Zaterdag 11/07/2020

Nieuwsankers zijn soms ook popsterren

VTMnieuws trekt de hort op met een roadshow waarin het toont hoe zo'n uitzending gemaakt wordt. En ook, niet onbelangrijk, om te polsen naar de mening van de kijkers. Bij de VRT is men niet onder de indruk. 'We doen dit al jaren.' Jan Debackere

Een popster is hij niet, maar Stef Wauters moet zich woensdagavond even zo gevoeld hebben na afloop van de eerste VTMnieuws On Tour. Voor het podium in Het Depot in Leuven vormde zich spontaan een rij wachtende studenten die allen een selfie wilden nemen met het nieuwsanker. De studenten - veel 25-plussers zaten er niet in de zaal - hadden net bijna twee uur geluisterd naar wat Wauters en zijn collega's te zeggen hadden over hun nieuwsuitzending.

VTMnieuws wil dit jaar nog een vijftal andere plaatsen in Vlaanderen bezoeken om uit te leggen wat de makers nu eigenlijk doen en vragen van de kijkers te beantwoorden. En daar mag best wat tegenaan gegooid worden: naast Wauters draven met Kris Hoflack en Nicholas Lataire de twee hoofdredacteurs op, net als Robin Ramaekers en Jan De Meulemeester die vertellen over hun job als buitenland- of politiek journalist. Per thema is er ook een filmpje dat meer uitleg geeft. "We zullen hier financieel niet aan uitraken", beseft ook Hoflack. "Maar op deze manier tonen we ons op een andere manier aan de kijkers."

Daarnaast is het ook de kans om eens te horen wat die mensen van VTMnieuws denken. De studenten stellen niet alleen vragen - "Wordt het nieuws soms niet te spectaculair voorgesteld? Is een oorlogsreportage alleen geslaagd als er iets ontploft? Hebben jullie een stilist?" - maar kunnen via afstandsbedieningen ook antwoorden op stellingen. En dat levert niet altijd de door VTM gewenste antwoorden op. 55 procent van de aanwezigen vond bijvoorbeeld dat VTMnieuws te sensationeel is, waarop Lataire zijn best deed om dat beeld te ontkrachten. "We scoren graag, maar daarvoor gaan we nieuws nooit aandikken."

Gelukkig voor VTM vond ook 70 procent het nieuws niet te negatief en gaf 85 procent van het publiek aan buitenlands nieuws even belangrijk te vinden als binnenlands.

'Het vooruitzicht'

Terwijl VTM graag uitpakt met haar nieuwe On Tour, zijn ze bij de vrienden van de VRT niet meteen onder de indruk. "We doen geen campagne die eventjes duurt, we doen dit al jaren", zegt hoofdredacteur Björn Soenens. "Onze journalisten krijgen heel vaak vragen van scholen en verenigingen om te komen spreken. Voor hen hebben we een film gemaakt over hoe we werken: hoe komt het radionieuws tot stand, hoe wordt Het journaal gemaakt,... Met dat filmpje, dat ondertussen aan zijn vierde versie toe is, schuimen we Vlaanderen af. Dat is een voortdurende roadshow die onder de radar blijft."

De VRT-nieuwsdienst organiseerde in januari voor het eerst ook Het vooruitzicht, een dag waarop 25 journalisten uitleg gaven over hun expertise. De dag was uitverkocht en het bijhorende boek stond onmiddellijk in de top tien van best verkochte boeken. "Veel mensen hebben honger naar diepere kennis", zegt Soenens. "Dat zie je ook aan de TED-lezingen. Met Het vooruitzicht kunnen we op die vraag inspelen, en kunnen de mensen onze experts in het echt zien."

Zowel VTM als VRT steken best wat tijd in zulke filmpjes en avonden. Niet per se om zieltjes en kijkers te winnen: VTM zal met zijn On Tour nog geen duizend mensen bereiken, en ook bij de VRT gaat het niet om de grote massa. "We willen een belangrijk signaal geven dat we bereid zijn om in dialoog te gaan met de kijker", aldus Hoflack. "Daarom pakken we dit bewust kleinschalig aan. In een grote zaal zou je minder discussie krijgen."

"Dit gaat niet over zieltjes winnen", zegt ook Björn Soenens. "Dit is gewoon goede dienstverlening aan de kijkers. Als je meer en dieper wilt informeren, moet je soms naar buiten komen en je publiek zien. Het kan je zelfs op weg zetten om betere journalistiek te maken. Zij stellen soms vragen waar wij niet aan denken. Dat zien we ook op onze Facebook-pagina 'Amerika kiest'. Daar krijgen we ook veel vragen en die beantwoorden we ook allemaal. Je moet je publiek met respect behandelen en dan krijg je dat terug."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234