Zondag 05/04/2020

Eindejaarsperiode

Nooit werd meer online gekocht in de eindejaarsperiode dan de afgelopen weken

Pakjesjagers in de Antwerpse Meir.Beeld Thomas Nolf

Wanneer u dinsdagavond uw kerstcadeautje krijgt, bedenk dan: de kans is groot dat u niet alleen uw gulle gever mag bedanken, maar ook de pakjesbezorger. Nooit werd meer online gekocht in de eindejaarsperiode dan de afgelopen weken.

Het regent, het is koud en hoe hard de kerstman ook ho-ho-ho’t, het doet de pakjesjagers in de Antwerpse Meir de pas niet vertragen. Zij zijn op de laatste zondag voor kerstmis op een missie. “Ja, we moeten onze kerstcadeautjes nog kopen”, zegt Sylvia uit Temse lachend, die samen met haar man en tienerdochter op pad is. Aan elke arm hangen enkele zakken, kleding vooral. Die komen ze toch liefst zelf uitkiezen. Heel bewust, zo blijkt. “Wij zijn zelfstandigen en werken zes dagen op zeven. Maar online onze cadeautjes kopen, is voor ons geen optie”, zegt Sylvia. “Wij willen de winkeliers steunen. Dat vinden we heel belangrijk.” 

Ze is niet de enige. Studente Chiara uit Berlaar heeft het horloge voor haar vriend zelf uitgekozen in de winkel. “Omdat ik dat toch eens wil vastgehad hebben. Een horloge laten opsturen via de post vertrouw ik niet echt.” Anderen hebben nog helemaal geen idee wat ze onder de kerstboom moeten leggen en hopen dat met het frequenteren van de winkels de inspiratie komt, zoals Ann uit Gent, of de Nederlandse vriendinnen Marloes en Anouk. “Natuurlijk shoppen wij weleens online, maar niet voor cadeautjes. Als je zelf op pad gaat, vind je toch altijd dingen waar je anders nooit aan dacht.”

Dat ze uitzonderingen zijn, is veel gezegd. Maar dat een aanzienlijk aandeel van de kerstcadeaus dit jaar niet langs de fysieke winkeltoog gepasseerd is staat als een paal boven water. Liefst 480.000 pakjes per dag behandelt Bpost dezer dagen. Dat is 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar en 60 procent meer dan op een gemiddelde dag in de loop van het jaar. “Traditioneel is de week voor Kerstmis de drukste. Maar dit jaar zien we dat de drukte sinds Black Friday blijft aanhouden”, zegt woordvoerder Veerle Van Mierlo. “Al heel de maand december is het alle hens aan dek. We hebben daarvoor zelfs 1.900 extra tijdelijke werknemers ingeschakeld.”

Gewenning

Niet alleen Bpost merkt een stijging. De populaire webwinkel bol.com kan nog geen officiële cijfers voor de eindejaarsperiode geven, zegt persverantwoordelijke Roos Franssen. “Maar als u weet dat onze omzet jaarlijks met 30 procent groeit en 25 procent van onze totale omzet in de laatste twee maanden van het jaar gerealiseerd wordt, zegt dat wellicht genoeg.”

Waar die spectaculaire stijging vandaan komt? Enerzijds is er gewenning, zegt retailspecialist Gino Van Ossel van de Vlerick Management School. “Wie een keer online gekocht heeft en dat handig vond, zal dat meer doen. Zeker wie voltijds werkt en de eindejaarsstress op die manier kan vermijden. Zo zien we dat online boodschappen doen voor de feestdagen erg in de lift zit. Het is efficiënt, je bent zeker dat je niets vergeet en je bespaart jezelf onnodige ergernissen.”

Bovendien hebben veel meer detailhandelaars tegenwoordig een webshop, zegt gedelegeerd bestuurder van Unizo Danny Van Assche. “Wij moedigen onze handelaars daar expliciet tot aan. Van de Vlaamse handelaars is intussen 90 procent online aanwezig, al is het maar met een telefoonnummer en openingsuren. De helft verkoopt ook online.”

Sowieso is het een feit dat de verkoop in fysieke winkels terugloopt, zegt Van Ossel. Maar dat hoeft geen drama te zijn, meent Unizo. “Wij zijn ervan overtuigd dat online shoppen een grote opportuniteit is voor onze winkeliers. Omdat het zo makkelijk is, kopen klanten misschien ook meer. Daar moeten we op inspelen. Het belangrijkste is dat ze Belgisch kopen en niet bij buitenlandse webshops. Vorig jaar gebeurde 60 procent van de online aankopen bij buitenlandse winkels. Hopelijk is dat dit jaar minder.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234