✦
Nieuwe treintunnels voor New York
Amtrak, de nationale spoorwegmaatschappij in de VS, heeft een voorstel klaar voor de bouw van twee treintunnels, kostprijs zo’n 13,5 miljard dollar, tussen New Jersey en New York. De tunnels, die tegen 2020 voltooid moeten zijn, vervangen een project van 9,7 miljard dollar onder de Hudson Rivier dat werd gestopt door Chris Christie, de gouverneur van New Jersey.
Het nieuwe, zogenaamde Gatewayproject moet het forenzenverkeer tussen New York en New Jersey vergemakkelijken. De tunnels zullen Penn Station in New York verbinden met zeven nieuwe sporen, waardoor er meer intercity en hogesnelheidtreinen zullen kunnen rijden. Penn Station, dat momenteel dagelijks door meer dan 55.000 mensen wordt gebruikt, zal in de volgende twintig jaar af te rekenen krijgen met een verdubbeling van dat aantal, aldus Amtrak. “Het project is een noodzakelijk onderdeel van Amtraks visie om de hogesnelheidstrein naar deze regio te brengen”, zegt woordvoerder Steve Kulm, die ook vertelt dat meer dan twee derden van de reizigers in deze regio door New York moest. De twee senatoren achter het Gatewayproject, Frank Lautenberg en Robert Menendez, beiden Democraten uit New Jersey, pikten het initiatief voor de bouw van extra tunnels terug op nadat gouverneur Christie, vanuit een budgettaire bezorgdheid, de stekker uit het eerste project had getrokken.
Lautenberg en Menendez, die Amtrak konden overtuigen, zeggen dat de tunnels en de extra sporen dringend nodig zijn. “New Jersey heeft af te rekenen met een vervoerscrisis”, aldus Lautenberg, die ook verklaarde dat inwoners die iedere dag naar New York moesten pendelen meer dan genoeg hadden van treinvertragingen en van de eindeloze opstoppingen op de snelwegen van New Jersey.