Zaterdag 12/06/2021

Nikolaus Harnoncourt is boos

kort

De Oostenrijkse dirigent Nikolaus Harnoncourt is boos. Een dag na het grote succes van de première van Don Giovanni op de Salzburger Festspiele (DM 10/8) kreeg hij van zijn platenfirma te horen dat zijn volgende project niet meer hoeft. Het ging om de negende symfonie van Anton Bruckner met de Wiener Philharmoniker, waarbij hijzelf commentaar zou leveren bij het onvoltooide laatste deel. De opname zou gemaakt worden op het festival. Harnoncourt, die al sinds ongeveer vijftig (!) jaar het boegbeeld is van de firma Telefunken, later Teldec, nu Warner, en die een contract voor het leven heeft, zei op de persconferentie van het Weense prestigeorkest: "Vroeger waren er bij de firma allemaal mensen die bezig waren met muziek. Die van nu denken enkel aan geld. En geld en kunst, dat gaat niet samen." En voegde er meteen een waarschuwing aan toe: "Warner heeft honderden banden met opnames van mij ergens in zijn archief liggen; het is mij geenszins om het even wat daarmee gebeurt." De Amerikaanse mediagigant heeft inderdaad zijn klassieke afdeling zo goed als afgestoten, het bureau in Duitsland gesloten, nagenoeg alle vroegere producers, artistieke medewerkers en artiesten aan de deur gezet. Harnoncourt is een van de weinigen die nog overblijven. De Wiener Philharmoniker overwegen inmiddels het project in eigen beheer door te zetten en zelfs, indien dit soort toestanden zich blijft herhalen, een eigen label op te zetten. Harnoncourt dirigeert in 2003 opnieuw het nieuwjaarsconcert; aan de cd en de dvd van de vorige uitgave (in 2001) heeft Warner sloten geld verdiend. (SM)

Tekening Dürer ontdekt

In het Benedictijnerklooster van Sankt Paul in Lavanttal, Karinthië, is een tekening ontdekt van de hand van de grote Duitse renaissancekunstenaar Albrecht Dürer (1471-1528). De pentekening stelt Melchior voor, een van de drie wijzen uit het oosten die de pasgeboren Christus eer kwamen betuigen, zo meldde vrijdag pater Gerfried Sitar, de kunstdeskundige van het klooster. Op de achterkant van het blad staat Dürers karakteristieke handschrift. Bovendien wijst ook de penseelvoering van het werk naar de meesterhand van de 15de-eeuwse Duitse kunstenaar. De tekening, 15 bij 6 centimeter groot, zal nu door verscheidene onafhankelijke kunstexperts worden onderzocht. Pater Sitar vermoedt dat de kleine tekening oorspronkelijk deel uitmaakte van een grotere uitbeelding. Het werk bevindt zich in goede toestand.

(Belga)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234