Donderdag 21/10/2021

NMBS onderzoekt andere vertrekprocedures na ongeval Dinant

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

De deuren van een trein zouden beter volledig gesloten zijn op het moment dat de trein in beweging is. Nu blijft de deur met de treinconducteur in het portaal nog openstaan als de trein al vertrekt. Zo kan een passagier die te laat aankomt op het perron nog snel op de trein springen. Dat kan leiden tot ongevallen zoals zaterdag in Dinant. Dat zegt Jos Digneffe van het ACOD Spoor.

Amputeren
Een treinbegeleider en een reiziger raakten zaterdagmiddag in het station van Dinant zwaargewond. De treinbegeleider had pas het vertreksignaal geactiveerd voor de machinist toen de andere man op de proppen kwam en nog op de trein wilde stappen. De twee belandden op de sporen. De begeleider verloor beide benen, bij de andere man moest het uiteinde van de voet geamputeerd worden.

Alle deuren gesloten
Het ongeval doet de discussie over de vertrekprocedure bij de treinen weer oplaaien. Jos Digneffe wijst er eerst op dat de reizigers rechten, maar ook plichten hebben. "Iedereen moet op tijd op het perron zijn om zijn of haar trein te halen", zegt Digneffe. "De enige manier om dergelijke ongevallen te vermijden, is ervoor zorgen dat alle deuren van de trein gesloten zijn voor de trein vertrekt. Nu blijft de deur, met de conducteur in het portaal, nog openstaan terwijl de trein al in beweging is. Een reiziger die te laat aankomt op het perron, kan dan nog in die open deur springen", zegt de vakbondsman.

Te weinig toezicht op perrons
Voorts wijst Digneffe erop dat de NMBS almaar bespaart. "Ook het toezicht op de perrons verdwijnt langzaam. Wij vragen dat er een onderstationschef op het perron aanwezig is. Die kan dan passagiers op hun plichten wijzen en hen belemmeren om in extremis nog op een vertrekkende trein te springen."

Werkgroep
De NMBS benadrukt dat de huidige vertrekprocedure voor de treinen zijn efficiëntie al heeft bewezen. Intussen buigt een werkgroep zich over alle andere vertrekprocedures. "Elke procedure heeft zijn voor- en nadelen", zegt Frieke Neirynck van de NMBS. De vervoersmaatschappij wacht intussen de resultaten van het onderzoek af alvorens conclusies te trekken. (belga/sps)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234