Woensdag 27/10/2021

NMBS geeft treinstations verder tamelijk goed rapport

'Spoormaatschappij trekt recordbedrag van 123 miljoen euro uit voor renovatie'

Kleine stations krijgen slechte score

De NMBS heeft haar netwerk van treinstations aan een keuring onderworpen. Kleine stations krijgen vaak een slechte score. 'Maar de meeste andere stations krijgen een zes op tien of meer', zegt de NMBS. De locaties die slecht scoren en waar veel reizigers komen, zullen voorrang krijgen bij opknapwerken. Dit jaar trekken de spoorwegen een recordbedrag uit voor renovaties.

Brussel

Eigen berichtgeving

Freek Smets

Het Belgische spoornet telt in totaal 535 stopplaatsen, waarvan er 248 een stationsgebouw hebben waar je ook tickets kunt kopen. In 2000 onderzocht de NMBS al eens hoe die gebouwen eraan toe zijn, maar het was tijd voor een nieuwe studie. Het project kreeg te naam Revalor.

De stations werden door onderzoekers van de spoorwegen op veiligheid en betrouwbaarheid voor de reiziger beoordeeld. Een donker station dat er verwaarloosd uitziet en waar veel graffiti op de muren gespoten is, kreeg minder punten dan een station waar alle gangen netjes geschilderd en goed verlicht zijn. De onderzoekers keken ook naar de snelheid waarmee je het station kunt bereiken. Ellenlange gangen naar de sporen kregen minder punten, net als te weinig parkeerplaatsen of deuren en poorten die niet vlot opengaan. "Maar ook de aansluitingen met andere vervoersmiddelen werden opgenomen", zegt woordvoerder Jochem Goovaerts van de NMBS.

Roltrappen en liften leverden meer punten op, onvoldoende verwarming of schuilhokjes voor wachtende passagiers een min. Elk station kreeg punten op een schaal van een tot tien, net als bij een schoolrapport.

De stations komen tamelijk goed uit de evaluatie. Het relatief nieuwe station Brussel-Nationaal-Luchthaven krijgt als enige een tien. Mol is in Vlaanderen de slechtste leerling van de klas met een 2,6, in heel België scoort Assesse het slechtst met een 1,1. "De meeste andere scores liggen toch rond de zes of hoger, wat zeker niet slecht is", zegt Goovaerts.

Opvallend is dat de kleinere stations het vaak minder doen dan grote knooppunten. "In de grote stations wordt meer geïnvesteerd omdat het de toegangspoorten tot ons netwerk zijn", zegt Goovaerts.

Dit jaar trekt de spoormaatschappij 123 miljoen euro uit voor de renovatie van stations. Een absoluut recordbedrag. De afgelopen vijftien jaar gaf de NMBS nooit meer dan 80 miljoen per jaar uit aan zijn patrimonium.

Op basis van de studie zal de NMBS keuzes moeten maken over waar en wanneer er gerenoveerd wordt. Grote stations met een relatief slechte score worden eerst aangepakt. Zo krijgt Gent-Sint-Pieters en de buurt rondom de komende jaren een grondige facelift. Kleinere stations met minder reizigers worden later aangepakt.

"Toch weten we ook waar de acute probleemgevallen zitten en waar we moeten ingrijpen", zegt Goovaerts. "We weten bijvoorbeeld al lang dat de situatie in Mol niet goed is. Daar wordt dan ook een nieuw station gebouwd."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234