Maandag 30/11/2020

Nooit genoeg van Beethoven

De Britse pianist Paul Lewis speelt deze avond zijn eerste concert als muzikant in residentie bij Flagey. Een goed excuus om zijn favoriet Beethoven nog eens boven te halen, samen met muziek van Haydn en Brahms. 'Drie verschillende componisten, maar ze hebben veel met elkaar gemeen.'

Flagey heeft het komende seizoen vier pianisten en een strijkkwartet in residentie. Naast pianisten Julien Libeer, Boris Giltburg en Denis Kozhukhin maakt ook Paul Lewis van het Brusselse cultuurhuis zijn tweede thuis.

Zijn hart loopt duidelijk over van Ludwig van Beethoven. Waar de pianist ook gaat, Beethoven reist altijd mee. "Ik krijg er nooit genoeg van. Bij Beethoven zie ik altijd wel iets nieuws opduiken wat ik de vorige keer niet had opgemerkt. Zo blijft zijn muziek fris klinken."

Geen toeval dus dat Beethoven een centrale plaats krijgt in de concertreeks in Flagey: "Er zit iets in de muziek van Beethoven waar we ons allemaal mee kunnen verbinden. De componist brengt een waaier aan emoties en tegelijkertijd is zijn muziek zo absoluut. Dat fascineert me."

De top van de Beethoven-berg klinkt voor Paul Lewis in deze reeks als de Diabelli-variaties, waar hij zijn residentie in Flagey in februari 2019 mee afsluit: "Het is alsof je op een berg staat, naar beneden kijkt en overal de schaduw van Beethoven ziet hangen."

Dat wil de pianist ook muzikaal illustreren met Joseph Haydn en Johannes Brahms. Beide componisten hebben voor Paul Lewis een duidelijke connectie met Beethoven: "In de vroege Bagatellen (op. 33) van Beethoven hoor je duidelijk de invloed van zijn leermeester Haydn.

Giechelen

Alleen is de uitwerking anders. Beethoven verrast ons door muzikaal dingen naar je toe te gooien. Hij schept verwachtingen en doet je dingen geloven, om daarna een heel andere weg in te slaan. Haydn doet het veel subtieler. Hij overrompelt je niet, maar doet je giechelen. Alsof hij je bij de arm neemt en in je ribben port."

Brahms is voor de Britse pianist een heel ander soort componist: "Hij probeert zin te geven aan het irrationele. Hij was een gepassioneerd man met veel gevoel voor muzikale structuur. Alleen kon ik er lange tijd niets uit opmaken. Ik begreep maar niet waar het conflict bij Brahms over ging. Tot ik besefte dat het conflict op zichde drijfveer is van zijn muziek, en niet zozeer waar het conflict over gaat."

Een mooi bewijs daarvan is de recente opname van Paul Lewis, samen met het Swedish Radio Symphony Orchestra en dirigent Daniel Harding. Daarin neemt Lewis je mee in het eerste pianoconcerto van Brahms. Hij ontroert en blaast je omver.

Hoe kijkt een toppianist die wereldwijd is doorgebroken met zijn Beethoven-interpretaties naar de partituur van een componist die zelf een uitmuntend pianist was? "Beethoven ging zeer systematisch te werk. In zijn schetsboeken zie je hoe hij ideeën uitprobeert en uitwerkt om ze jaren later pas te gebruiken in een nieuwe compositie. Beethoven was had klaarzitten, of geen Bach die fuga's schreef met de ogen dicht. Hij was een vakman die ervoor moest werken. Maar wat een vakman!"

Paul Lewis speelt vanavond zijn eerste concert bij Flagey. Het tweede, rond de muziek van Haydn, Brahms en Beethoven, vindt plaats op 30/06. flagey.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234