Zondag 20/09/2020

Nog geen koopjesjacht, wel windowshoppen

Het uiteenvallen van Sanoma City jaagt een schokgolf door het Vlaamse medialand-schap. De machtsverhoudingen tussen de mediagroepen worden alweer herschikt. De Persgroep wordt getipt als belangrijkste kandidaat-overnemer.

'Het bedrijf start met het verkennen van nieuwe opportuniteiten in de markt' klinkt het eufemistisch in het persbericht dat Sanoma Media België de wereld in stuurde. Voor de goede verstaander betekent dat zoveel als: 'het bedrijf staat te koop'. En daarbij zijn alle opties open, benadrukt Aimé Van Hecke, CEO van Sanoma Media België. Het afsplitsen van bepaalde afdelingen, joint ventures of de verkoop van het volledige bedrijf. Alles kan.

Alleen is het nog maar de vraag wie de koopwaar wil die Sanoma België in de etalage zet. Toen VNU in 2001 zijn tijdschriften te koop zette, moest Sanoma met een hele reeks concurrenten uit binnen- en buitenland afrekenen om die binnen te halen. Anno 2013 ziet de situatie er minder rooskleurig uit. De printsector krijgt al een hele tijd klappen. En terwijl een aantal krantentitels er stilaan in slaagt om munt te slaan uit hun digitale activiteiten is het op de tijdschriftenmarkt steeds meer huilen met de pet op.

Ook de televisieactiviteiten van Sanoma dat in België via De Vijver Media een derde van de SBS-zenders VIER en VIJF bezit liggen momenteel niet goed in de markt. Sinds de herlancering vorig jaar blijft vooral VIER onder de verwachtingen.

Papier en tv

Wat niet betekent dat er helemaal geen interesse is. Zowel Roularta, De Persgroep als Het Mediahuis geven aan dat ze het dossier zullen bestuderen. "Tijdschriften uitgeven is ons vak", geeft Jos Grobben, uitgeefdirecteur bij Roularta, aan. "En anders dan bij Sanoma zijn wij er vast van overtuigd dat papieren magazines wel degelijk nog een toekomst hebben."

Bovendien zou Roularta zich door het binnenhalen van alle of een aantal Sanomatitels kunnen profileren als absolute marktleider op de tijdschriftenmarkt. Een positie die vooral op de adverteerdersmarkt een belangrijke troef is. Al wil Grobben niet op de zaken vooruit lopen. "We hebben nog geen inzage in de interne keuken van het bedrijf, dat maakt het heel moeilijk om nu al uitspraken te doen over een mogelijke verkoop."

Ook bij De Persgroep wordt de komende weken en maanden gezocht naar opportuniteiten in de magazinecatalogus van Sanoma België. Zowel De Persgroep als Roularta beperken zich in die zoektocht tot de printactiviteiten van Sanoma. Beide bedrijven hebben immers al elk vijftig procent van de Vlaamse Mediamaatschappij, het moederbedrijf van onder andere VTM, 2BE en Vitaya, in handen.

Bij het Mediahuis, het nieuwe mediabedrijf waarin krantenuitgevers Corelio en Concentra samengaan, houden ze de boot liever nog wat af. "Tijdschriften zijn nu eenmaal niet onze corebusiness", zegt Luc Missorten, CEO van Corelio. "Bovendien liggen er met de oprichting van Het Mediahuis en de verkoop van de krant Vers L'Avenir nog een aantal strategische dossiers op tafel die momenteel al onze aandacht vragen."

Zowel Roularta als Mediahuis zitten in slechte financiële papieren. Dat kan niet gezegd worden van De Persgroep. Financiële analisten tippen de groep van Christian Van Thillo als belangrijkste kandidaat voor een overname. "De Persgroep is de enige serieuze kandidaat-overnemer uit de Vlaamse media voor de tijdschriften van Sanoma. De Persgroep is de best draaiende mediagroep in ons land, heeft ervaring met overnames en beschikt over de grootste oorlogskas", zegt Margo Joris van KBC Securities.

Bij de verkoop van de televisieactiviteiten van Sanoma spelen Missorten en Corelio een prominentere rol. Corelio is immers, samen met Sanoma en het duo Wouter Vandenhaute en Erik Watté, eigenaar van televisiezenders VIER en VIJF. Dat betekent dat bij een verkoop van de televisiepoot van Sanoma de medeaandeelhouders Corelio en Vandenhaute en Watté als eersten de kans krijgen hun aandelenpakket uit te breiden.

Vooral voor Corelio een uitgelezen kans om voor een prijsje zijn invloed uit te breiden. Twee jaar geleden moesten de SBS-zenders nog 175 miljoen kosten, maar een tegenvallende herlancering en een economische crisis later is de waarde ervan fors gedaald.

Ook Vandenhaute en Watté kunnen aanspraak maken op het aandelenpakket van Sanoma. Maar dan moet er geld op tafel komen. Corelio kreeg in september nog 26 miljoen euro voor Vers L'Avenir en heeft dus een oorlogskas. Of Vandenhaute en Watté die ook nog hebben is twijfelachtig, zeker nadat het duo recentelijk nog 7 miljoen euro moest neerleggen voor een kapitaalsverhoging binnen De Vijver, de holding boven de SBS-zenders. Mogelijk is in dat verband een rol weggelegd voor de Gimv. Dat investeringsfonds kan extra kapitaal aanbrengen.

Mocht Corelio het laken naar zich toe trekken, dan veranderen ook de machtsverhoudingen binnen die holding. Nu is de operationele leiding in handen van Wouter Vandenhaute, vraag is of dat ook zo blijft wanneer Corelio meerderheidsaandeelhouder wordt. In dat scenario krijgt Corelio het ook voor het zeggen bij het weekblad Humo en het productiehuis Woestijnvis, die net als de SBS-zenders tot De Vijver Media behoren.

Het Sanoma-aandeel in de SBS-zender kan ook andere geïnteresseerden lokken. RTL bijvoorbeeld, dat al langer naar een ingang op de Vlaamse televisiemarkt zoekt. Al heeft die tv-groep niet de gewoonte om zich tevreden te stellen met een minderheidsbelang.

Lokaal of buitenlands

"Als de prijs laag genoeg gaat, is er altijd wel een koper", zegt financieel analist Teemu Vainio van Pareto Securities. Hij verwacht dat de verkoop lang kan aanslepen. "Sanoma staat niet onder druk om tegen om het even welke prijs te verkopen. Het bedrijf heeft voldoende cash achter de hand om serieus te onderhandelen."

Vainio ziet vooral lokale bedrijven als potentiële kopers, zeker als het gaat om de tijdschriftenmarkt. "Mediagroepen die nu al actief zijn op de Belgische markt kunnen dan bepaalde magazines gaan samenvoegen", zegt de analist.

Als alle activiteiten van Sanoma - tijdschriften, tv en internet - in een pakket worden verkocht, kunnen grote buitenlandse mediagroepen ook belangstelling tonen. Dan spreken we over groepen zoals News Corp van mediatycoon Rupert Murdoch of het Duitse Axel Springer.

Ook durfkapitalisten zouden dan wel eens een gooi kunnen doen naar de activiteiten van Sanoma. Al moet het meteen worden gezegd dat voor hun zakelijk model van opkopen, herstructureren en met winst doorverkopen het plaatje bij de Belgische tak van Sanoma niet meteen rooskleurig oogt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234