Zaterdag 24/07/2021

Economie

Nieuwe rijke in Afrika drinkt graag een westers biertje

De Brasco bierbrouwerij in Brazzaville, Congo, onderdeel van Bralima, dat eigendom is van Heineken. Beeld Getty
De Brasco bierbrouwerij in Brazzaville, Congo, onderdeel van Bralima, dat eigendom is van Heineken.Beeld Getty

Na een slechte periode is de bieromzet in Afrika gestegen. Westers bier is er een statussymbool, reden voor Heineken om fors in deze groeimarkt te investeren.

De vakantieganger op een terrasje in Egypte laat een Sakara-bier aanrukken. Een kroegtijger in Zuid-Afrika zet een Tafel aan zijn lippen. In Rwanda bestellen dorstigen een Mutzig. In Nigeria brengt de kelner een Gulder, of een Fayrouz. Wie om een lokaal gerstenat in Tunesië vraagt, krijgt een Bedele geserveerd. Of een Harar.

Wat voor onbekend biertje een toerist ook bestelt in Afrika, de kans is levensgroot dat hij de omzet van Heineken omhoog drinkt. Van de 250 merken die de Nederlandse bierbrouwer wereldwijd voert, zijn er meer dan veertig verkrijgbaar in de twaalf Afrikaanse landen waar het bedrijf bier verkoopt.

Afrika is een van de continenten waar de bierafzet van Heineken de afgelopen zes maanden is gegroeid, maakte het bedrijf maandag bekend. De stijging is niet spectaculair. Maar in Afrika is de bierbrouwer blij met elke plus, vooral omdat de bieromzetten in de regio in 2016 ver onder de maat waren.

'In Afrika heb je te maken te maken met cycli van goede en slechte tijden', zegt financieel directeur Laurence Debrouw. 'We zitten er voor de langere termijn.' Topman Jean-François van Boxmeer ziet in het continent een groeimarkt 'voor de komende twintig tot dertig jaar'. Zijn concurrenten komen daar nu ook achter, denkt hij. Het is volgens hem de voornaamste reden dat Heinekens grootste rivaal AB InBev vorig jaar het Zuid-Afrikaanse SAB Miller inlijfde, dat een sterke positie heeft in Afrika.

De groeiende Afrikaanse bovenklasse maakt dat 's werelds biermultinationals met dollartekens in de ogen naar Afrika kijken. Om hun status te tonen steken de nieuwe rijken daar zich in westerse kleding, wassen ze hun haar met westerse shampoo en wisselen ze het in eigen land gebrouwen bier in voor een westers pilsje.

De verovering van die opkomende biermarkt mag een paar centen kosten. In mei opende Heineken een spiksplinternieuwe brouwerij in Ivoorkust. De bouw ervan heeft 150 miljoen euro gekost. Hoewel de fabriek amper twee maanden draait, heeft die 'een veelbelovende prestatie verricht en positief bijgedragen aan de groei in de eerste helft van 2017', aldus Van Boxmeer.

Heineken heeft het in Ivoorkust net iets anders aangepakt dan in de meeste landen waar het bedrijf zich de lokale markt in knokt. Doorgaans nemen de Nederlanders een lokale brouwerij over, met een gevestigd merk. In Ivoorkust zijn ze een joint venture aangegaan met CFAO, een van Afrika's grootste distributeurs, en heeft Heineken een geheel nieuw merk geïntroduceerd: Ivoire.

'We hebben de fles, de naam, de kleuren en zelfs het recept ontwikkeld in samenspraak met de consument', zei algemeen directeur Alexander Koch bij de opening tegen de nieuwszender CNN. 'We hebben er jaren over gedaan.' Misschien nog belangrijker voor Heinekens succes is dat Ivoire stukken goedkoper is dan het bier van de marktleider in Ivoorkust, het Franse Castel Groupe.

Afrika blijkt zelfs een prima afzetmarkt voor bieren die het in eigen land niet redden. Zoals het alcoholvrije Buckler. Dat is populair in Réunion, het Franse overzeese departement voor de West-Afrikaanse kust.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234