Dinsdag 14/07/2020

Nooit in de file bij Namahn

Duurzaam ondernemen in de praktijk

Ook kmo's moeten aandacht hebben voor duurzaam ondernemen. Het ontwerp- en adviesbureau Namahn doet zijn best om dat te bewijzen. 'Winst is een bijverschijnsel van goed ondernemerschap', zegt Joannes Vandermeulen.

Creativiteit, flexibiliteit, verdraagzaamheid, verantwoordelijkheid en verbeelding. Het zijn geen dure woorden, maar belangrijke voorwaarden en principes die ondernemingen op weg moeten zetten naar succes. Het Vlaams Economisch Verbond wijdde vorige maand zijn congres aan wat de werkgeversorganisatie omschrijft als duurzaam ondernemen. Bedrijven mogen niet alleen oog hebben voor de verzuchtingen van hun aandeelhouders, maar moeten ook zorg dragen voor hun sociaal kapitaal, hun medewerkers.

Wie in de toekomst winst wil maken, moet verder kijken dan alleen het puur bedrijfseconomische aspect van ondernemen. De schaarste op de arbeidsmarkt maakt dat het imago van de onderneming almaar belangrijker wordt. Een onderneming met een belabberde uitstraling heeft het moeilijk om geschikte mensen te vinden. Omgekeerd, een bedrijf dat zich op een positieve manier weet te profileren, trekt makkelijker personeel aan. Dat geldt niet alleen voor grote ondernemingen, ook kleine en middelgrote ondernemingen moeten aandacht hebben voor duurzaam ondernemen.

Voor Joannes Vandermeulen, stichter-bedrijfsleider bij Namahn, is dit allemaal vanzelfsprekend. Hij heeft geleerd hoe belangrijk een goed personeelsbeleid is. "Vrije tijd is het belangrijkste goed van de werknemer. Wie dagelijks in de file staat, verliest vrije tijd. Het tijdverlies gaat niet ten koste van de werkgever, maar van de tijd die de werknemer in huiselijke kring kan doorbrengen", zegt Vandermeulen. "Bedrijven die erin slagen om hun werknemers uit de auto te halen, hebben een competitief voordeel ten aanzien van hun concurrenten op de arbeidsmarkt."

Om die reden koos Namahn resoluut voor een locatie in de stad. Geen moeilijk bereikbare plek in een anoniem bedrijvenpark, maar wel een plek in hartje Brussel. Drie jaar geleden kocht Vandermeulen een pand in Sint-Joost-ten-Node, vlak buiten de kleine ring. Een ideale plek en makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. "Negen van de achttien werknemers komen te voet, met de fiets of met het Brusselse openbaar vervoer. Zeven werknemers komen met de trein uit Leuven of Antwerpen. Twee komen met de wagen."

Aanwervingen gebeuren in functie van de mobiliteit. Wie in Brussel woont, maakt meer kans om bij Namahn aan de slag te kunnen. Ook klanten worden geprospecteerd onder meer op basis van hun bereikbaarheid. "De helft van onze klanten bevindt zich op loopafstand", aldus Vandermeulen. Proximus (de mobiele dochter van Belgacom), elektriciteitsmaatschappij Electrabel, de banken KBC en Artesia, en het clearinghuis Euroclear Bank beantwoorden alle aan die norm. Een kwartiertje wandelen en je bent er.

Bedrijfswagens zijn er bij Namahn nauwelijks. Het bedrijf biedt andere voordelen. Er zijn winstpremies en 20 procent van het kapitaal is voorzien voor het management. Thuiswerk wordt aangemoedigd. "Produceren doe je het best waar dat het efficiëntst kan gebeuren", aldus Vandermeulen. En er is flexibiliteit op het vlak van werkuren, tot in het extreme. "Wie deze maand maar tien dagen wil werken en de volgende maand vijftien, kan dat." Ook over het aantal uren dat werknemers presteren, wordt gewaakt, stelt Vandermeulen. "Niet meer dan 38 uur. Ik stel me vragen als iemand hier nog 's avonds zit te werken. Dat is niet de bedoeling."

Toegegeven deze manier van werken drukt op de rendabiliteit van Namahn. "Maar daar staat tegenover dat de lonen veeleer gemiddeld zijn. Sommige mensen hier kunnen elders 30 à 40 procent meer verdienen. Maar ze verkiezen hier te blijven om de eigenheid van Namahn", zegt Vandermeulen. Meer zelfs. "Mensen die hier willen komen werken, vraag ik om te beginnen aan een lager loon dan bij hun vorige werkgever, wat natuurlijk niet uitsluit dat het loon later fors kan stijgen."

De eigenheid wordt mede bepaald door de openheid die het bedrijf hanteert. Wie wat op zijn lever heeft liggen, gooit het in de groep. Alle informatie in het bedrijf is voor alle werknemers toegankelijk. Hiërarchie is er nauwelijks. "Iedereen heeft hier hetzelfde computerpaswoord. Iedereen heeft inzage in de lonen, ook het mijne", zegt Vandermeulen. "Ik kan me niet voorstellen dat informatie over de lonen bij andere bedrijven wordt geheimgehouden." Doorzichtigheid is belangrijk.

Namahn bestaat dertien jaar. Toen het bedrijf begon, was schrijven van technische handleidingen de hoofdopbrengst. "Wij bekijken alles vanuit het standpunt van de gebruiker. We merken dat ingenieurs vaak geen aandacht hebben voor de eindgebruiker", aldus Vandermeulen. "Zij maken een bepaald product en dat is het dan. Zorgen dat de bruikbaarheid hoog ligt en dan uitleggen hoe het werkt, is onze markt."

Die markt is intussen geëvolueerd naar een meer technische richting. Namahn profileert zich als leider in de nichemarkt van het interactief design. Zo ontwierp het bedrijf een toestelletje voor een handig gebruik van de radiologische apparatuur van Agfa-Gevaert. Ook voor het gebruik van de nieuwe digitale kleurdrukpersen van het Mortselse Xeikon werd een gebruiksvriendelijke interface ontworpen.

Hoewel het bedrijf zich meer en meer op technologie richt, komt het gros van de werknemers bij Namahn uit de letteren. Een enkeling is fysicus. Zelf is Vandermeulen kunsthistoricus en oriëntalist van opleiding. "De mensen zijn verbonden door cultuur. Dat schept een band." Aanvaarding door de groep is cruciaal bij de selectie. "Ik heb geleerd dat als je mensen aanwerft die niet in de groep passen, dat dat problemen oplevert."

Succes voor het bedrijf hangt sterk samen met de manier waarop de werknemers zich betrokken voelen bij het bedrijf. "Succes betekent voor mij dat er weinig personeelsverloop is, dat sommige mensen die hier vroeger vertrokken zijn, terugkeren en dat de klanten tevreden zijn. In zo'n omgeving is winst geen doel op zich, maar een bijverschijnsel van goed ondernemerschap." Volgens Vandermeulen biedt deze mix het bedrijf mooie groeikansen. "Over enkele jaren willen we groeien naar een bedrijf van twintig naar veertig of vijftig werknemers. Groter hoeft voor mij niet. We hebben een goed jaar achter de rug. Groeien doen we in ons eigen tempo, met behoud van onze onafhankelijkheid. Anders dreigt onze specifieke cultuur verloren te gaan."

'Succes betekent voor mij dat er weinig personeelsverloop is, dat sommige mensen die hier vroeger vertrokken zijn, terugkeren en dat de klanten tevreden zijn'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234