Zaterdag 04/04/2020

Nog een deuk in Gatlins imago

Justin Gatlin, wereldkampioen 100 meter, heeft zijn coach Dennis Mitchell ontslagen. Mitchell en manager Robert Wagner zouden doping te koop hebben aangeboden aan undercoverjournalisten van The Telegraph. Atletiekfederatie IAAF en de Amerikaanse antidopingorganisatie Usada beginnen een onderzoek.

Mitchell en Wagner spraken volgens de Britse krant The Telegraph vrijelijk over verboden middelen met enkele verslaggevers, die zich voordeden als filmmakers. Die zeiden op zoek te zijn naar experts die de beoogde hoofdrolspeler het uiterlijk van een topatleet konden geven.

Volgens de krant bood Wagner aan hen in contact te brengen met mensen die atletiektraining zouden kunnen verzorgen. Ook zei hij dat de acteur sneller in vorm zou komen door het gebruik van testosteron en groeihormoon. Hij zei dat hij de middelen voor een gage van 250.000 dollar (ruim 210 miljoen euro) kon regelen via een arts met wie hij vaker zaken had gedaan. De acteur zou in Florida met Gatlin kunnen trainen, beweerde de manager.

Wagner, die al dertig jaar werkzaam is in de atletiek, zou volgens de krant hebben gezegd dat doping "een dagelijkse situatie" was in zijn sport, en zijn "expertisegebied". Hij opereerde in het geheim, bekende hij. "Ik kan je niet openlijk, in aanwezigheid van vijf mensen, zeggen dat dit de dagelijkse praktijk is. Dit is waar de atletiek om draait."

De Oostenrijker sprak over Gatlin, die tweemaal een schorsing wegens doping uitzat, en diens coach Mitchell, een voormalige topsprinter die eveneens wegens doping is geschorst. "Denk je dat Justin dit niet doet? Denk je dat Dennis Mitchell dit niet doet? Iedereen doet het", zei de voormalige manager van vele Oost-Duitse atleten en de gedrogeerde oud-topsprinter Ben Johnson.

Gatlin vertelde de undercoverjournalisten aanvankelijk dat Wagner tegen een vergoeding al vijf jaar hand en spandiensten voor hem verrichte, maar hij ontkende een nauwe samenwerking nadat de verslaggevers zich hadden bekendgemaakt. Hij benadrukte dat hij sinds zijn rentree in 2010 niet positief is getest. Op Instagram verklaarde hij: "Ik was geschokt en verrast toen ik hoorde dat mijn coach ook maar iets te maken zou hebben met deze beschuldigingen. Ik heb hem direct ontslagen. Alle juridische opties liggen nu op tafel, ik laat niemand leugens over mij verspreiden. Ze gaan van mijn advocaat horen."

De 35-jarige Gatlin, de olympische kampioen 100 meter van 2004, groeide na zijn tweede dopingschorsing (vier jaar wegens testosteron) de afgelopen jaren uit tot de grootste rivaal van Usain Bolt. Ondanks zijn hoge leeftijd voor een sprinter werd hij gaandeweg sneller. Hij versloeg Bolt afgelopen zomer, bij het WK atletiek, in diens laatste race over 100 meter. Twaalf jaar na zijn eerste wereldtitel, in 2005, was Gatlin opnieuw kampioen.

Uitgefloten tijdens WK en Spelen

Veel lof leverde die prestatie niet op. De Amerikaan werd tijdens het WK in Londen meermaals uitgefloten. Hij liep geen ereronde en vluchtte de catacomben in om aan de toorn van het Britse publiek te ontkomen. Tijdens de Zomerspelen van Rio de Janeiro, waar Gatlin als tweede eindigde achter Bolt, was hij ook al uitgefloten door het publiek.

The Telegraph begon het undercoverproject in juli, voor het WK in Londen, op grond van berichten dat managers en trainers verboden middelen verstrekten aan topatleten zonder dat er door de IAAF actie werd ondernomen. Manager Wagner zou tot die groep behoren. De Oostenrijker ontkende het overtreden van dopingregels nadat de krant de ware identiteit van de journalisten onthulde. "Ik speelde het spel mee, omdat ik wist wat er gaande was."

Ook Mitchell, die in 1992 op de 4x100 meter olympisch goud won met de Amerikaanse estafetteploeg, ontkende fouten te hebben gemaakt. "Ik heb nooit op enige wijze gesuggereerd dat mijn huidige atleten verboden middelen gebruiken", zei hij. "Evenmin heb ik mijn atleten huidige getraind met behulp van dat soort middelen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234