Dinsdag 18/06/2019

Update

NMBS gaat aanbod Brusselse voorstadslijnen uitbreiden

Beeld Photo News

De NMBS heeft het nieuwe vervoersplan voor december 2017 tot en met 2020 voor Brussel voorgesteld. De voorstadslijnen, de S-lijnen, krijgen zowel op weekdagen als in het weekend een stevige uitbreiding van het aanbod.

Op nationaal vlak wil de NMBS met het nieuwe vervoersplan het treinaanbod met 5,1 procent verhogen en de reistijd met 3 procent inkorten. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is die intentie met name voelbaar op de 12 voorstadslijnen die sinds december 2015 werden uitgerold.

Op weekdagen zal de S4-lijn (Aalst-Brussel-Vilvoorde) vanaf december 2017 een hele dag rijden tussen Merode en Vilvoorde. De S5-verbinding (Edingen-Halle-Schuman-Mechelen) rijdt in het nieuwe plan altijd door tot in Edingen (Enghien), terwijl sommige treinen nu al stopten in Halle. De S6-verbinding (Aalst-Geraardsbergen-Brussel) zal de hele dag doorrijden tot in Aalst. Het avondaanbod wordt tijdens de week eveneens uitgebreid op verschillende lijnen.

Tijdens het weekend zal de S5-lijn (Edingen-Brussel-Mechelen) voortaan ook rijden, wat nu niet het geval is, en worden de lijnen S1 (Nijvel-Brussel-Antwerpen) en S2 ('s Gravebrakel-Halle-Brussel-Leuven) uitgebreid met in de toekomst elk half uur een trein in plaats van om het uur.

Voor de studenten is er ook belangrijk nieuws, want op zondagavond komen er twee nieuwe studententreinen die rechtstreeks naar Etterbeek (VUB en ULB) en Louvain-La-Neuve (UCL) zullen rijden.

Investeringsplan van 3,072 miljard euro

Tegelijkertijd legt de NMBS ook een nationaal investeringsplan van 3,072 miljard euro voor. De prioriteiten binnen de investeringen zijn het rollend materiaal, het comfort en de veiligheid van de reiziger, de stations en de werkplaatsen. Een zesde van het budget gaat naar de stations en daarvan gaat een groot deel naar de lopende en geplande projecten.

Binnen dat investeringsplan werd de gerenoveerde zuidelijke gang van het station Brussel-Noord in januari geopend en is het nu de beurt aan de noordelijke gang. In totaal zullen beide renovaties samen 37 miljoen euro kosten. In Brussel-Zuid staat de volledige renovatie van de perrons 7 tot en met 20 gepland en in het station van Schaarbeek wordt er momenteel gewerkt aan de onthaalzone en een bijkomende fietsenstalling. De NMBS zal in het nieuwe plan geen extra parkeerplaatsen voor auto's voorzien in Brussel, maar wil daarentegen het aantal fietsstallingen optrekken van 1.543 naar 1.883.

Een laatste prioriteit is de onderhoud en de beschikbaarheid van het rollend materiaal. Om die te verzekeren kwam er in april 2016 een volautomatische train-wash in de werkplaats in Schaarbeek en krijgt ook de onderhoudspost in Vorst er tegen de zomer zo één.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden