Zaterdag 24/08/2019

Nooit meer verdwalen in Hasselt

OWSH, ofte Onafhankelijke Wakkere Stadsgids Hasselt, is een nieuwe Hasseltse website. Eentje die je van de platgelopen toeristische paden afhoudt en je de échte ziel van de stad toont. De site tipt je events en wijst je de weg naar favoriete adresjes van locals. "OWSH toont wat Hasselt uniek maakt", aldus bezielster Karolien Paulissen. De site biedt leuks voor wie kids heeft, van streetart houdt, wil shoppen of de natuur in wil duiken. Maar ook kunst- of architectuurfans vinden hier hun goesting. Op vraag is er ook een picknickmand. Voor de jeneverfeesten, op 14 en 15 oktober, is er een speciale rondleiding voorzien.

owsh.be

Collab-marathon

De Antwerpse modewinkel Monar bestaat 50 jaar en viert dat met evenveel collabs met hun lievelingsmerken. Deze tour de force begon vorige maand toen ze in één klap hun eerste tien samenwerkings-producten voorstelden, onder meer met Adidas en Komono. Intussen staat de teller op 24 en sloegen ook Fila, Arrk, Won Hundred en Chie Mihara aan het ontwerpen voor Monar. Nog tot 8 december zullen ze op elke donderdag verschillende nieuwe collabs voorstellen. Allemaal exclusief, want van elk item worden er maar twaalf gemaakt. Een oranje toets is de, euh, rode draad door alle collabs, een knipoog naar de huiskleur van de hippe shop die zelfs Dave Grohl tot zijn klanten mag rekenen.

monar.be

Boven: Rains voor Monar.

Rechts: Lola Cruz voor Monar.

Heerlijk Londen

Naar Londen reizen, puur om te genieten van eten en drinken: moet kunnen. Met het nieuwe boek Heerlijk Londen onder de arm mis je niks. Alvast een voorproefje met drie fijne markten.

Broadway

Midden in Hackney is Broadway Market een centraal punt waar marktkooplui sinds 1890 hun waar aan de man brengen. Ze verkopen fruit, groenten en vlees aan buurtbewoners, terwijl hipsters uit Hackney genieten van streetfood uit de hele wereld of koffie kopen bij Climpson & Sons. Wil je het echte East End meemaken, zet dan je tassen even neer bij F. Cooke, dat hier al ruim honderd jaar de traditionele 'pie and mash' en paling in gelei serveert. broadwaymarket.co.uk, zaterdag 9-17u

Maltby Street

Maltby Street Market is een vrij recente toevoeging aan het ambachtelijke marktlandschap. Onder en langs de spoorbogen op Ropewalk, in een minder nette wijk van de stad, voegden onervaren marktkooplui zich bij de groothandelaren en pakhuizen die al in de buurt waren gevestigd. Nu komen buurtbewoners en foodies hier in het weekend samen.

maltby.st, zaterdag 9-16u, zondag 11-16u

Brixton

Er wordt dagelijks een grote markt gehouden op Station Road en Electric Avenue in Brixton, maar er zijn ook nog andere, kleinere markten in de buurt. De grote markt is een drukke, luidruchtige en vriendelijke bedoening waar je, naast alledaagse en exotische ingrediënten, ook kleding, huishoudartikelen en hebbedingen kunt kopen. brixtonmarket.net, dagelijks

Heerlijk Londen, De favoriete culinaire adressen van Cara Frost-Sharratt, uitg. Good Cook, 19,95 euro

Eerlijk staat je mooier

Nog tot 14 oktober is het Week van de Fairtrade. vijf hippe én goed geprijsde eerlijke merken die het ontdekken waard zijn.

1. Om ons plasticgebruik onder de aandacht te brengen, produceert het Britse Turtle Bags tassen in Bangladesh. De draagnetjes (6 euro) en tote bags (25 euro) zijn biologisch en gerecycleerd en passen zo in een hippe modereeks. Je koopt ze online via turtlebags.co.uk.

2. Hund Hund wil dat jij je goed en eerlijk kleedt en verwacht van je hond niets minder. Dit Duits-Indische merk maakt zijn productieproces zo transparant mogelijk, zodat klanten weten waar de producten én hun prijzen vandaan komen. Meer info via hundhund.com

3. Return To Sender is het fairtrade interieur- en decoratiemerk dat de Nederlandse actrice Katja Schuurman in 2001 oprichtte. Deze 'Portugal'-vazen (tussen 22,50 en 149,95 euro) werden door een Noord-Thais familiebedrijf gemaakt. Meer info via returntosender.nl

4. Bij het Duitse Armed Angels is 'nothing to hide' het credo. Al hun stoffen zijn organisch, gerecycleerd en cruelty free. Naast schattige shirts vind je er een breed aanbod van basics voor mannen en vrouwen. Surf naar armedangels.de

5. Belgische kunstenares Alice Van Innis gebruikt alleen stoffen die gegarandeerd biologisch zijn, en uit de eerlijke handel komen.

Dit slabbetje kost 12 euro. Meer info via haar website, alicevaninnis.be

Qua technologie kan dit nieuwe Komono-horloge wel tellen. Het ruwe reliëf op de horlogeplaat is niet zomaar een special effect, maar echte leisteen.

De Slate-horloge (159,95 euro) is beschikbaar in 5 kleuren, komono.com

steengoede expo's

Dit weekend organiseren Antwerpse interieurwinkels al voor de zevende keer het designparcours A.Track. Alle elf deelnemende shops organiseren een expo. Wij sommen een paar interessante op, met marmer in de hoofdrol

1. In de Bulthaup-winkel ontdek je twee exclusieve objecten uit de Items-collectie van marmerleverancier Van Den Weghe, allebei ontworpen door Belgische architecten. Glenn Sestig tekende de glazen stolp Pleasure Dome in glas en travertin. Het duo De Meester Vliegen presenteert een Marble Jelewry Stand om je sieraden in te bewaren.

2. De Italiaan Angelo Mangiarotti tekende in zijn vijftigjarige carrière een indrukwekkend oeuvre bijeen van meubels, gebouwen en beeldhouwwerken. Bij Contrast ontdek je een paar van zijn iconische marmeren tafels zoals de Eccentrico: een ontwerp dat flirt met evenwicht en zwaartekracht.

3. Ook dol op die prachtige Italiaanse terrazzovloeren? Bij DRT Gietvloeren ontdek je Modish Concrete, zeg maar de 21ste-eeuwse versie van die oude techniek. Dezelfde gespikkelde look met steentjes, maar krasbestendiger en slijtvaster.

4. Geen steen, maar wel goed is Ashtari Carpets: een tapijtenwinkel die onlangs verhuisde van de Belgiëlei naar het Eilandje. Voor de gelegenheid nodigden ze designer Tim Van Steenbergen uit om twee tapijten te ontwerpen. De abstracte vloerkleden zijn geïnspireerd op de Russische constructivist Kazimir Malevich.

Vandaag en morgen in Antwerpen, van 11 tot 18u, gratis shuttledienst tussen de locaties, atrack.be

Modern gebak

Je kunt geen designmagazine meer openslaan of je stoot op nieuwe keramiekkunstenaars die decoratieve parels voor ieders huis maken. Dat het eeuwenoude ambacht vandaag een breed, internationaal en modern publiek aantrekt, voel je aan de populariteit die het in creatieve middens geniet. Die zeitgeist en de herwaardering van het ambacht geeft het boek Urban Potters goed weer. Het verzamelboek, dat werk van 27 internationale keramisten van Tokio tot São Paulo toont, is een ideale inspiratiebron. Voor wie zelf met keramiek bezig is, maar ook voor minder handige lezers, want een heleboel van de keramiekkunstenaars verkopen hun werk ook online.

Urban Potters: Makers in the City, uitg. Ludion, 34,90 euro

Zeg niet vulgair, zeg: verrassend

Kledingstukken kopiëren is vulgair, toch? Maar wat als het gaat over Yves Saint Laurent, die Mondriaan in stof omzette. is dat dan weer creatief?

Ja, wat is eigenlijk vulgair? Daarover wil het Hasseltse Modemuseum je doen nadenken aan de hand van iconische designerkledij op de nieuwe expo The Vulgar, Fashion Redefined. Wanneer je je neus optrekt bij een heel kort rokje, diep decolleté of veel goud, dan verklapt dat veel over je wereldbeeld. Dat vaak vanzelfsprekende beeld wil curator Judith Clark aankaarten: "Er bestaan zoveel vooroordelen over kleren. Je doet bijvoorbeeld iets niet aan omdat je van je moeder niet mocht, of omdat je niet geassocieerd wil worden met bepaalde mensen, en ga zo maar verder."

Doorheen de expo wordt de betekenis van het woord uiteengezet aan de hand van de taalkundige achtergrond. De kleren illustreren en verduidelijken. Het gewone maakt vulgair. Wat dan met die jeansmantel van Miu Miu? Overdaad ook. Is de gouden jurk van Elsa Schiaparelli vulgair? De jurk uit potloden (Mary Katrantzou), die met plastic nepnagels (Chalayan) of met McDonald's-logo's (Moschino)?

Soms wordt het helemaal meta. Er is een Maison Martin Margiela-jurk met daarop een projectie van een andere jurk. Alleen: die in de expo is niet de originele, maar een replica die het huis liet maken voor H&M. Is het dan een echte of niet? En ingenieus of platvloers?

Toegegeven, het is niet de eenvoudigste tentoonstelling. Maar ook zonder tonnen achtergrondinformatie om de (cryptische) linken te leggen, krijg je genoeg input om kritischer naar het thema en naar jezelf te kijken. Denk de volgende keer dus niet 'bah, wat is dat niemendalletje vulgair', maar liever: 'oh, wat een verrassend statement.'

The Vulgar. Fashion Redifined, tot 14 januari in het Modemuseum Hasselt, modemuseumhasselt.be

Jeremy Scott provoceert bij Moschino. In 2014 stuurde hij modellen met exclusieve/trashy blingbling de catwalk op. Rechts: Miuccia Prada integreerde versierde beha's in haar jurken.

Doe de thuistest

Nooit meer een miskoop met Ikea Place: een augmented reality-app waarmee je meubels al thuis kunt proberen voordat je ze aanschaft. Met andere woorden: je kunt die bank eens digitaal in je living zetten om te zien of hij niet te groot is of welke kleur het best past. Je kunt daar ook foto's of video's van maken. In de catalogus zitten nu dik 2.000 producten, vooral van het grote soort zoals zetels, eettafels en opbergrekken.

Gratis te downloaden, enkel voor iPhone

yay! Al in juli vorig jaar werd aangekondigd dat Ikea een collectie zou maken samen met het Deense designmerk Hay. En nu is het zover. De reeks - Ypperlig gedoopt - bestaat uit een stoel, eettafel, slaapbank en wat accessoires zoals servetten, kussens, een spiegel en niet te vergeten een mooiere versie van de klassieke blauw-gele Ikea-zak. Vanaf vandaag in alle Ikea-winkels

Phyt-plantjes shoppen in de Gentse Flash Shop.

Flash sale

Afgelopen donderdagavond opende in Gent Flash Shop: het pop-upconcept van de Antwerpse Lana Scatorchia. Na twee vierdaagse edities - eentje in haar thuisstad en eentje in Berlijn - blijft ze nu bijna drie maanden. Ze verkoopt jonge design-, mode- en lifestylemerken uit België en Nederland. Hét adres voor wie graag tijdig zijn eindejaarscadeaus inkoopt.

Nog tot 30 december, Nederkouter 73 in Gent, flashshop.be

Walala

Land

Camille Walala moet een van de vrolijkste sterren aan het streetartfirmament zijn. Met haar tekendoos vol felle kleuren en grafische patronen fleurt ze alles op wat ze tekenkomt: van zebrapad tot koffiebar. Vorig jaar was er al werk van haar te zien in Hasselt, toen ze ook kartonnen koffiebekers versierde. Schoenenmerk Made by Sarenza liet de Londense Française hun herfstcollectie opfleuren. Beschikbaar in sneaker, pump, derby, chelsea boot en enkellaarsje Goed humeur gegarandeerd.

Prijzen tussen 99 en 149 euro, mbsxwalala.com

Brits, boho en Italiaanse pit

WIST JE DAT PATRIZIA PEPE EIGENLIJK PATRIZIA BAMBI HEET? EN DAT ZE VOOR GEEN GOUD WIL VERTREKKEN UIT HET ITALIAANSE FIRENZE? EEN KORTE BABBEL BIJ DE VOORSTELLING VAN HAAR WINTERCOLLECTIE.

Patrizia Pepe is ondertussen best bekend in ons land, maar wat weinigen weten, is dat pepe gewoonweg Italiaans voor peper is, en dat de pittige vrouw achter het Italiaanse kledinglabel eigenlijk Patrizia Bambi heet. Al bijna 25 jaar ontwerpt ze kleding - eerst enkel voor vrouwen, nu ook voor mannen en kinderen - waarbij ze klassieke elementen met rock chique combineert.

We ontmoeten haar in Milaan, waar ze haar wintercollectie voorstelt. Die deelde ze in drie, om telkens een ander facet van de Patrizia Pepe-vrouw te belichamen. Bambi: "Een deel British Style met fluweel, maatpakken en gelamineerde stoffen en een deel Boho-geïnspireerde stukken met frivole stoffen en nonchalante details. En dan zijn er nog de punkrockinvloeden met veel studs, kettingen. Traditioneel met een moderne twist."

Er zitten best veel historische referenties in. Welke periode uit de geschiedenis inspireert jou het meest?

"Als ik echt moet kiezen: de jaren 70, omwille van de gebeurtenissen, de spirit en de muziek. Die energie hebben we sindsdien niet meer gezien. Muziek is erg belangrijk voor me: het doet je bewegen, opent je geest. Ook de jaren 20 en 30 zijn interessant door hun cleane, moderne stijlen en de reactie op de crisis toen. Die bereidheid tot reactie zien we ook nu weer, net zoals in de jaren 80 en 90. Dat zou ook een goede inspiratiebron zijn omdat het zo'n interessante, minimalistische periode is."

Wat is je favoriete stuk in de collectie?

"Het maatpak in fluweel omdat ik minimalistisch ben. Ik ben actief, sport veel, draag zelf geen tierlantijntjes. Het is geen klassiek kostuum, maar een fashionkostuum."

Maar je huidige collectie is toch best extravagant?

"Ja, da's de huidige trend. Ruches zijn overal, daar kun je niet omheen. Maar je ziet ook de cleane lijnen nog. Er zit geen overdrijving in het volume, en je kunt het silhouet duidelijk zien."

Het hoofdkantoor van Patrizia Pepe ligt in Firenze, niet in Milaan. Wat is het verschil in atmosfeer?

"Ik voel me sterk verbonden met Firenze, het is een goede mix van een kunsten- en een industriestad. Milaan is natuurlijk internationaler, heeft de grote events, maar Firenze is meer op maat van de mensen. Mijn hart ligt in Toscane."

patriziapepe.com

HET FIRENZE

VAN Patrizia Bambi

Mooiste view "Piazza Michelangelo, voor een prachtig zicht op de skyline."

Beste restaurants "Il Garga voor heerlijke vleesgerechten, en Buca Mario voor de beste bistecca Fiorentina."

De lekkerste koffie "Giacosa is een historisch instituut (en nu eigendom van Roberto Cavalli, red.)."

Fijnste parfumshop: "Olfattoria, waar je heerlijke huisaroma's en gepersonaliseerde parfums vindt."

Het is soms zoeken, maar ook in de nieuwe collectie

van Patrizia Pepe zou minimalisme te vinden zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden