Vrijdag 27/01/2023

'NMBS overtreedt met tariefwijziging het beheerscontract'

Vanaf vandaag wordt het reizen per trein gemiddeld 2,65 procent duurder. De tarieven voor bus en tram blijven ongewijzigd. Bovendien zijn er een aantal nieuwe, goedkope formules. 'In het algemeen zijn er wel degelijk goede initiatieven, maar de perfectie is nog ver te zoeken', oordeelt Bram Dousselaere, stafmedewerker van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB).

Vooral de tariefwijziging bij de NMBS zit de BTTB blijkbaar hoog.

Bram Dousselaere: "Het beheerscontract van de NMBS bepaalt dat de gemiddelde verhoging van de tarieven niet hoger mag zijn dan de stijging van de gezondheidsindex met twee basispunten. Wel, als we die berekening maken met de vastgestelde maand juni van 1998 als referentie, komen we uit op een maximale stijging van 2,27 procent. Een gemiddelde tariefstijging van 2,65 procent is dus zonder meer een overtreding van het beheerscontract. In absolute cijfers uitgedrukt: door de tariefwijziging stelt de NMBS met een ongewijzigd aantal reizigers een meeropbrengst van 323,9 miljoen voorop. Een stijging met 2,65 procent in plaats van 2,27 procent levert alleen al 47 miljoen daarvan op. Onaanvaardbaar, want puur op kosten van de reiziger. Het lijkt ook sterk op een inhaalbeweging, nadat de NMBS vorig jaar beslist heeft de prijzen niet te laten stijgen als compensatie voor de moeilijke inschakeling van het nieuwe IC/IR-plan."

Ook het prijsbeleid van de NMBS ten opzichte van jongeren en ouderen zint jullie niet.

"De prijzen voor een Go Pass (voor min 25-jarigen), de verschillende soorten Multi Pass en de Golden Rail Pass voor ouderen stijgen elk met ruim 5 procent. Ten opzichte van amper vijf jaar geleden (1995) gaat het zelfs om stijgingen tot bijna 30 procent. Terwijl andere vormen van openbaar vervoer, zoals De Lijn, net gebruikers als jongeren en ouderen goedkoper laten reizen, doet de NMBS het tegenovergestelde. Enkel het goedkoper maken van de jaartreinkaart (drie in plaats van twee maanden gratis, PG) is positief nieuws. Maar in het algemeen oogt het plaatje niet mooi. We hebben niets tegen een tariefverhoging op zich. Alles wordt nu eenmaal duurder. Maar de prijs moet wel in verhouding staan tot de kwaliteit. En dat ontbreekt bij de NMBS al jaren. Daarom zijn we ook tegen gratis treinreizen, het andere uiterste; omdat daardoor de kwaliteit ontegensprekelijk nog meer zal dalen."

Voor De Lijn blijven jullie uiterst vriendelijk. Reizen met tram en bus kan dan ook met een hele rist nieuwe aantrekkelijke of gratis formules. Bovendien blijven de prijzen voor de doorsnee ritten ongewijzigd.

"De Lijn scoort in het algemeen inderdaad zeer positief. Het enige probleem, en dat vinden we ook bij de NMBS terug, is dat de tarifering een ondoorzichtig kluwen is geworden. Zelfs de dagelijkse gebruiker krijgt het steeds moeilijker om de goedkoopste of beste formules uit te zoeken. De verschillende vormen van openbaar vervoer zouden op dat vlak beter moeten samenwerken. Niet alleen het aanbod, maar ook de tarieven op elkaar afstemmen en duidelijker aflijnen. Een vorm van tariefintegratie tussen de verschillende netten zou een oplossing kunnen zijn."

"Een ander probleem schuilt in het feit dat het sterk promotiebeleid van De Lijn op het vlak van de prijzen ook gevaren met zich kan brengen, zoals een nog groter capaciteitstekort. Vervoer gratis maken kan van de ene dag op de andere, maar de op dat moment ook noodzakelijke capaciteitsverhoging kan dat niet. Ook het aanbod moet kunnen volgen. Heeft het zin om mensen in heel Vlaanderen gratis te laten rijden, als bijvoorbeeld in 44 procent van de Vlaamse deelgemeenten op zondag simpelweg geen enkele bus of tram rijdt?" (PG)

(Foto Filip Claus)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234