Zaterdag 03/12/2022

NieuwsNigeria

Nigeria verbiedt als eerste land buitenlandse modellen in reclames

Modellen backstage bij de Fashion & Design Week in Lagos, Nigeria (2016). Beeld Stefan Heunis / AFP
Modellen backstage bij de Fashion & Design Week in Lagos, Nigeria (2016).Beeld Stefan Heunis / AFP

Nigeria is klaar met de dominantie van witte modellen en Engelse accenten in reclame op billboards, sociale media, radio en televisie. Vanaf 1 oktober mogen er daarom geen buitenlandse modellen en (stem)acteurs meer voor advertenties en commercials worden ingehuurd.

Carlijn van Esch

Het verbod geldt voor ‘elke advertentie die gericht is op of wordt weergegeven op de Nigeriaanse advertentieruimte’, zo kondigde de Nigeriaanse reclametoezichthouder vorige week aan. Op dit moment moeten bedrijven al een boete betalen voor het inzetten van buitenlandse modellen, omgerekend ongeveer 240 euro per overtreding. Maar binnenkort moet het helemaal afgelopen zijn met witte mensen in de hoofdrol in Nigeriaanse reclamespotjes.

Een dergelijk verbod is een primeur in de internationale reclamewereld. Volgens de aankondiging komt de stap voort uit het beleid van de Nigeriaanse regering voor ‘de ontwikkeling van lokaal talent en inclusieve economische groei’. Ook schrijft de reclameraad over ‘noodzakelijk acties om de Nigeriaanse reclamebranche te laten groeien’, een bedrijfstak waarin vorig jaar naar schatting 450 miljoen euro omging.

Nigeria heeft de grootste economie van Afrika en is met 200 miljoen inwoners voor veel bedrijven een interessante markt. Het accountantsbureau PricewaterhouseCoopers voorspelt dat de entertainment- en mediasector in Nigeria de komende vijf jaar sneller zal groeien dan waar ook ter wereld. De verwachting is dan ook dat de maatregel veel werkgelegenheid zal creëren voor Nigeriaans talent.

‘Alle voice-overs hadden Britse accenten’

Hoewel de wet alle buitenlanders uitsluit, lijkt die vooral gericht tegen de oververtegenwoordiging van witte acteurs en modellen. ‘Als je tien tot twintig jaar geleden de commercials zou bekijken, zou ik zeggen dat ze bijna fiftyfifty waren als het gaat om buitenlandse gezichten. En alle voice-overs hadden Britse accenten’, zegt Steve Babaeko, voorzitter van de nationale vereniging van reclamebureaus, in de Britse krant The Times.

Een model in kleding van de Nigeriaanse modeontwerper Deola Sagoe. Beeld AP
Een model in kleding van de Nigeriaanse modeontwerper Deola Sagoe.Beeld AP

Voor een deel komt dat door grote multinationals als Coca-Cola, die hun wereldwijde campagne ook in de voormalige Britse kolonie inzetten. Maar ook veel Nigeriaanse merken gebruiken buitenlanders als hun vaste gezicht of stem.

De afgelopen jaren zag Babaeko al langzaam verandering plaatsvinden in de Nigeriaanse reclamewereld, aangewakkerd door ‘een nieuw gevoel van trots’ onder de bevolking. Hij denkt dat de wet goed aansluit op de wens van jongeren om zichzelf in de media vertegenwoordigd te zien. ‘Mensen zullen zeggen: we zijn met ongeveer 200 miljoen. Je maakt mij niet wijs dat er geen Nigeriaanse modellen voor deze commercial te vinden zijn’, zegt Babaeko.

Guinness

Veel Nigerianen hebben de stap met enthousiasme ontvangen, maar er zijn ook mensen die zich zorgen maken over de mogelijke negatieve gevolgen. De vraag is vooral hoe internationale bedrijven met de wet zullen omgaan. Lopende campagnes worden niet meteen op 1 oktober afgekapt, maar de reclameraad zegt de looptijden niet te verlengen en ook geen hergebruik toe te staan van advertentiemateriaal waarin buitenlanders zijn ingezet.

Het biermerk Guinness, populair en wijd verkrijgbaar in veel Afrikaanse landen, had zijn strategie eerder al aangepast. De huidige reclamecampagne voor de Afrikaanse televisie is door een Nigeriaanse regisseur geschoten in Lagos, de grootste stad van Nigeria, met voornamelijk acteurs van eigen bodem.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234