Vrijdag 26/02/2021

Wetenschap

Nog op zoek naar een kerstcadeau? De wetenschap geeft raad

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Bent u nog op zoek naar uw laatste kerstcadeaus, maar weet u niet wat te kopen? Dan biedt een recente studie van Washington University misschien inspiratie. Marketingprofessor Joseph Goodman onderzocht welke geschenken ons het gelukkigst maken en besloot dat het laatste nieuwe gadget niet kan tippen aan een ervaring.

Wilt u uw moeder, broer of geliefde écht gelukkig maken, dan geeft u dus beter geld uit aan concerttickets, een helikoptervlucht of een restaurantbezoek dan aan de laatste nieuwe iPhone. Diverse studies wezen al uit dat ervaringen ons gelukkiger maken dan (zelf gekochte) dingen. In zes experimenten toonde professor Goodman dit jaar aan dat hetzelfde geldt voor geschenken.

Daar zijn meerdere redenen voor. Een eerste is gewenning, zo stelt de professor. "We wennen veel sneller aan een materieel geschenk. Ervaringen blijken in het begin veel opwindender te zijn, en we zijn geneigd er minder snel aan te wennen", schrijft hij in zijn paper.

Sociaal

Bovendien is de kans kleiner dat een ervaringsgeschenk in een vergelijking aan het kortste eind trekt. "Als je een fitbit krijgt, zijn er vele andere merken en modellen om mee te vergelijken", aldus Goodman. "Maar een helikoptervlucht kan je moeilijk vergelijken met een fruitmand, of om het even welk ander cadeau dat je krijgt. En hoeveel helikoptervluchten heb je al gemaakt waarmee je kan vergelijken?"

De doorslaggevende reden is het sociale aspect. "Als ik je tickets geef voor een toneelstuk, dan koop ik er voor ons beiden", schrijft hij. "Dit zijn de meest memorabele cadeaus, die echt tot geluk kunnen leiden. De mens is een sociaal wezen, dus sociale interacties hebben een belangrijke invloed op geluk."

Toch liggen er jaar na jaar tal van grote dozen, kleurrijk verpakt en gestrikt, onder onze kerstboom. Ook dat heeft meerdere redenen, volgens Goodman. Om te beginnen weten we niet wat de ontvanger het gelukkigst zal maken. Uit zijn experimenten blijkt dat de meeste mensen denken dat een fysiek cadeau meer plezier geeft. Daarnaast is een ervaringscadeau een grotere uitdaging.

Sterkere band

"Ik moet al veel over je weten om een ervaring te vinden waar je echt van zal genieten", legt hij uit. "Ik kan misschien weten dat je van muziek houdt, maar niet van welke band. Dat maakt het moeilijk om de juiste concerttickets te kiezen."

Maar ook onze sociale normen spelen een rol. "Vanaf onze jeugd krijgen we aangeleerd dat een cadeau een fysiek object is, mooi verpakt met een strik. Een ervaring voldoet niet aan de associaties die we hebben met cadeaus."

Toch zijn we meer geneigd die sociale norm te doorbreken naarmate we een sterkere band met iemand hebben. Maar dat vereist zoals gezegd dus enige kennis van de interesses van de ontvanger. De Bongobons en Vivaboxen van deze wereld zullen het graag horen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234