Zaterdag 08/05/2021

Update

NMBS plaatst megaorder voor dubbeldektreinen

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft vandaag bevestigd dat de combinatie Bombardier-Alstom de nieuwe M7-dubbeldekstreinen mag bouwen. Het gaat om een raamcontract voor maximaal 1.362 rijtuigen (of 145.000 zitplaatsen) voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro. Dat is bekendgemaakt op een persconferentie met de NMBS-top, minister van Mobiliteit Jacqueline Galant en beide bedrijven. Het contract levert voor de fabriek in Brugge werkzekerheid op voor meer dan 300 arbeiders en bedienden.

In een eerste fase worden er 445 rijtuigen besteld, voor 1,3 miljard euro. Deze bestelling is dus definitief. De rijtuigen worden geleverd tussen september 2018 en december 2021. De verschillende types - stuurpostrijtuigen, motorrijtuigen en klassieke rijtuigen - maken samen ongeveer 90 dubbeldekstreinen uit. De bestelling is goed nieuws voor de Brugse vestiging van treinbouwer Bombardier, voor wie de bestelling "van levensbelang" was.

NMBS-topman Jo Cornu wees erop dat de spoorwegmaatschappij tegen 2030 nood heeft aan ongeveer 190.000 extra zitplaatsen. Deels omwille van vervanging van ouder materieel en ook door de jaarlijkse groei van het aantal passagiers met 1 procent die de vervoersmaatschappij momenteel kent. Ook moet met de nieuwe dubbeldekstreinen de beschikbaarheid van het materiaal de hoogte in.

Internet en meer beenruimte

De treinen zullen uitgerust zijn met communicatie- en reizigersinformatiesystemen. De ambitie is ook om toegang tot het internet mogelijk te maken, klonk het. Voorts zal er meer beenruimte zijn en zijn de plafonds op de bovenste verdieping hoger. De zetels moeten meer zitcomfort en armsteun bieden. In eerste klasse komen er geluidschermen tussen de zitcompartimenten. En er zijn ook meer stopcontacten.

De dubbeldekstreinen zijn compatibel met het nieuwe ETCS-veiligheidssysteem, kunnen sporen aan maximaal 200 kilometer per uur en zijn compatibel met de bestaande M5- en M6-dubbeldekkers. "We kunnen dus gemengde samenstellingen maken", aldus Cornu. De diversiteit van het materieel wordt verminderd, klonk het ook.

De nieuwe stellen zijn een eerste stap om de capaciteit van het spoor beter te benutten, zei de spoorbaas, met de beperkte capaciteit van de Noord-Zuidas in het achterhoofd. De volgende stap moet de zelfrijdende trein zijn (ATO, automatic train operation), aldus Cornu.

De spoorbaas benadrukte dat er "versterkte betrouwbaarheids- en leveringsclausules" in het contract opgenomen werden. En er is een testfase van zes maanden met de eerste rijtuigen, waarna de verdere productie indien nodig bijgestuurd zou kunnen worden. Bombardier en Alstom zullen ook assistentie verlenen voor het onderhoud en via telemetrie, zeg maar het bijhouden van allerhande parameters, wil men eenvoudiger en ook predictief aan onderhoud doen. Bij de vorige grote treinbestelling van de NMBS, de Desiro voorstadsnettreinen van Siemens, waren er eerder klachten over de betrouwbaarheid.

Opgelucht, maar voorzichtig

Bombardier en Alstom leverden eerder de M6, die als basis diende voor de ontwikkeling van de M7. De eerste bestelling levert Bombardier 787 miljoen euro en Alstom 471 miljoen euro op. Van de raamovereenkomst van 3,3 miljard euro, zou 2,1 miljard naar Bombardier gaan.

De vakbonden bij de treinbouwer zijn opgelucht dat het NMBS-order hun richting uitkomt. Toch blijven ze voorzichtig over de verdere toekomst.

"Dit order was essentieel voor het voortbestaan van Bombardier in Brugge", zegt Peter Jacobs van ABVV Metaal. "Het is alleszins heel positief, ook voor de tewerkstelling want met dit order is er werkzekerheid voor 200 van de 350 werknemers vanaf 2018. Het biedt wat ademruimte om ons orderboek opnieuw goed vol te krijgen, wat alle problemen zijn alleszins nog niet van de baan."

"Knowhow in Brugge verankeren"

Dat is ook te horen bij ACV-CSC Metea. "Het is een grote opluchting, vooral omdat het een binnenlandse bestelling is. Hiermee kunnen we in Canada aantonen dat we in een goede flow zitten", aldus Luc Logghe.

"We moeten wel nog zien de periode tussen nu en 2018 te overbruggen, want we kampen met 25 procent tijdelijke werkloosheid en 85 van onze mensen zijn nu al tewerkgesteld in het Franse Crespin. We proberen met co-sourcing de mensen aan boord te houden, want het is belangrijk de knowhow in Brugge te verankeren. Deze bestelling vormt zeker een goede sokkel om de komende jaren andere bestellingen aan te trekken."

"We kijken ook naar de directie. Zij hadden inspanningen beloofd als dit order aan ons zou worden toegekend. Het is nu zover, dus de top moet nu het orderboek verder aanvullen", aldus Logghe.

"Bijkomende bestellingen nodig"

De bestelling verzekert ongeveer 200 arbeiders en een 100- tot 120-tal bedienden gedurende een vrij lange periode van werk, zegt sitemanager Kris Vekeman. En er is een vrij lange aanloopperiode met veel studiewerk, vult Matthias Baekelandt, verantwoordelijke project management and bids, aan. Bij de engineering zijn zowat 120 mensen betrokken in de vestigingen van Brugge, het Franse Crespin - net over de grens gelegen - en een Tsjechische fabriek. De enigeering wordt aangestuurd vanuit Brugge, dat voor de volledige assemblage instaat. De andere sites leveren de grote onderdelen aan.

Het nieuwe order betekent evenwel geen garantie op werk voor alle werknemers. "Om volledige tewerkstelling te krijgen, hebben we bijkomende bestellingen nodig", zegt Vekeman. In de loop van volgend jaar hoopt Bombardier enkele lopende aanbestedingen binnen te halen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234