Donderdag 29/07/2021

NMBS: "Alles verloopt vlot ondanks werken Noord-Zuidverbinding Brussel"

Tijdens het verlengde weekend van 1 mei blijft de Noord-Zuidverbinding gesloten. Beeld rv
Tijdens het verlengde weekend van 1 mei blijft de Noord-Zuidverbinding gesloten.Beeld rv

De alternatieve dienstregeling op het spoor, als gevolg van de werken op de Brusselse Noord-Zuidverbinding, levert tot nog toe geen problemen op voor het spoorverkeer of voor de reizigers. "Alles verloopt vlot", zo klinkt het bij de NMBS. "Er zijn wel meer vragen om informatie, vooral van buitenlandse toeristen."

Spoornetbeheerder Infrabel voert sinds gisterenmorgen belangrijke infrastructuurwerken uit in de Brusselse Noord-Zuidverbinding, de drukste as op het Belgische spoornet. Daardoor stoppen er tot en met maandag geen treinen in Brussel-Centraal en is er een aangepaste dienstregeling van kracht.

Problemen
Grote problemen levert dat volgens NMBS niet op. "De treindiensten verlopen zoals gepland", zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. "Het is wel erg druk, maar dat heeft ook te maken met het relatief zonnige weer, waardoor er meer mensen naar de kust reizen. Daarom hebben we om 11 en om 12 uur ook een extra trein ingelegd tussen Brussel-Zuid en Oostende."

De infostands en de treinbegeleiders krijgen wel meer vragen te verwerken. "Aan de infostand op Brussel-Zuid zie je bijvoorbeeld wel buitenlandse toeristen, die natuurlijk minder goed op de hoogte zijn. Maar ook daar verloopt alles vlot", aldus Crols. "De treinbegeleiders krijgen dan weer vragen van mensen die bij het nemen van een alternatieve route wel zeker willen weten of ze op de juiste trein zitten."

"Je moet ook niet vergeten dat er voor twee derde van het verkeer helemaal geen gevolgen zijn. Iemand die van Antwerpen naar de kust spoort, zal er bijvoorbeeld niets van merken", besluit Crols nog.

Dag en nacht aan het werk
Voor de werken aan de Brusselse Noord-Zuidverbinding worden tot en met maandag dag en nacht meer dan tweehonderd mensen ingezet. Zij moeten de elektromechanische seininrichting op die as vervangen door een volledig computergestuurde technologie, wat de veiligheid van die verbinding zal versterken.

Dat gebeurt onder meer door een ontdubbeling van de belangrijkste systemen. Zo zal in het geval van een panne het seinhuis kunnen overschakelen naar een noodsysteem, wat meteen ook de hinder voor de reizigers moet beperken.

30 jaar
"Een volledige onderbreking van het verkeer op dit knooppunt heeft zich al meer dan dertig jaar niet meer voorgedaan. We hadden ook gefaseerd kunnen werken en het verkeer verschillende weken over vier in plaats van zes sporen laten verlopen. Dan zouden er wel nog treinen kunnen rijden hebben, maar het zou voor een langere tijd dagelijks vertragingen hebben opgeleverd voor honderden treinen", verduidelijkt Infrabel zaterdag tijdens een werfbezoek.

In totaal moeten er 37 signalisatielichten worden vervangen. Ook de mechanische besturing van de 87 wissels tussen de spoortunnel en het station Brussel-Zuid wordt vervangen. Twee locomotieven voeren daarna test uit op tachtig verschillende trajecten, om de veiligheid van het spoorverkeer tegen dinsdagmorgen weer te kunnen verzekeren.

ETCS
Bovendien zijn de werken ook noodzakelijk in het vooruitzicht van de overschakeling naar het veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System), dat tegen 2022 op het hele spoornet moet zijn uitgerold. Dat systeem, het resultaat van een Europees project, moet een permanente controle van de snelheid voorzien en de trein automatisch laten remmen indien die bijvoorbeeld een rood sein negeert.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234