Zaterdag 10/12/2022

Nooit te jong om te leren op de in utero-school

Altijd gedacht dat een zwevende mobiel boven de wieg het toppunt van intellectuele stimulatie voor baby's was? Vergeet het maar: het echte werk begint nog vroeger. In de baarmoeder, wel te verstaan. Als de aanstaande ouders meewillen, kunnen ongeboren baby's vanaf de vijfde maand van de zwangerschap op de schoolbanken plaatsnemen. De Amerikaanse verloskundige dr. Rene van de Carr laat de kinderen in Californië twee uur per dag onderwijzen. Ze krijgen 'les' in het alfabet, muziek en er wordt hen voorgelezen uit boekjes.

Van de Carr denkt dat ouders op die manier de hersenen van de ongeborene kunnen stimuleren. Ouders die naar de school voor ongeborenen gaan zeggen dat ze voor en na de geboorte van hun baby concrete resultaten zien: de ongeborene 'antwoordt' op verzoek door trappen te geven. Hoe dat precies in zijn werk gaat, wordt evenwel niet verduidelijkt. Moet het foetus met een welgemikte trap zijn voorkeur laten blijken voor een van de Brandenburger concerten boven de nieuwste van de Spice Girls? Is het de bedoeling dat het met zijn voetjes de maat trappelt?

Nog volgens de ouders blijkt na de geboorte overduidelijk dat de baby's de lessen hebben verwerkt. Zij luisteren naar de muziek en zijn gevoelig voor de taal die ze als ongeborenen hebben gehoord. Baby's die onmiddellijk na de geboorte vroegen naar deel II van Oorlog en Vrede (hoe loopt dat af, ma, dat spannende verhaal van toen ik in je buik zat) zijn evenwel nog niet gesignaleerd.

"Hoe controleer je zoiets?," vraagt Myriam Hanssens, gynaecologe en kliniekhoofd in het UZ Leuven zich af. "Hoe lang volgen onderzoekers die kinderen? Ik neem aan dat die baby's ook na de geboorte heel sterk worden gestimuleerd. Hoe weet je dan wat precies het resultaat van de lessen in utero is? Volgens mij neem je de hele zaak best met een korreltje zout. Ik denk niet dat je op die manier kleine genieën kweekt."

"Het is wel zo dat mensen op bepaalde ogenblikken van hun evolutie meer ontvankelijk zijn voor bepaalde stimuli. Vanuit Steiner-hoek heeft men al eerder gesuggereerd om baby's over Einstein te vertellen. De hersenen van - ook ongeboren - baby's zijn wel degelijk actief en reageren op stimuli. Daarom is het belangrijk dat mensen verstandig omgaan met hun ongeboren kind. Daarmee bedoel ik dat er een zekere communicatie is. Maar dat gebeurt meestal spontaan, net zoals het draaien van zachte muziek. Echte intellectule uitdagingen, zoals het onthouden van concrete woorden of liedjes, vind ik wat ver gaan. Kinderen, en zeker baby's, moeten de kans krijgen kind te zijn. Er worden al snel genoeg eisen aan je gesteld."

(HS)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234