Zaterdag 10/04/2021

NieuwsTreinreizen

NMBS knipt ook fors in openingsuren loketten

Het station in Beringen in Limburg. Treinreizigers in de provincie zullen in het weekend enkel nog in Hasselt een ticket kunnen kopen aan het loket. Beeld BELGA
Het station in Beringen in Limburg. Treinreizigers in de provincie zullen in het weekend enkel nog in Hasselt een ticket kunnen kopen aan het loket.Beeld BELGA

Na de sluiting van 44 loketten knipt de NMBS ook fors in de openingsuren van 37 andere loketten. Dat blijkt uit een lijst van de spoormaatschappij, die De Morgen kon inkijken. Vooral op zondag blijven stationshallen leeg.

Dat er geknipt zou worden in de openingsuren, kondigde de NMBS vorige week al aan. De mededeling raakte ondergesneeuwd in de politieke rel rond het sluiten van 44 loketten. Details over de vernieuwde openingsuren werden toen ook nog niet bekendgemaakt.

In de nieuwe lijst wordt nu pas duidelijk hoe zwaar er in de openingsuren wordt gesnoeid. Zo gaan veel loketten op zondag volledig dicht. Daarbij gaat het onder meer om de stations in Diest, Geraardsbergen, Izegem, Landen en Sint-Truiden. De loketten die gespaard blijven, blijven vaak enkel ’s ochtends open. Onder andere in Aalter, Geel en Turnhout sluit het loket al om 11.15 uur ’s ochtends.

“Voor wie in de zomer naar de kust trekt, komt dat goed uit. Maar de vele studenten die op zondagavond naar hun kot pendelen, vallen uit de boot”, reageert Stefan Stynen van reizigersvereniging TreinTramBus. “Uiteraard kunnen die jongeren meestal perfect overweg met een ticketautomaat. Maar het nadeel is dat zij voortaan minder mensen zullen tegenkomen in het station.”

Sommige regio’s zijn zwaarder getroffen dan andere. Zo merkt Het Belang van Limburg op dat treinreizigers in Limburg in het weekend enkel nog in Hasselt een ticket zullen kunnen kopen aan het loket. In andere stations zijn ze aangewezen op de automaat of een digitaal vervoersbewijs. In extremis kunnen ze een ticket kopen op de trein, maar dan betalen ze een toeslag van 7 euro.

Nogal arbitrair

In de week valt vooral op dat veel loketten pas om 7 uur opengaan. In een aantal gevallen stroken die uren niet met het treinschema. Zo vertrekt de spitstrein vanuit Ieper naar Brussel om 6.58 uur, terwijl het loket pas twee minuten later opent. In Eeklo vertrekt de trein naar Gent om 6.50 uur. Zeker op minder centrale locaties, zoals Neerpelt of Tongeren, vertrekken pendelaars voor de opening van het loket naar Brussel.

“De uren lijken nogal arbitrair”, vindt Stynen. “Zo zal het loket van De Panne voortaan elke dag tussen 13.15 uur en 16.30 uur open zijn. Wie heeft daar iets aan? De pendelaar of de toerist alvast niet.”

Volgens de NMBS is het aanpassen van de openingsuren “een moeilijke, maar weloverwogen beslissing”. Driekwart van de treintickets worden vandaag al gekocht aan de automaat, via de app of de website. In totaal zou 97 procent van de reizigers bereid zijn om mee te gaan in die digitale omwenteling. Dan kan het geld volgens de NMBS beter geïnvesteerd worden in andere diensten, zoals het treinaanbod, de stipheid en de netheid.

Voor wie niet meekan, worden er brochures geprint en stewards ingezet om hen te leren werken met de automaat. “Iedere automaat vermeldt ook een telefoonnummer dat reizigers zeven dagen op zeven kunnen bellen”, zegt de woordvoerder van de spoormaatschappij. Daar waar reizigers met een beperkte mobiliteit nu al assistentie kunnen vragen, blijft die optie gelden. Ook de wachtzalen blijven open.

Meer ambitie

De hamvraag blijft of een overheidsbedrijf mag snoeien in haar dienstverlening in naam van de rendabiliteit. Onder andere regeringspartijen CD&V, sp.a en Open Vld drongen deze week in het parlement aan op een creatievere oplossing dan het sluiten van loketten. “Het zou goed zijn dat er een menselijk alternatief voor het digitale blijft bestaan”, zegt CD&V-parlementslid Jef Van den Bergh. “Dat hoeven daarom niet per se loketbedienden te zijn.”

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil in het volgende beheerscontract van de spoormaatschappij, dat in 2022 ingaat, duidelijke richtlijnen vastleggen voor hoe een aangenaam en comfortabel station eruit moet zien. “De stations van de toekomst zijn levendige ontmoetingsplekken. Ik zal erop toezien dat het nieuwe contract meer ambitie bevat voor élke reiziger.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234