden we vroeger ook al van die succesgolven. De doorgestikte 2.55 van Chanel, bijvoorbeeld, met kettingen in plaats van leren handvatten, waarmee Mademoiselle alweer aan de praktische kant had gedacht: door de handtas aan de schouder te hangen, hield je je handen vrij. Bijvoorbeeld voor je sigarettenpijpje.

Al even mythische vormen heeft de Kelly van Hermès aangenomen (Grace Kelly droeg ze voor haar buik toen ze zwanger was) en in iets mindere mate de Birkin van hetzelfde huis (een soort reuzen-Kelly). Gucci had in de jaren zestig zijn Jackie O en Dior viel in de prijzen toen prinses Diana een van de modellen als haar favoriet beschouwde en ze in verschillende kleuren bestelde.

Veel minder gemediatiseerd maar in de betere Belgische kringen al evenzeer iconen zijn de geweven tassen van Delvaux, of het wat tuttige model Brillance dat nu, in hevig blinkend fluogeel en in beperkte oplage is gemaakt voor Landed-Geland, Antwerpen 2001, een samenwerking van Delvaux en Walter Van Beirendonck.

Vandaag moet je snel zijn, wil je op de laatste trein van de tassenmode springen. Prada had nog maar net zijn 'bowling bag' aan de pers en de inkopers gepresenteerd of de kopieermachines waren al aan het draaien. Zonder bowling bag kom je de zomer niet door, en het voordeel is dat je er veel in kwijt kunt. Scheel van jaloezie keken we evenwel naar de kleine tasjes van Vuitton, die door de Amerikaanse rockontwerper Stephen Sprouse met slordige graffitiletters zijn beklad. In plaats van het ingehouden en decennia overlevende LV-logo kwam er in roze en groene vette letters voluit Louis Vuitton op de bruine tassen. Enkele BV's en vooraanstaande modejournalisten kregen er een cadeau, om zo als smaakmakers te fungeren. Daarna viel de aanvoer droog en werden de tassen des te begeerlijker. Een bekende truc.

Bij Dior blijft Galliano maar ideeën spuien met de kracht van een goed geschudde fles champagne: na de tas in de vorm van een zadel, vorig seizoen, heeft hij voor deze zomer tassen die verwijzen naar de Amerikaanse droom. De Trailer, van lichtblauw en wit geperforeerd leder, heeft koplampen en een sluiting als een deurhendel van een Cadillac, terwijl Chris 47 verwijst naar een Chrysler uit die periode.

Bij Prada is men de bowlingtassen intussen natuurlijk al voorbij. Daar zijn het grappige, slappe balkvormige tasjes van tweekleurig leder die het nu goed doen of zwarte leren tassen met koperen ringen ingeslagen (ook Sonia Rykiel heeft deze combinatie van zacht en rock-'n-roll), terwijl Gucci inspeelt op de militaire trend met een trapeziumvormige schoudertas van kaki linnen die je tot een pochette kunt vouwen.

Van vouwen gesproken, bij het Franse merk Lancel plooien de zomerse tassen in frisse anijs- en abrikozenkleurtjes als Japanse origamivellen. En wie je daar niets meer moet over leren, is het eveneens Franse Longchamp, dat met zijn variaties op Pliages welhaast onsterfelijk is geworden.

Sober maar van grote klasse zijn de tassen van het Italiaanse Tod's. Hillary Clinton heeft haar eeuwige attachécase zelfs ingeruild tegen een 'Milky' van Tod's, een groot model van deze zomer. En bij het (iets sportievere) zustermerk Hogan legde men wachtlijsten aan voor de Panamerican, een tas van grège linnen met rode of mosterdkleurige lederen inzetstukken.

In London staat men intussen in de rij voor de met (oude) reclameboodschappen bedrukte handtassen van Anya Hindmarch.

En vindt u dit allemaal schandalig duur, dan is er nog een uitweg: een felgekleurde strandtas van raffia, zo'n boodschappenmandje uit de jaren vijftig. Dat past helemaal bij de Capri-look en bij mooi weer. AG

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234