Donderdag 20/06/2019

NIEUWS

Georges Perec treedt toe tot de Pléiade

De Franse auteur Georges Perec is definitief verheven tot de rang van klassiek auteur. Zopas verschenen twee delen van zijn Oeuvres in de Pléiade-reeks van Gallimard. Daarin krijgen slechts de tenoren van de Franse literatuur een onderkomen op delicaat dundrukpapier. De uiterst inventieve speelvogel Perec, die wereldberoemd werd met zijn roman Het leven, een gebruiksaanwijzing (1978)had postuum al een kleine planeet naar zich genoemd gekregen, net als een Parijse straat.

In Le Monde omschrijft Marie Darrieussecq Perec als de volwaardige erfgenaam van Jules Verne en Herman Melville en van Stendhal, Queneau, Poe, Rabelais en Borges. "Melancholisch en komisch tegelijk, want de humor moest de wanhoop op afstand houden", aldus Darrieussecq.

De vroeggestorven Franse schrijver (1936-1982) met het jolige voorkomen van een verstrooide professor met pluisbaard was verslingerd aan taalspelletjes en dubbele bodems, en trok de lezer steevast mee in het bad van zijn experimenten. Perec lardeerde die met bedrieglijke lichtheid, want onder dat schminklaagje sluimerde de ernst.

Al op jonge leeftijd was Perec wees geworden: zijn vader Isie Perec kwam vroeg in de Tweede Wereldoorlog om het leven na een schotwond, zijn moeder stierf in Auschwitz. Het trauma van de verdwijning is een vast thema bij Perec, dat hij telkens weer met taal inkapselde, zoals bijvoorbeeld in W en de jeugdherinnering (1975) en het beroemde, e-loze boek La disparition (1969).

Liefhebbers van Perec mogen zich ook het rijk geïllustreerde Album Perec niet ontzeggen, dat de levensloop van de schrijver met vaak nooit eerder getoonde documenten en foto's omlijst. Het is wel slechts verkrijgbaar bij de aanschaf van drie Pléaide-delen.

Ook uitgeverij Vleugels is bij de pinken met een Perec-vertaling: Poging tot uitputtende beschrijving van een plek in Parijs. Drie dagen lang, in oktober 1974, bestudeerde Perec vanuit het Café de la Mairie in Parijs de Place Saint-Sulpice. Hij noteerde alles wat hij zag, maar toch vooral dat 'wat je gewoonlijk niet opmerkt, wat er niet toe doet: wat er gebeurt, wanneer er niets gebeurt, behalve tijd, mensen, auto's en wolken.'

Perec was dol op lijsten. De vertaling van Perecs kijkwerk is van Kiki Coumans.

Telex

► Juriste en schrijfster Rachida Lamrabet treedt toe tot het bestuur van PEN Vlaanderen, de schrijversorganisatie die ijvert voor bedreigde schrijvers en artistieke vrijheid waar ook ter wereld. "Het vrije woord is voor mensen uit minderheidsgroepen die weinig politieke of economische macht hebben één van de weinige middelen die ze ter beschikking hebben om te proberen iets te veranderen aan hun positie, onder meer door voortdurend de status quo in vraag te stellen en door ongelijkheden aan de kaak te stellen en een debat op gang te brengen", laat ze weten.

Lamrabet werd onlangs ontslagen als juriste bij het gelijkekansencentrum UNIA, nadat ze een documentaire kortfilm had gemaakt waarin ze het boerkaverbod op de korrel nam. In Knack noemde ze in een geruchtmakend interview het boerkaverbod "een verregaande inbreuk op de vrijheid van vrouwen".

► Na de uitreiking van de Fintro Literatuurprijs zijn de nominaties voor De Inktaap 2018 compleet. De drie kanshebbers zijn Martin Michael Driessen met Rivieren (Van Oorschot), Alfred Birney met De tolk van Java (De Geus) en Jeroen Olyslaegers met Wil (De Bezige Bij).

De Inktaap is de literaire jongerenprijs van Nederland, waarbij scholieren de jaarlijks winnende titels lezen van ECI, Libris en Fintro Literatuurprijs (Wil), bij wijze van supercup van de Nederlandstalige letteren. Hoe het in 2018 verder moet met de Inktaap na de stopzetting van de Fintro, is nog niet duidelijk.

► Onder de lichtjes misleidende titel 'Het boekenbal der Lage Landen' gaan komende woensdag uitgevers met elkaar in debat, op uitnodiging van het tijdschrift Ons Erfdeel. Hoe verschillend zijn de Vlaamse en de Nederlandse boekenmarkt? Willen Vlaamse schrijvers nog altijd in Amsterdam uitgegeven worden? Wat zijn de parameters voor succes over de grens? Hoe schatten we de toekomst in van het Nederlandstalige literaire boek in de Lage Landen?

Met Kevin Absillis (Universiteit Antwerpen), Johan de Koning (De Bezige Bij), Harold Polis (Polis), Maarten Van Steenbergen (Lannoo), Nele Hendrickx (De Geus) en Clairy Polak. Op woensdag 31 mei, 19u30, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, Antwerpen. Info: onserfdeel.be

► De Nederlandse sinoloog en japanoloog Ian Buruma is aangeduid als de nieuwe hoofdredacteur van het prestigieuze magazine The New York Review of Books. Buruma volgt de onlangs overleden Robert B. Silvers op. Buruma, die ook schreef voor The New Yorker, The New York Times en The Guardian, is momenteel hoogleraar Democracy, Human Rights, and Journalism aan Bard College. In 2008 ontving hij de Erasmusprijs voor zijn complete oeuvre.

► De jaarlijkse campagne Nederland Leest kiest na elf edities dit jaar voor het thema robotica. Het motto is 'Lees de toekomst'. De leescampagne heeft daartoe twee boeken uitgekozen: Ik, robot van Isaac Asimov en Cyberboy van Tanja de Jonge.

Manuscripten Gerard Reve onder de hamer

Het Nederlandse veilinghuis Bubb Kuyper gaat op 30 mei in Haarlem ruim dertig brieven, gedichten en manuscript van Gerard Reve onder de hamer brengen. De stukken zijn afkomstig van Joop Schafthuizen, de partner van de in 2006 aan alzheimer overleden schrijver.

Alle stukken worden los van elkaar geveild. Naar verwachting zullen ze in totaal minimaal 33.000 euro opbrengen. Volgens een woordvoerder van het veilinghuis gaat het onder meer om diverse versies van Reves laatste roman Het hijgend hert en de in het Engels geschreven, oorspronkelijke versies van The Acrobat and Other Stories, later in het Nederlands verschenen als Vier wintervertellingen.

Reve-memorabilia en -manuscripten blijven een groot verzamelaarspubliek aanspreken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden