Zaterdag 25/06/2022

NieuwsNoodweer

Noodnummers 112 en 1722 in vraag gesteld na lange wachttijden bij noodweer in februari

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). Beeld Photo News
Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V).Beeld Photo News

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) heeft cijfers van de Belgische noodcentrales naar buiten gebracht. Dat deed ze nadat parlementslid Ortwin Depoortere (Vlaams Belang) de werking van de centrales in vraag stelde na de lange wachttijden bij het noodweer in februari. Ook het aantal call-takers bij de lijnen 101 en 112 zou te weinig zijn volgens Depoortere.

NDBG

Tijdens het noodweer in februari ontstonden grote wachttijden op alle noodnummers. Het speciale nummer voor noodweer 1722, maar ook het nummer 112 bleek overbevraagd. “Het nummer 1722 en het e-loket 1722.be schieten duidelijk hun doel voorbij”, zegt parlementslid Depoortere (Vlaams Belang). “De capaciteiten van de servers en de bemanning van het nummer 1722 moeten geëvalueerd worden.”

Minister Verlinden zegt dat de noodcentrale geen fouten heeft gemaakt. “De servercapaciteit was berekend op voorgaande stormen en aanvragen die de brandweer kreeg op haar e-loketten.” Verlinden zegt dat de servercapaciteit inderdaad ontoereikend bleek op het piekmoment, “maar er is toen snel gehandeld en extra servercapaciteit werd gecreëerd”.

Versterking

“Daarnaast werd er binnen de noodcentrales na de waarschuwingen van het KMI meteen op zoek gegaan naar versterkingen”, zegt minister Verlinden. “Op vier dagen tijd zijn er een tachtigtal extra operatoren ingesprongen.” De belangrijkste les die kan getrokken worden volgens de minister is dat er nog meer moet ingezet worden op het promoten van het digitaal loket. “Ik roep alle burgers op om bij noodweer gebruik te maken van het digitaal loket 1722.be voor niet-dringende oproepen bij noodweer”, zegt Verlinden.

“Binnen enkele maanden moeten alle noodcentrales van het nummer 112 overgeschakeld worden naar een bovenprovinciale architectuur”, gaat Verlinden verder. “De centrale van de ene provincie kan dan oproepen van de andere provincie overnemen wanneer nodig.” Wanneer het noodweer zich concentreert in één provincie, kunnen de inkomende calls volgens de minister doorverbonden worden naar de andere provincies.

Binnen de vijf seconden

Uit cijfers die opgevraagd werden bij minister Verlinden blijkt dat er bij de noodcentrales van de nummers 112 en 101 slechts twee personen per 100.000 Vlamingen werken. In Nederland zijn er per inwoner bijna dubbel zoveel medewerkers. “Wat telt is dat elke dringende noodoproep binnen de vijf seconden aangenomen wordt”, zegt minister Verlinden. “Daarbovenop gaan we ook op zoek naar extra medewerkers om de workload te verminderen en organiseren we net zoals vorig jaar meerdere aanwervingsrondes.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234