Zondag 04/12/2022

'Nooit meer de verkeerde keuze in de supermarkt'

Weg met rijen aan de kassa, betalen gaat automatisch via een aangemaakt profiel, het accent ligt op streekproducten en in de winkel tonen koks hoe u uw favoriete gerecht bereidt. Col- ruyt en Tomorrowlab, een project van Living Tomor-row, dokteren de super- markt van de toekomst uit.

Dat uw boodschappen in de toekomst aan uw voordeur worden geleverd is geen verrassing. Steeds meer winkels hebben een thuisleveringsdienst en dat zal over een paar jaar eerder de norm dan de uitzondering worden. Wie toch naar de winkel gaat, doet dat vooral om inspiratie op te doen.

"Mensen zullen meer tijd hebben om hun inkopen te doen", zegt Goedele Van Kerschaever van Living Tomorrow. In het midden van de winkel zal een kookeiland met intelligente kookplaat staan. Wanneer u een product op de plaat legt, herkent de plaat het product en geeft meteen een aantal mogelijke recepten aan. Eentje uitproberen? Een druk op de knop en een van de aanwezige chefs zal u vergezellen om samen met u het gekozen gerechtje te bereiden.

Intelligente rayons

U zult tijdens het winkelen wellicht een smartphone op zak hebben. Op die smartphone staat immers uw gepersonaliseerde consumentenprofiel. Dat profiel maakt u thuis zelf aan en bevat alle nodige informatie over uw kookinteresses, uw eetgedrag, maar bijvoorbeeld ook uw allergieën. Mag u geen gluten eten of vermijdt u beter lactose? Scan uw profiel in en alleen de geschikte ingrediënten lichten op in de rayons. Hetzelfde geldt voor vegetariërs.

U kunt ook aangeven hoeveel tijd u aan het avondmaal wil besteden, welke ingrediënten uw voorkeur genieten, of u gezond wilt eten... De mogelijkheden zijn legio.

Wellicht is dit scansysteem nog niet voor de nabije toekomst, want zo'n database uitbouwen vraagt tijd.

"Om dit systeem op punt te krijgen, moet er achter de schermen hard gewerkt worden", zegt Jef Colruyt, CEO van de Colruyt Group. "We moeten de juiste informatie van alle toeleveranciers verzamelen en alle mogelijke combinaties op basis van mensen hun genetische code in kaart brengen. Dat is een immense klus, dus onze klanten zullen nog wat geduld moeten hebben."

Info op maat

De Colruyt Group zal meer en meer focussen op streekproducten. Het 'lokale' wordt steeds belangrijker. En als er iets is waar we in België trots op mogen zijn, dan zijn het onze bieren. Hebt u bij het aanmaken van uw profiel aangegeven dat u een hobbykok bent, dan toont uw smartphone u tal van recepten met het specifieke bier van uw keuze. Volgde u eerder een van de bierworkshops in de winkel, dan krijgt u informatie over de schenkwijze van het bier. Informatie op maat dus.

Ook bioproducten winnen aan belang. De Colruyt Group heeft intussen acht Bio-Planet-winkels en ook daar zal geïnnoveerd worden. Mensen hechten steeds meer belang aan de herkomst van hun voeding. Via interactieve schermen krijgt u filmpjes en uitleg over de weg dat een bepaald product heeft afgelegd.

Ook buiten de winkel innoveert de Colruyt Group. Om ellenlange files te vermijden, wil de keten in de toekomst voor en na de spitsuren leveren. Lossen en laden maakt veel lawaai en dus is het zoeken naar een manier om een vloot stille trucks te ontwikkelen.

Nieuwe jobs

Betalen zul je nog steeds moeten doen, maar lange wachtrijen aan de kassa horen daar niet meer bij. De plaat waarop u uw winkelmandje zet, scant de inhoud ervan of de kassierster registreert uw boodschappen met haar duim. Betalen gebeurt niet langer via bancontact maar het bedrag zal rechtstreeks van uw profiel gaan. Er zal minder personeel aanwezig zijn in de winkel, maar volgens Jef Colruyt is innovatie niet per se een jobkiller. "Door innovatie vallen sommige jobs weg, maar creëer je ook nieuwe jobs. Er zal meer personeel achter de schermen nodig zijn, om bestellingen klaar te zetten, informatie te verwerken en te personaliseren, enzovoort."

Living Tomorrow werkt niet alleen samen met de Colruyt Group. Ook ABB, bpost, Eandis en Vasco zijn partners van het Tommorowlab-project. Synergieën en kruisbestuivingen zijn dus mogelijk. Om u een idee te geven: bpost zou een compacte coolbox kunnen ontwikkelen waardoor diepvriesproducten van Colruyt door hen aan huis geleverd kunnen worden. Dat en veel meer zal de komende jaren onderzocht worden in de living labs in Vilvoorde.

En lukt iets niet, dan is dat geen ramp, besluit Jef Colruyt. "Van elke vier ideeën is één een catastrofe, met twee verdien je geen geld en eentje werkt. Toch moet je ze allemaal uitproberen, want falen is goed, daar leer je uit."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234