Dinsdag 11/08/2020

Nieuwste trend: opleiding trendwatching

Vanaf september kan je aan de Hogeschool Gent het postgraduaat Trendwatching volgen. Het romantische beeld van een hippe jongere die met een camera door de stad kuiert, koffie drinkt en op zijn iPhone door blogs scrolt, klopt niet. "Trendwatching is heel hard werken."

In Nederland bestaat de richting al enkele jaren; in België is het enkel een keuzevak. "We mogen niet blijven achterlopen", vindt Petra Couck, verantwoordelijke van de richting. Samen met Maarten Leyts, CEO van trendbureau Trendwolves, organiseert zij de opleiding.

Je kan er onder andere 'futuring' en 'coolhunting' volgen. "In het vak futuring leer je toekomstscenario's uittekenen", legt Trendwolve Tom Palmaerts uit. "Nadenken over de toekomst zonder er marsmannetjes bij te halen. Dat kan via allerlei methodieken die dateren van de Koude Oorlog. Het is eigenlijk een beetje zoals Stratego spelen", grinnikt hij.

Toekomst voorspellen for dummies, lijkt het. "Je voorspelt niet, maar je denkt na over hoe de wereld anders zou kunnen zijn", verbetert Palmaerts. "Ik denk bijvoorbeeld dat 'usership' de toekomst is. Mensen vinden bezitten steeds minder belangrijk, maar initiatieven zoals Spotify zijn nog niet genoeg uitgewerkt om een succes te zijn."

Coolhunting is op zoek gaan naar 'cool'. "Je moet natuurlijk zelf cool zijn om te weten wat cool is, dus het is niet voor iedereen weggelegd", waarschuwt Palmaerts. "Zodra iets cools bestempeld wordt als cool, is het dat niet meer. En mensen die cool zijn, vinden dat meestal niet van zichzelf. Het is dus moeilijk te definiëren." Om dit zesde zintuig te trainen, zullen de studenten vier dagen in Barcelona losgelaten worden.

Hier duikt het beeld van een flanerende hipster weer een beetje op. "Maar het is vooral veel lezen, netwerken, analyseren, praten en onderzoeken; heel hard werken", verzekert Leyts. "Ik was eerst niet blij met de term trendwatcher", bekent Palmaerts. "Het klinkt alsof wij zeggen welk kleur morgen 'in' zal zijn." Leyts is evenmin opgezet met het mismeesterde woord trend. "Alsof wij bezig zijn met haarsnits, maar eigenlijk zijn wij in de weer met sociologie, demografie, technologie, ecologie, politiek en economie."

Leyts vindt dat het tijd is om trendwatching serieus te nemen. "Bedrijven als ING en Belgacom hebben al een trendwatcher in dienst. Wij denken dat de vraag vanuit de bedrijfswereld de volgende jaren enkel zal stijgen. Trendwatcher worden zal dus op zich een trend worden", lacht Couck.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234