Vrijdag 24/01/2020

NMBS betaalt fors meer aan externe consultants

Beeld UNKNOWN

De drie Belgische spoorwegbedrijven hebben het voorbije jaar minstens 69,4 miljoen euro betaald aan externe consultants. Dat is bijna 27 miljoen meer dan in het jaar 2008.

De cijfers komen uit de boeken van de drie spoorwegbedrijven en staan in een antwoord op parlementaire vragen van Kamerleden David Geerts (sp.a) en François Bellot (MR), dat De Morgen kon inkijken. Uit de cijfers blijkt dat de extern gefactureerde kosten bij de drie maatschappijen de voorbije jaren gevoelig stegen. Infrastructuurmaatschappij Infrabel zag haar kosten voor consultancy in vergelijking met 2008 bijna verdubbelen (van 13,8 miljoen euro naar 23,4 miljoen) en zelfs nagenoeg verdrievoudigen in vergelijking met 2007.

Bij de vervoersmaatschappij NMBS stegen de consultancykosten van 6,9 miljoen euro in 2007 tot 15,9 miljoen in 2008. In 2009 had de NMBS-vervoersmaatschappij na negen maanden al voor 26,8 miljoen euro facturen van consultants binnengekregen. Ook bij de NMBS Holding rezen de kosten de jongste drie jaar de pan uit: in 2007 werd 4,1 miljoen euro uitgegeven aan allerhande externe raadgevers en toeleveraars, in 2008 12,8 miljoen en van januari tot december 2009 19,2 miljoen.

Ter vergelijking: De Post, ook een overheidsbedrijf met vele tienduizenden werknemers, besteedde in 2009 20 miljoen euro aan consultants, in 2008 30 miljoen en in 2007 27 miljoen. Net als bij de spoorwegen worden consultants ook daar vooral ingeschakeld in strategisch advies en informaticaprojecten.

De drie spoorwegbedrijven spendeerden de jongste drie jaar ruim 62 miljoen euro aan de installatie van een performante software, die volgens de spoorwegbazen "zichzelf terug moet verdienen". Maar ook zonder die kosten zouden de facturen voor externe consultants hoog opgelopen zijn.

Vooral Infrabel spendeert fors meer geld aan "pure consultancy": bijna 14,5 miljoen euro in 2009, tegenover 3,6 miljoen in 2007 en 6,3 miljoen in 2008. "De stijging is onder meer te wijten aan forse investeringen in veiligheid, bijvoorbeeld de implementatie van het remsysteem ECTS", zegt woordvoerder Frédéric Petit.

Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) erkent dat externe raadgevers soms nodig zijn, maar waarschuwt de spoorbedrijven dat ze "voor dossiers op lange termijn beter de voorkeur geven aan eigen personeel". Bij de twee vakbonden klinkt er echter onbegrip over het vele geld dat de NMBS aan consultancy besteedt. "Er worden veel studies gemaakt door de verkeerde mensen", zucht Jos Digneffe van het ACOD.

Kamerlid David Geerts hekelt het gebrek aan transparantie bij de NMBS. "Het is absoluut niet duidelijk wat er aan de hand is." Hij wijst erop dat een aantal consultants voor een veel te hoog bedrag te lang in dienst gehouden wordt. (Stijn Cools en Frank Demets)

 Er worden veel studies gemaakt door de verkeerde mensen  
Jos Digneffe (ACOD)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234