Zaterdag 25/01/2020

mei plasticvrij

No Plastic Ruby dag 4: "Mens Sana in Corpore Broke As Fuck"

De alternatieven voor de herbruikbare stoffen zakjes die ecologische webshops je aanbieden bevinden zich soms recht onder je neus. Of in het geval van de auteur: onder haar bed. Beeld Tine Schoemaker

Tijdens haar vierde dag plasticvrij leven ontdekt journaliste Katrin Swartenbroux dat je eerst geld moet uitgeven om de kost op het milieu te kunnen drukken. Tenzij je creatief bent met oplossingen natuurlijk. 

Sinaasappelsap, chocopasta, yoghurt, … het zijn allemaal dingen die vréselijk smaken wanneer je net je tanden hebt gepoetst. Het zijn eveneens allemaal dingen waar ik liever mijn tanden mee had gepoetst dan met de grijze, kleverige brij die ik net op een bordje bij elkaar heb gemixt. Zuiveringszout, kokosolie en actieve houtskool maken geen bijster aantrekkelijke tandpasta, maar na gebruik ben ik toch verplicht te schrijven dat het eigenlijk best wel meeviel. Sterker nog: ik zou na het poetsen zonder grimas sinaasappelsap, chocopasta of yoghurt naar binnen kunnen gieten.

Ik dacht altijd dat deze wrange smaak kwam door de minty freshness van de tandpasta, maar onderzoek heeft uitgewezen dat sodium laureth sulfate 
waarschijnlijk de boosdoener is, het ingrediënt verantwoordelijk voor het schuimen van cosmetica. Dat zorgt ervoor dat onze smaakpapillen tijdelijk beïnvloed worden en alles bitter gaat smaken.  

Bewust consumeren?

Op mijn sociale media werden mij al van in het begin van dit project de producten van Lush en Lamazuna aangeraden – gespecialiseerd in duurzaam geproduceerde en ecologisch verpakte (of zelfs verpakkingsvrije) cosmetica. Omdat ik vond dat ik niet geslaagd zou zijn in mijn opzet als ik tenminste iets zou doen aan al die plastic flacons op mijn badrand, mepte ik als een stuurse kat al mijn Redken en Aveda tegen de vlakte in ruil voor een sobere shampoobar, conditionerbar en sunblockbar.

Mijn badkamer is plots een pak groener, maar ook wel heel wat minder Instagramworthy geworden. Ik maal niet om het verlies van followers (maar blijf toch, alstublieft!), al hoop ik wel dat ik de bonnetjes voor deze aankopen mag invoeren als onkost. Het voelt namelijk vreemd om bezig te zijn met een project rond bewust consumeren, om dan geld uit te geven aan spullen die ik eigenlijk echt niet nodig had.

Beeld Tine Schoemaker

Geen zieltjes winnen

Bovendien ben ik ook bang dat het boosten van deze bars een averechts effect zal hebben. Er worden geen zieltjes gewonnen door mensen te zeggen dat het merendeel van wat ze doen,wat ze bezitten en waar ze winkelen verkeerd is – je wint hen door hen te laten zien dat het anders kan, zonder te veel moeite of geld. Mens sana in corpore broke as fuck, zoals u wel weet. Wanneer ik tips lees over verpakkingsloos winkelen kom ik veel webshops tegen waar je je linnen zakjes voor fruit, noten of bloem kan aanschaffen, terwijl alternatieven zich soms recht onder je neus (of in mijn geval, onder mijn bed) bevinden. “Gebruik toch gewoon de stofzakken van je handtassen”, aldus een vriendin die duidelijk tien keer stijlvoller gaat winkelen dan ik.

Zelfs in traditionele supermarkten kijkt men niet op van klanten die meedoen aan Mei Plasticvrij en daarvoor hun eigen dozen, bokalen of zakjes meehebben. Zelfs niet als die zakjes van Marni, Delvaux en Maison Margiela zijn. Beeld KS

Ik kan u na vandaag meedelen dat men zelfs in traditionele supermarkten niet opkijkt van klanten die meedoen aan Mei Plasticvrij en daarvoor hun eigen dozen, bokalen of zakjes meehebben. Zelfs niet als die zakjes van Marni, Céline en Maison Margiela zijn. “Iedereen draagt zijn steentje bij hé madammeke”, aldus de vrouw achter de kassa terwijl ze mijn stoffen tasjes naar zich toe ziet rollen. “Vele kleintjes maken één... groot”, zegt ze terwijl ze met een frons een enkele pistolet vanonder het Delvauxlogo opdiept. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234