Dinsdag 27/07/2021

NMBS krijgt jaar extra voor implementatie hoger veiligheidsniveau

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

De spoormaatschappijen die in België actief zijn, krijgen tot eind dit jaar de tijd om hun locomotieven uit te rusten met het veiligheidssysteem TBL1+ of ETCS. De eerste deadline, 1 januari dit jaar, werd niet gehaald. "Zonder uitstel zou bijna geen enkele vrachtoperator nog ritten hebben kunnen uitvoeren", zegt het kabinet van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR).

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat alle locomotieven op de Belgische sporen tegen begin dit jaar uitgerust zouden zijn met TBL1+ of ETCS. Die veiligheidssystemen gaan een stap verder dan het huidige "krokodil"-systeem. Dat waarschuwt de machinist wel voor een naderend rood sein, maar voert bijvoorbeeld geen noodstop uit als zo'n rood sein effectief voorbijgereden wordt.

Vertraging
Ondertussen is het volledige spoornet klaar om met TBL1+ te werken, en de belangrijkste goederenassen zijn ook al uitgerust met ETCS. Dat is echter nog niet het geval met al het rollend materieel van voornamelijk goederenoperatoren. "Dit heeft in grote mate te maken met de vertraging die de grootste leverancier van rollend materieel aan deze operatoren heeft opgelopen bij de ontwikkeling van een oplossing die compatibel is met ETCS (en ook TBL1+)", luidt het op het kabinet-Galant.

Uitstel
Indien de deadline van 1 januari 2016 behouden was, dan zouden heel wat locomotieven van vrachtoperatoren, en een deel van de vloot gebruikt voor het internationale reizigersvervoer, niet langer hebben mogen rijden. Zij krijgen nu uitstel tot midden december.

"Het eenmalige uitstel moet de ondernemingen de kans geven om hun uitrustingsprogramma in de loop van 2016 af te ronden", aldus nog het kabinet-Galant. Het waarschuwt dat "spoorwegondernemingen die op 12 december 2016 niet voldoen aan het minimale uitrustingsniveau" niet langer zullen mogen rijden op een hele reeks spoorlijnen.

De binnenlandse reizigerstreinen van spoorwegmaatschappij NMBS en het grootste deel van de locomotieven van B-Logistics, met voorsprong de grootste cargospeler in België, zijn al met het veiligheidssysteem TBL1+ uitgerust.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234