Donderdag 16/07/2020

Verkeersovertredingen

Nooit meer verkeersovertredingen dan in 2019: ‘Nog veel te veel chauffeurs vertonen strafbaar rijgedrag’

Een bestuurder moet blazen bij een verkeerscontrole. Beeld Laenen

De verkeersstatistieken van de federale politie, die Het Laatste Nieuws kon inkijken, schetsen een somber beeld. Vorig jaar werden 7,5 procent meer verkeersovertredingen vastgesteld dan het jaar voordien. Stijgingen van inbreuken zoals overdreven snelheid (+ 7,7 procent), gsm-gebruik achter het stuur (+ 6,3 procent) en alcohol- (+5,3 procent) en drugsmisbruik (+ 28,7 procent) baren de politie zorgen.

Welgeteld 5.518.901 keer werden automobilisten vorig jaar door de geïntegreerde politie – federale én lokale politiediensten – op de bon geslingerd. “Dat getal lag nog nooit zo hoog”, zegt Koen Ricour, directeur van de federale wegpolitie. “In 2018 telden we 5,1 miljoen overtredingen. Die stijging met 7,5 procent is deels te verklaren door het feit dat we het aantal controles jaar na jaar opdrijven. Toch stemmen deze cijfers ons somber. Nog veel te veel chauffeurs vertonen strafbaar rijgedrag.”

Het belangrijkste segment in de statistieken zijn de snelheidsovertredingen. Liefst 4 miljoen keer vlamde een auto vorig jaar met te hoge snelheid voorbij een flitspaal, mobiele controle of trajectmeting. In 2018 stelde de politie ‘slechts’ 3,75 miljoen snelheidsovertredingen vast. Een stijging van 7,7 procent, dus. “Inspanningen zoals flitsmarathons en sensibiliseringscampagnes ten spijt blijven automobilisten de snelheidsregels massaal aan hun laars lappen”, zegt Ricour. “Interessant zijn de cijfers over het snelheidsregime. 2,2 miljoen overtreders reden tot 10 km sneller dan toegelaten. 1,4 miljoen overtreders reden dan weer tot 20 km te snel. Tot onze grote spijt stellen we vast dat een grote groep de regels nóg faliekanter overtreedt. Liefst 33.441 betrapte chauffeurs reden vorig jaar tot 40 km sneller dan de toegelaten limiet. Totaal onverantwoord en ronduit crimineel.”

Cross Border Enforcement

Precieze cijfers over het aandeel buitenlandse snelheidsovertreders liggen niet voor. Toch leeft bij de wegpolitie het gevoel dat buitenlandse chauffeurs zich stilletjes aan beter aan de snelheidsregels houden. Ricour: “We vermoeden dat de Cross Border Enforcement-richtlijn, die het mogelijk maakt om buitenlandse kentekenhouders ook effectief te beboeten voor geflitste verkeersovertredingen, zijn vruchten afwerpt. De betalingsbereidheid in het buitenland is de jongste jaren erg toegenomen.”

Niet alleen overdreven snelheid, ook gsm-gebruik achter het stuur baart de federale politie zorgen. Vorig jaar werd liefst 105.002 keer een chauffeur betrapt die aan het bellen of sms’en was. Na een jarenlange (zeer lichte) daling van het fenomeen betekent dit een plotse stijging van 6,3 procent tegenover 2018. 

“Het aantal overtredingen op het gebied van gordeldracht en het gebruik van een kinderzitje daalt jaar na jaar. Vorig jaar klokten we af op 52.418 overtredingen”, zegt Ricour. “Stiekem hadden we gehoopt dat een gelijkaardige trend zich zou voordoen op het gebied van het gsm-gebruik achter het stuur. Niet dus. Mensen beseffen nog steeds onvoldoende hoe gevaarlijk het gsm’en achter het stuur is. Bij het lezen of versturen van een bericht ga je trager rijden en wijk je veel meer af van rijstrook. De reactietijd verdubbelt ook: tussen 2,2 en 2,6 seconden in plaats van gemiddeld 1 seconde, zo blijkt uit een studie van verkeersinstituut Vias.”

Alcoholgrens verlagen

Alcohol, dan. Ook hier schetsen de cijfers een weinig fraai beeld. Het aantal bestuurders dat onder strafbare invloed van alcohol wordt geklist, schommelt al jaren rond de 50.000. In 2019 werden er 51.283 overtredingen vastgesteld, een stijging van 5,3 procent tegenover het jaar voordien. “We krijgen dit fenomeen maar niet onder controle en dat is droef”, reageert Ricour. “België is zowat de slechtste leerling van de Europese klas op het gebied van alcohol in het verkeer. De positieve attitude van de ‘Bourgondische Belg’ speelt hierin wellicht een rol. In ieder geval, we zullen dus nóg meer moeten controleren. Daarnaast pleiten we er er ook voor om de alcoholgrens te verlagen tot 0,2 promille alcohol in plaats van 0,5 promille. In het parlement worden hierover al jaren voorstellen gedaan. Maar de wet is nog steeds niet gewijzigd.”

Met drugs, tot slot, gaat het al helemaal de verkeerde kant uit, zo blijkt uit de statistieken. Vorig jaar werden net geen 10.000 drugsgebruikers in het verkeer betrapt. Een stijging van liefst 28,7 procent tegenover 2018. “We verwachten dat dit cijfer de komende jaren nog zal toenemen”, aldus Ricour. “Omdat we steeds meer speekseltests afnemen, natuurlijk. Maar ook omdat drugsgebruik gewoonweg in de lift zit. In de statistieken zien we sinds 2011 een duidelijke toename van het aantal inbreuken tegen rijden onder invloed van drugs, zoals cannabis, amfetamines en cocaïne.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234