Donderdag 24/06/2021

Games

Nintendo behoudt zijn speelgoedvibe met Switch-console

Nintendo Switch. Beeld Nintendo
Nintendo Switch.Beeld Nintendo

Videogamefabrikant Nintendo is twintig jaar geleden nooit echt de speelgoedwinkel ontgroeid. Met de Switch, de nieuwe console die het bedrijf in maart lanceert, toont het dat het dat ook nog niet meteen van plan is.

We kregen de Switch voor het eerst in de tengels, Nintendo's nieuwe gameconsole die op 3 maart verschijnt aan een winkelprijs van van zo'n 330 euro. Nintendo ging voor het beste van meerdere werelden: een uitneembaar tabletje voor wie graag onderweg op een touchscreen speelt, twee extra knoppencontrollers links en rechts van dat scherm die afzonderlijk ook kunnen worden gebruikt als Wii-achtige zwaaipookjes, en een optionele klassieke knoppencontroller voor occasionele hardcoregames.

De centrale controller is alvast minder plastiekerig dan het tabletje van voorganger Wii U: hij voelde erg strak en stevig aan, met een behuizing rond het centrale tabletje die deels van metaal is, en ook de plastic zijcontrollers liggen uitstekend in de hand. Maar het is niet omdat de console niet meer voelt als een stuk speelgoed dat Nintendo hem ineens op een heel ander publiek heeft gericht.

Geen echte 'switch'

Iets meer dan twintig jaar geleden, toen Nintendo en toenmalige concurrent Sega hun consoles vooral in de speelgoedwinkel verkochten, gingen eerst Sony's PlayStation (in 1995) en later Microsofts Xbox (2001) zich eerder richten op (jong)volwassen mediaconsumenten. Die 'volwassen' games waren ook welkom op de consoles die Nintendo sindsdien op de markt bracht, maar tegelijkertijd bleef het bedrijf qua eigen games vooral bij zijn oude, cartooneske en - ja - kinderlijke universum.

Dat wordt niet anders met de Switch. De console is visueel krachtiger dan voorganger Wii U, maar de sprong in grafische hardware lijkt allerminst van die aard dat hij die van de al enkele jaren oude PlayStation 4- en Xbox One-consoles overstijgt. Met zijn lijst van lanceringstitels toont Nintendo nogmaals aan dat het daar ook helemaal niet in geïnteresseerd is.

Het beste voorbeeld is 'Super Mario Odyssey', de nieuwe Mariogame die dit najaar moet verschijnen. Mario komt daarin terecht in een aantal open gamelevels, die qua visuele stijl laveren van heel cartoonesk naar semi-realistisch, met onder meer centraal Manhattan. Maar in de nog steeds erg eenvoudige presentatie van die 'echte' wereld tonen de makers dat ze meer bezig zijn met het brengen van nieuwe speelmechanieken, zoals Mario die zijn petje in de lucht kan gooien om het vervolgens te gebruiken als tijdelijk extra platform.

'Super Mario Odyssey', de nieuwe Mariogame die dit najaar verschijnt.  Beeld
'Super Mario Odyssey', de nieuwe Mariogame die dit najaar verschijnt.Beeld

De spelletjes

Er zijn tachtig games in ontwikkeling voor de Nintendo Switch, maar slechts een fractie daarvan komt meteen samen met de console op de markt. Het avontuur 'The Legend of Zelda: Breath of the Wild' is daar een van, en toont een bloedmooi gestileerde fantasywereld die profiteert van de mooiere schaduwen die de grafische chip van de Switch over het landschap legt. De minispelletjescollectie '1-2-Switch' is een collectie spelletjes waarmee de nieuwe mogelijkheden van de bewegingscontrollers worden getoond. En die zijn niet gering, zo bleek tijdens een korte demo: zo is de vibratie die in de twee pookjes zit zo accuraat dat ze kan worden gebruikt in een minigame waarin u moet raden hoeveel balletjes er in een gesimuleerd kistje zitten, of een waarin u een safe kraakt.

Maar de ware opstekers komen iets later: 'Mario Kart 8 Deluxe' bijvoorbeeld, dat eind april de eerste verschijning van Nintendo's iconische personages inluidt. We speelden de game zowel op het losse tabletje als op een tv, en voelden weinig verschil tussen de 'grote' en 'kleine' versie. Dat was lichtjes anders bij 'Splatoon 2': het potje van deze multiplayershooter die we speelden op de tablet zag er beduidend fletser uit dan het dat we zojuist hadden gespeeld op een groot scherm.

En waar blijven de 'Fifa's, de 'Call of Duty's en andere kleppers waarop spelers bij de twee concurrenten zitten te rammelen? Grote studio's als EA, Activision en Ubisoft claimden al dat ze nieuwe games voor de Switch zullen maken, maar op een Switch-versie van het inmiddels meer dan vijf jaar oude 'The Elder Scrolls V: Skyrim' na blijft het voorlopig stil op dat front.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234