Zondag 15/12/2019

NIEUWS

Lize Spit begint aan zegetocht in Duitsland

Ook in het buitenland gaat het hard voor succesdebutante Lize Spit. In Vlaanderen en Nederland werden al 185.000 exemplaren van Het smelt verkocht. Nu staan er ook twaalf vertalingen op stapel.

De zopas verschenen Duitse versie heeft meteen de wind in de zeilen. Und es Schmilzt kreeg van het toonaangevende actuamagazine Stern in één klap vijf sterren toebedeeld. Het blad schreef: 'Dit is het debuut van een grote vertelster. De roman is zo meesterlijk gecomponeerd dat hij je aan het eind midden in het hart treft.'

Spit is zeer in haar nopjes met de eerste Duitse reacties: "Overweldigend", zo zegt ze in Het Nieuwsblad. Bovendien blijkt dat een theatergezelschap uit Frankfurt het boek graag op scène wil brengen. "Ze vroegen me te helpen met het scenario, maar ik wil focussen op mijn tweede boek. Ze gaan nu op zoek naar een dramaturg en een regisseur, deze week onderhandelen we voort."

In Vlaanderen krijgt Het smelt zoals bekend een verfilming; de regie is in handen van Veerle Baetens.

Gerooide boom krijgt ereplek op Boekenbeurs

Tijdens de Antwerpse Cultuurmarkt van afgelopen zondag is de nieuwe affiche van de Boekenbeurs voorgesteld. De beurs concentreert zich dit jaar op de relatie tussen boek en beeld. Boekverfilmingen, strips en graphic novels, kijkboeken, gevisualiseerde leermiddelen en virtuele realiteiten komen volop in de schijnwerpers te staan.

Zoals al eerder bekend raakte, heeft het evenement een langere reikwijdte. De Boekenbeurs start al op 29 oktober en eindigt op 12 november. Maar er is wel een korte break tussen 6 en 9 november. Die wordt gebruikt om de boekhandel voor het voetlicht te plaatsen, via een wedstrijd onder leesclubs. Verder oogt de beurs vertrouwd, met meer dan 300 evenementen in samenwerking met de standhouders en organisaties als Cinema Zuid en Film Fest Gent, net als zes auteurspodia en twee nocturnes. Eyecatcher in Antwerp Expo wordt een boom, meer bepaald een van de gerooide platanen op de Noorderleien. Die krijgt een tweede leven in beurshal 4. Dichter Stijn Vranken en illustrator Wide Vercnocke schrijven en illustreren daaromheen, terwijl het publiek naar boven kan klimmen en de beursvloer overzien, meldt Boekblad.

► Op zondag 3 september (11 uur) wordt aan de Naamsestraat 70 in Brussel een herdenkingsplaat onthuld voor Paul van Ostaijen. Op het adres huisde de avant-gardekunstgalerie À la Vierge Poupine. De zaak werd in 1925-'26 uitgebaat door dichter Van Ostaijen en galerist Geert van Bruaene. Biograaf in spe Matthijs de Ridder, schrijver en criticus, houdt er een toespraak, gevolgd door een poëziewandeling. Peter Holvoet-Hanssen draagt gedichten van Van Ostaijen voor in de andere voormalige Brusselse kunstgaleries van Van Bruaene, de receptie vindt plaats in Het Goudblommeke in Papier. Op 4 september om 19.45 uur spreekt Matthijs de Ridder over 'Van Ostaijen in Brussel' in De Markten. Info via vlaamseclubbrussel.be

► Sotheby's gaat de kunstcollectie van de Britse toneelschrijver Edward Albee ter veiling brengen. Albee, auteur van Who is Afraid of Virginia Woolf?, was een verwoed verzamelaar en had een verfijnde smaak. Onder meer een Kandinsky en een buste van Zadkine behoorden tot zijn topstukken, naast werk van Picasso en Jean Arp en foto's van Edward Steichen. Op de site van Sotheby's kun je zijn fameuze TriBeCa-loft doorlopen én de precieze plaats van de kunstwerken detecteren. De veiling start op 23 september in New York. (sothebys.com)

► Het tijdschrift Streven, dat al 84 jaar lang reflecteert over maatschappelijke thema's en kunst en literatuur, verschijnt vanaf 1 januari 2018 nog maar tweemaandelijks meer. Voordien was dat maandelijks. Door het wegvallen van de subsidie van de Vlaamse overheid is noodgedwongen gezocht naar alternatieve financieringsmodellen. Met steun van de Vlaamse jezuïeten en van het Universitair Centrum Sint-Ignatius zal het blad in dezelfde geest worden voortgezet. 'Bedachtzame en inspirerende essayistiek' staat voorop. 'Juist in de wereld van vandaag, waarin haastig verwoorde en weinig doordachte opvattingen alsmaar belangrijker lijken te worden, is daaraan grote behoefte', zo meldt Streven. De nummers worden wél dikker en groeien van 96 naar 112 bladzijden. Tegelijk wordt de website vernieuwd en intensiever benut. Binnenkort verschijnt een themanummer rond migratie, gepresenteerd op 19 oktober in het Red Star Line Museum.

► Komende week verschijnt de nieuwe roman van Marnix Peeters. In elke vrouw schuilt haar moeder is de eerste volwaardige publicatie onder de naam van Pottwal Publishers, Peeters' uitgeverij in eigen beheer. Rond zich verzamelde Peeters naar eigen zeggen "een collectief van creatieve gelijkgezinden, die in wisselende bezetting en met wisselende bijdragen, de werking van 'de Pottwal' mogelijk maken. De uitgeverij staat als instituut minder centraal", zegt Peeters. In elke vrouw schuilt haar moeder, dat het waargebeurde verhaal vertelt van Mercedes Van De Cloot, de negende gravin van Blaasveld, wordt op woensdag 6 september om 19u30 feestelijk voorgesteld bij - en dat is geen ironie - WPG Uitgevers België.

Pottwal Publishers brengt daarnaast ook opnieuw De dag dat we Andy zijn arm afzaagden uit, in een herziene editie met een nieuw omslag.

Jamal Ouariachi hekelt 'vrouwelijk witregelproza'

In Vrij Nederland haalt de Nederlandse schrijver Jamal Ouariachi giftig uit naar "het Noord-Amerikaanse vrouwelijke witregelproza" dat volgens hem zo'n sier maakt en ook in Nederland gekopieerd wordt. Hij ziet het bij auteurs als Jenny Offill, Maggie Nelson, Sheila Heti en Katie Roiphe, maar ook bij Valeria Luiselli en haar bejubelde De gewichtlozen. "Ik zie: korte alinea's en na elke alinea een witregel. Er wordt veel gestrooid met citaten van andere auteurs. Verder valt op: het gaat over geworstel met de schrijverij (gaap) en over moederschap. En de auteur lijdt aan een ik-obsessie." Volgens Ouariachi is deze stroming vergeven van lelijkheid. "De lelijkheid van formuleren. Het zouteloze, humorloze, intersectionele proza. Het gebrek aan beelden en scènes." Ouariachi eist meer originaliteit en minder na-aperij. "Hadden schrijvers maar het lef juist dát te schrijven wat niemand anders schrijft", roept hij uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234