NMBS
NMBS hekelt verspilling bij Infrabel: "120 miljoen euro voor 90 seconden tijdswinst"
Het is opnieuw hommeles aan de top van het spoor. NMBS-baas Jo Cornu is niet te spreken over de "megalomane investeringsprojecten" van Infrabel, tot grote ergernis van Infrabel-topman Luc Lallemand. Dat schrijft De Tijd.
"Cornu stoort zich aan de vele megalomane investeringsprojecten van Infrabel, die op 20 tot 30 jaar gepland worden en miljarden kosten", is te lezen in De Tijd. "Terwijl hij vindt dat investeringen op veel kortere termijn gepland en uitgevoerd moeten worden, zodat de reiziger er in de praktijk al na enkele jaren voordeel van ondervindt."
Infrabel is een van de grootste investeerders van België. De afgelopen vijf jaar investeerde de spoorwegbeheerder iets meer dan 1 miljard euro per jaar, het gros in grote infrastructuurprojecten. Die 'buitensporige investeringen' van spoorwegbeheerder Infrabel zijn Cornu een doorn in het oog.
"120 miljoen voor niets"
Als meest hallucinante voorbeeld van de verspilling bij Infrabel wordt de bypass in Mechelen genoemd. Daar worden nieuwe sporen en vier bruggen aangelegd om de binnenlandse treinen en de Thalys-treinen van elkaar te scheiden. Kostprijs: 120 miljoen euro. Tijdswinst: geen enkele voor de Belgische pendelaars, amper 90 seconden voor de Thalys tussen Amsterdam en Parijs. "120 miljoen voor niets. Terwijl er geen geld is om het totaal verkommerde station van Vilvoorde te renoveren. Een schande", klinkt het.
Infrabel wilde niet officieel reageren, maar achter de schermen zou te horen zijn dat topman Luc Lallemand de kritiek vanuit de NMBS beu is. Eerder ging Cornu al in de clinch met Jean-Claude Fontinoy, de voorzitter van de raad van bestuur.