Woensdag 23/06/2021

Een onderzoek van De MorgenOpenbaar vervoer

NMBS sluit loketten: ouderen krijgen minder toegang tot trein, tram en bus

Ook in dit nieuwe stations­gebouw in Liedekerke (bouw­jaar 2019) gaan de loketten dicht. Beeld Thomas Nolf
Ook in dit nieuwe stations­gebouw in Liedekerke (bouw­jaar 2019) gaan de loketten dicht.Beeld Thomas Nolf

De beslissing van de NMBS om 44 loketten te sluiten baart verkeersdeskundigen zorgen. De modernisering van trein, tram en bus gaat steeds meer ten koste van ouderen en niet-digitalen.

De inwoners van Liedekerke kregen in 2019 een hypermodern stationsgebouw. Het station in de thuishaven van oud-spoorbaas Etienne Schouppe (CD&V) zou een intermodaal knooppunt worden. Een plek waar je kon reizen, eten en winkelen. “Een levendige, aangename ontmoetingsplek”, aldus de website van de NMBS. Maar gisteren heeft de spoormaatschappij beslist dat het loket in Liedekerke gesloten wordt. Er worden te weinig tickets verkocht.

De reizigers uit Liedekerke zijn niet de enigen die hun loket zien verdwijnen. In totaal trekt de NMBS een kruis over 44 loketten. Daaronder dat van Mechelen-Nekkerspoel, waar de gloednieuwe lokettenzaal na vier jaar renoveren nog maar net weer open is. Of Jette, Waterloo en Zaventem-dorp. Op een gemiddelde werkdag stappen in deze stations respectievelijk 2.180, 3.484 en 2.212 reizigers op. In 37 andere stations wordt er fors geknipt in de openingsuren.

Volgens de NMBS gaat het om een noodzakelijke ingreep. Door de coronacrisis werken we vaker thuis, waardoor we minder de trein nemen. Dat hakt stevig in op de financiën. Tegelijk is de digitalisering van de samenleving een feit. “We kunnen het geld beter investeren in andere dingen”, zegt een woordvoerder. Na deze besparing zal België nog 91 loketten overhouden op een totaal van 550 stations, of 16 procent.

De Morgen onthulde gisteren al hoe de geplande hervorming van het Vlaamse openbaar vervoer een aantal groepen dreigt uit te sluiten. Mensen die in zogenaamde vervoerswoestijnen wonen op het platteland, onder andere. Of ouderen en niet-digitalen voor wie de toename van het aantal overstappen en (in sommige gevallen) de reserveringsplicht te complex zijn. Verkeersdeskundigen vrezen dat zij zullen afhaken.

De sluiting van de spoorloketten vergroot deze bezorgdheid. Zo moeten reizigers hun ticket straks digitaal kopen of aan de automaat in het station. Dit is niet voor iedereen even evident. “Aan een automaat kan je geen uitleg vragen over hoe je ergens het best geraakt, over welke tariefformule het meest geschikt is of waar je toevallig de eerstvolgende bushalte vindt”, zegt mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo (VUB).

Ook de sociale controle valt een stukje weg. Een enquête van de FOD Mobiliteit toonde enkele maanden geleden nochtans dat een op de drie vrouwen in België het openbaar vervoer mijdt uit angst voor ongewenst gedrag van medepassagiers. Bij mannen is dit een op de vijf.

Uitgerekend gisteren lanceerde de NMBS nieuwe tarieven die voor het eerst een onderscheid maken tussen digitale en niet-digitale tickets. Zo kost een tienrittenkaart 86 euro aan de automaat of het loket, en 83 euro digitaal. “Dat is niet oké voor een overheidsbedrijf”, vindt consumentenorganisatie Test Aankoop. Ook reizigersvereniging TreinTramBus vindt dat mensen zonder digitale toegang onterecht benadeeld worden.

Federaal mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) is niet gelukkig met de beslissing, maar houdt ze ook niet tegen. “De minister heeft een aantal garanties gevraagd”, zegt zijn woordvoerster. “De NMBS moet er alles aan doen om de digitale kloof te dichten.” Voorts moet ze nagaan of ruimtes in de stations niet herbestemd kunnen worden als koffiebar, bakkerij, krantenwinkel of een andere nuttige bestemming.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234