Zondag 16/05/2021

Nog twee maanden tot Sinterklaas, en nu al zijn de poppen aan het dansen in speelgoedland

In de VS en Groot-Brittanni� hebben de vier gemene meiden de roze tuttebel al k.o. geslagen

Bratz grijpen Barbie naar de keel

Barbie wordt 45 dit jaar en dat wordt vanaf vandaag gevierd met een heuse tentoonstelling. Feest bij Mattel. Gegrinnik bij MGA Entertainment, het bedrijf dat de Bratz op de speelgoedmarkt heeft geslingerd. De Bratz zijn vier trendy meiden van plastic en ze spugen schaamteloos op het roze keizerrijk van de jarige. Haar tijd lijkt gekomen. De Bratz hakken Barbs in de pan, koppen Britse en Amerikaanse kranten. Benieuwd of ook de Vlaamse kinderziel voor de bijl gaat voor de Bratz. 'Nee', zegt de directeur van Mattel België. 'Komt nog', zeggen ze bij Hasbro, Bratz-verdeler aan deze kant van de plas, die een hele Bratz-catalogus op de markt gooit.

Brussel

Van onze medewerkster

An Olaerts

Sinterklaas mag dan een heilige zijn, goedgelovig is hij allerminst. Met speelgoed valt poen te scheppen. De jaarlijkse omzet van de Europese speelgoedindustrie bedraagt 4.700 miljard euro. Na babyspeeltjes verkopen poppen het best. Ze nemen bijna 14 procent van de omzet voor hun rekening. Kortom, Barbie een voetje lichten, brengt geld in de la. Op zoek dus naar de pot met goud aan het einde van de regenboog, naar DreamLand om te kijken hoe hot de Bratz zijn en hoe Barbie naar adem ligt te happen.

De verdeling van de rayons moet uitkomst brengen in het verhaal van Barbie versus de Bratz. Barbie en haar vriendinnen huizen alvast in een grote, roze speelgoedgang. De Bratz moeten het stellen met een eerder bescheiden hoek. Hun kartonnen doosje met Panini-prentjes aan de kassa zit nog verder opgeborgen dan de voetbalstickers van Euro 2004. Een grootmoeder op decemberprospectie fronst de wenkbrauwen als ze de vier wijfies van de BratzPack in de smiezen krijgt. De Bratz zijn dan ook vreselijk hip. Hun navelenbuik ligt bloot, hun ogen zijn des duivels opgemaakt en hun lippen zijn gestift en zoenensklaar. Als de Bratz konden spreken, zouden ze ongetwijfeld veel lawaai bij zich hebben. The Girls with a Passion for Fashion hebben op het eerste gezicht alles om te scoren bij de rebelse puber. Maar de doelgroep in België raakt vooralsnog niet geboeid. Meisjes tussen acht en twaalf hebben het meer voor pakweg Didl, een Duitse muis die in briefpapier doet, SpongeBob, een sprekende spons met een eigen tekenfilm, Spring, de lollige muziekband van Studio 100 of My Scene, de eigentijdse popvriendinnen van Barbie.

Intussen vallen tussen de rekken van DreamLand volgende uitspraken te noteren. Een jongedame met blonde staartjes en roze elastiekjes met haar vinger tikkend op de blisterverpakking van Prinses Steffi: "Die heeft Margot!". Twee meisjes met gestreepte kousenbroeken: "Hey, is dat die Barbie die alles kan?" "Weet ik niet. Kijk eens of er 'flexible' op de doos staat." Een moeder met een hoelahoep: "Oeps, deze Barbie is een zeemeermin. Daar hoeven we geen schoenen voor te kopen." Slechts één meisje heeft aandacht voor de Bratz. "Maman, je préfère ça!", zegt ze terwijl ze naar Yasmin, de opper-Bratz-meid in Boogie Woogie Flashback Fever-outfit, wijst. Maar maman mompelt verveeld iets over Saint Nicolas en wandelt verder. Het is maar de vraag of de Bratz de nieuwe Sinterklaashit worden. Bij Mattel gokken ze op De prinses en de bedelaar, een nieuw Barbie-avontuur. Beide speelgoedhuizen doen er alles aan om hun kunststoffen oogappels te verkopen. Zowel de Bratz als Barbie brengen kortelings een dvd uit.

"Brets?" vraagt Ingrid Loyens, moeder van twee coole dochters uit Genk. "Brets? Poppen? Nooit van gehoord. En met Barbie spelen ze al zeker twee jaar niet meer." Maar helemaal op de hoogte is mama niet. Gelukkig brengt dochterlief Lize Amodio (11), welbespraakte ervaringsdeskundige, raad. "De buren hebben Bratz", klinkt het. "Bratz hebben dikkere hoofden en ze zijn kleiner dan Barbie. Hun kleren zijn ook mooier." Desondanks kunnen de Bratz van de buren Lize niet overtuigen tot een bestelling bij Sinterklaas. En ook met Barbie moet de grijsaard niet meer afkomen. "Mijn Barbies zitten alle tien in een doos naast mijn bureau", zegt ze. "Ik speel er al niet meer mee van toen ik negen was. En op school is ook iedereen over Barbie heen. Voor ons is Barbie te kinderachtig." Maar dat wil niet zeggen dat Mattel Lize helemaal kwijt is. My Scene, de poppenreeks van Mattel voor oudere meisjes, is namelijk wel nog interessant. "My Scene is net zoals de Bratz, maar dan chiquer", zegt Lize. Dat weet ze omdat ze er samen met een vriendin mee heeft gespeeld. "Ik surf vaak naar de site van My Scene op het internet", gaat ze verder. "Daar kun je zelf My Scene-poppen schminken en aankleden. Dat doe ik graag."

Aan de andere kant van het grote water is het echter al Bratz wat de klok slaat. Amerika gaat plat. Groot-Brittannië idem. De verkoop is met 130 procent gestegen en daarmee hebben de Bratz bijna de helft van de Britse mannequinpoppenmarkt veroverd. In Amerika werden de Bratz al drie keer tot speelgoed van het jaar uitgeroepen. En als op 5 oktober in New York de Hot Dozen Toys voor het topkwartaal van 2004 aan het publiek wordt voorgesteld, zijn de Bratz er waarschijnlijk opnieuw bij. Isaac Larian, grote baas bij MGA Entertainment en uitvinder van de Bratz, kraait victorie. "Toen ik in 2001 met de Bratz op de markt kwam, wilde niemand ze hebben", klinkt het vanuit het met Bratz volgestouwde poppen kantoor in LA. "Maar intussen heb ik wereldwijd in 150 verschillende landen 80 miljoen poppen verkocht. Barbie mag zich vasthouden aan de takken van de bomen. Na vijftig jaar overheersing is het afgelopen met Barbie. Bratz is voortaan het belangrijkste merk voor meisjes tussen zeven en veertien." Over My Scene, de hippere poppenreeks van Mattel, kan Isaac Larian kort zijn: "Slechte Bratz-namaak."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234