Vrijdag 15/11/2019

Nieuwe ziekenwagens zijn rijdende schroothopen

Sinds augustus regent het klachten over de nieuwe citroengele ambulances van het merk Peugeot. Het ministerie van Volksgezondheid kocht die aan voor zowat 25 brandweerdiensten. Maar uit een rondvraag van het ministerie bij de brandweerdiensten blijkt nu dat de gloednieuwe ziekenwagens niet deugen. Elke ambulance vertoont gemiddeld drie defecten. Dat schrijft de Artsenkrant vandaag.

BRUSSEL.

BELGA

'Bij zes op tien van de ziekenwagens is er een probleem met de achterdeur: die sluit niet goed, laat water door of komt los. Meer dan de helft van de voertuigen is bovendien uitgerust met een slecht sluitende zijdeur.' De ziekenwagen van de brandweer van Villers-la-Ville is een van de exemplaren die de twee gebreken tegelijk vertonen. "Wij manoeuvreren nu met de grootst mogelijke voorzichtigheid", signaleerde de verantwoordelijke officier.

Bij meer dan vier op tien van de ziekenwagens blijkt de zogenaamde sanitaire cel niet waterdicht te zijn. Dat is de eigenlijke ziekenwagen, de kast die bovenop het chassis gemonteerd wordt. Nogal wat brandweerdiensten klagen over de verwarming. Die werkt te traag en laat het in sommige ziekenwagens zelfs helemaal afweten. Bijna de helft van de in augustus geleverde ambulances vertoont ook defecten aan de elektrische installatie. In een groot deel van de ziekenwagens blokkeert bovendien de elektropneumatische tafel. Soms komt die tafel gewoon los.

"De verlichting achteraan in de ziekenwagens valt uit bij elke bult in het wegdek", liet de brandweer van 's-Gravenbrakel weten. In een op drie van de ziekenwagens zijn er in de sanitaire cel "abnormale geluiden" te horen, van gekraak tot gerammel. En er is meer. Drie op tien heeft motorproblemen en nog eens een op drie heeft een slechte ophanging. Ook aan het radiosysteem bleek in sommige ziekenwagens een en ander te schorten.

Tot overmaat van ramp zijn er in een op vijf ambulances ook problemen gerezen met het zwaailicht en de sirene. Zo bleek bij sommige wagens het geluid te zwak of het zwaailicht onvoldoende zichtbaar. Sommige sirenes beginnen ongevraagd te loeien maar geven geen kik als de bestuurder ze wil inschakelen tijdens een dringende interventie.

De gezondheidsinspectie zag zich intussen genoodzaakt de ambulanciers per brief te waarschuwen voor een ander euvel, dat enkel voorkomt bij de Peugeot-ziekenwagens die met een optionele luchtvering uitgerust zijn. Die voertuigen hebben achteraan geen verankeringspunt voor de wagenkrik. Met als gevolg dat een eventuele lekke achterband onmogelijk te herstellen is. Trouwens, het reservewiel kan bij dat soort ambulances zelfs helemaal niet verwijderd worden, tenzij de wagen eerst wordt opgekrikt... Onze bedoeling is enkel, zo besluit de brief, het probleem te signaleren "voordat er ongevallen gebeuren met ambulanciers die met allerhande kunst- en vliegwerk toch proberen het voertuig op te krikken of het reservewiel te verwijderen."

Drie defecten is slechts een gemiddelde. Aan sommige exemplaren haperde zo goed als niets, maar die zijn zeldzaam. Aan andere ziekenwagens werden meer dan tien tekortkomingen vastgesteld. Het exemplaar dat de brandweer van Westerlo ter beschikking kreeg, vertoonde maar liefst elf mankementen.

In de mate van het mogelijke werden de voertuigen hersteld door de technici van de brandweer zelf of door de constructeur. De kostprijs voor de herstellingen - men overweegt de sanitaire cellen opnieuw te laten monteren - wordt op 200.000 tot 400.000 frank per ziekenwagen geraamd. De kosten vallen wellicht onder de garantie van Peugeot. Toch lijdt het geen twijfel dat vooral de onderaannemer van de sanitaire cellen zwaar in de fout is gegaan. Die onderaannemer, de firma Bosmans uit Westmalle, werd officieel in gebreke gesteld.

(Foto Belga)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234