Woensdag 20/01/2021

Noctuarium met ouderlingen

De Korre brengt drie theatergeneraties samen in 'In de verdure'

Dilbeek / Heist-op-den-Berg

Van onze medewerker

Peter Anthonissen

De nieuwe productie van Theater De Korre verenigt drie generaties. Twintigers Johan Petit en Bart Van Nuffelen regisseren vier acteurs met een indrukwekkende staat van dienst. De 64-jarige Chris Yperman maakt haar comeback als toneelauteur met In de verdure, een statische schets over eenzame ouderlingen die samen de dood afwachten.

De hand van Johan Petit en Bart Van Nuffelen is dadelijk herkenbaar wanneer het licht van de spots aangaat. Meer dan nog in de producties van hun eigen MartHA!tentatief is het toneel een grote kijkkast die een verleden wereld herbergt. Het stof ligt er op de meubels en op de mensen die er wonen: vier ouderlingen die zich in het halfduister langzaam verplaatsen als nachtdieren in een noctuarium. In Bompa en Marie-Salomé zit zelfs bijna geen beweging meer: hij heeft een kreupel been, zij veinst een ziekte en is al sinds tijden haar bed niet uit geweest. Omdat Valeer zich enkel bekommert om de honden die hij van straat opraapt, komt het gewicht van het huishouden op de schouders van Antoinette terecht.

Hoe dit kwartet hier verzeild is geraakt, laat Chris Yperman in het midden. Er zit ook geen evolutie in haar verhaal. Ze schetst een toestand, een status-quo, en eindigt met de eerstvolgende verandering die zich binnen die situatie voortdoet. Het enige wat de vier protagonisten bindt, is de onontkoombare zekerheid van een nakende dood. Als een kanarie in een koolmijn voorvoelt Marie-Salomé wat komen gaat. In de openingsscène kondigt ze het bezoek van Aline aan, een personage dat alleen in haar verbeelding bestaat: mogelijk is het een vrouwelijke incarnatie van Pietje de Dood. De onbestemde sfeer en het wachten op een onbekende zijn niet de enige gelijkenissen met het werk van Samuel Beckett. Ook het eindeloze gekrakeel tussen de ouderen heeft iets Beckettiaans. De vier kibbelen en tateren enkel en alleen om bezig te blijven en hun angst te bedwingen, in de hoop zo de finale catastrofe te kunnen afwenden.

Chris Yperman is een goed observator van oude mensen en schrijft vlotte dialogen. Toch is de inbreng van vier sterke acteurs nodig om de karakters tot leven te brengen. Elk zet daarvoor zijn eigen wapens in. Bob De Moor (Valeer) en Els Olaerts (Antoinette) slaan de brug met eerdere voorstellingen van De Korre door op tijd en stond de toeschouwers aan te spreken en met hen een verbond te sluiten. Gilda De Bal transformeert zich in een vergane glorie à la Gloria Swanson in Sunset Boulevard. François Beukelaers is een zwijgzame maar onverzettelijke Bompa. Hier staan spelers op het toneel die de nuances van een tekst aanvoelen en er ook de humor uithalen.

Op de regisseurs heeft zoveel ervaring een louterend effect. Petit en Van Nuffelen hebben hun verbeeldingswereld niet opgedrongen, en toch is die sterk aanwezig. Het bewijst dat de samenwerking tussen jong en oud(er) organisch is verlopen. Na het fiasco met Het hondje Candy vorig jaar is deze regie voor Petit en Van Nuffelen weer een stap in de goede richting. Ook buiten hun eigen kring blijken ze tot mooie dingen in staat.

Theater De Korre speelt In de verdure: op 20/3 in De Boogaard, Sint-Truiden; op 21 en 22/3 in Vooruit, Gent; op 23/3 in De Velinx, Tongeren; op 24/3 in Ter Vesten, Beveren. Op tournee tot 27 mei.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234