Donderdag 23/01/2020

Nog lang geen paradijs

Ooit, zeker tot aan het eind van vorige eeuw, was Gent een uitgesproken fietsonvriendelijke stad. Fietsen was er levensgevaarlijk, tientallen studenten zijn er nooit of met een handicap afgestudeerd omdat ze er onder de wielen van een auto terechtkwamen.

Goddank is het aantal zware fietsongevallen al een aantal jaren aan het dalen, en ongetwijfeld zit de nieuwe visie op stedelijke mobiliteit daar voor iets tussen.

Auto's worden in Gent meer en meer uit het centrum geweerd, om vrije baan te maken voor de tram, de voetganger en de fiets. In het centrum van Gent opent vandaag dan ook de ene na de andere, soms wat overdreven imposante fietsparking.

De nieuwe Gentse mobiliteitslogica krijgt nergens duidelijker vorm dan in de Visserij, een fraaie invalsweg/woonstraat langs de Nederschelde die in de zomer van 2011 tot 'fietsstraat' werd gebombardeerd.

De fietsstraat, de eerste in België trouwens, is een straat waar fietsers heer en meester zijn. Auto's mogen er niet sneller dan 30, een fietser voorbijsteken is er verboden.

De Visserij lijkt ondertussen uitgegroeid tot een soort laboratorium van het stedelijke fietsen. Zo kun je hier - progressiever kun je echt niet zijn - aan bakfietsdelen doen. Verderop in de straat geeft een digitale teller aan hoe druk de Visserij inmiddels wel wordt befietst. Wij passeerden hier op een ijzige maandagmiddag, als 1.234ste. Volgens de stad passeren hier sinds de invoering van het nieuwe reglement elke dag ongeveer 2.500 fietsers, een verdubbeling tegenover vroeger, terwijl het autoverkeer met een vierde zou afgenomen zijn.

De komende jaren komt er in Gent ongetwijfeld nog meer van dat. "De auto moet zo veel mogelijk verdwijnen uit de stad", zo verklaarde burgemeester Daniël Termont onlangs in deze krant. "Kopenhagen is mijn grote voorbeeld. De hoofdstraten zijn er volledig autovrij, er wordt daar zelfs aan gedacht om alle parkeergarages uit de binnenstad te verwijderen."

Tot zover de dromen, want in werkelijkheid is Gent nog lang geen fietsparadijs. Een van dé knelpunten was en is nog altijd de kleine stadsring. Die ligt in Gent zo dicht rond het centrum dat je er gegarandeerd wel eens over moet. Terwijl je dat vanuit veiligheidsoverwegingen veel liever niet zou willen doen.

En tweede, even moeilijk op te lossen probleem heeft te maken met de architectuur van de stad. De straten in Gent zijn aan de smalle kant. Daardoor zijn er bijvoorbeeld nauwelijks fietspaden om en rond de Boekentoren, het academische hart van de stad. Op drukke dagen hoeft niemand zich daar echter zorgen over te maken. Dan geldt de macht van de meerderheid, en worden de straten automatisch fietsstraten.

Rodestedentocht

De tocht vertrekt aan de legendarische fietsenwinkel Plum Vainqueur, gelegen aan de Nederkouter. Van daaruit gaat het naar de Coupure, over het brede, en misschien wel drukst bereden fietspad van Gent. Volg de Coupure tot u aan het kanaal Gent-Brugge komt. Volg richting Brugge. Ontdek tussen de 'rode' steden een onvermoed mooi stuk Vlaanderen.

Iljo Keisse achterna

Vertrek aan het Kuipke, in het Citadelpark. Volg de Krijgslaan en de Zwijnaardsesteenweg. Rij via de golfclub naar de Schelde en volg die rivier. U passeert al snel het monument voor de betreurde Wouter Weylandt, maakt een redelijke kans om door Iljo Keisse voorbijgevlamd te worden en komt uiteindelijk in Oudenaarde terecht. Als u nog overschot hebt: Paterberg, Koppenberg en Kwaremont zijn niet ver meer.

Wielerstad

Hoewel de Ronde van Vlaanderen de stad al jaren negeert, is er een grote historische band tussen de twee. De eerste Ronde startte en arriveerde in Gent. De stad zou nog tot in de jaren zeventig de aankomstplaats van de Ronde blijven. In 1973 verloor Gent de eer aan Meerbeke, maar mag zich nog altijd met recht een wielerstad noemen. Denk aan de Omloop Het Nieuwsblad, die ooit Gent-Gent heette en nu eindigt aan het Sint-Pietersplein. En denk ook aan het baanwielrennen. Met het Kuipke en het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx beschikt de stad over twee prachtige pistes. Geen enkele stad doet beter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234