Maandag 23/05/2022

Nieuwe reglementen in de Formule 1: hoe trager, hoe sneller

Schumacher hoopt op postuum verjaardagscadeau voor Enzo Ferrari

Wanneer zondag in Australië de eerste Grand Prix van het seizoen 1998 op gang wordt geschoten, weten we meteen of alle nobele bedoelingen van de F1-bonzen resultaat hebben opgeleverd. Men wil namelijk dat de auto's weer wat trager gaan rijden, iets waar al jaren wordt van gesproken, maar waar zelden iets van te merken is geweest. Trager, dat zou ook moeten betekenen dat de auto's wat dichter bij elkaar gaan kruipen, dat er meer wordt ingehaald en dat de Williams-wagens al niet na een kwartier in het gat van de te dubbelen Minardi's zitten. En dus werden een aantal regeltjes opgelegd, zoals drie groeven op de banden, zodat er minder band in contact komt met de piste, wat minder grip geeft, en ze dus iets trager door de bochten scheuren. De bolides zijn ook smaller geworden, met minder downforce tot gevolg. Veiligheid staat boven alles, met steviger hoofd- en zijbescherming voor de piloten. Maar de F1-wagen anno 1998 is door de drastische verbouwingen ook minder goed bestuurbaar geworden, zo klonk het. Wel, lang heeft al het geklaag van de piloten - met voorop Jacques Villeneuve - niet geduurd. Van de vijf à zes seconden dat de bolides langer zouden moeten doen over een ronde, schoten er de voorbije weken tijdens de laatste trainingsessies nog drie over. De renstallen kropen met zijn alle gezellig in de windtunnel, maanden aan een stuk, en ontdekten manieren om toch weer genoeg neerwaartse druk te krijgen. Sommigen gewagen zelfs van topsnelheden die hóger liggen dan vorig jaar.

Het enige wat de toeschouwer echter zal interesseren, is of de races spannender zullen zijn dan de voorgaande jaren. De F1 is een eliteclubje waarin nog slechts 22 rijders zitten en die zouden, om de neutrale kijker enigszins te boeien, iets vaker in elkaars zog moeten kunnen kleven, zoals dat bijvoorbeeld in de twee Amerikaanse Indy-competities het geval is.

Het Albert Park in Melbourne is een stratencircuit en biedt in elk geval wel wat mogelijkheden voor een spectaculaire seizoensopener. Dat was overigens vorig jaar ook het geval, toen regerend wereldkampioen Damon Hill door versnellingsbakproblemen niet eens kon starten, de latere wereldkampioen Jacques Villeneuve in de eerste bocht crashte en diens teamgenoot Heinz-Harald Frentzen op weg naar de zege van de baan gleed.

Zondag wordt het vooral uitkijken naar Michael Schumacher. Van zodra hij ook maar even in de buurt van Villeneuve komt, zal iedereen opnieuw aan het tikje van vorig seizoen denken, toen Schumacher in Jerez probeerde Villeneuve van de baan te rijden en op die manier de titel wilde pakken, maar zelf het slachtoffer werd. Schumacher werd door de FIA een belachelijke straf opgelegd: al zijn punten mocht hij houden, maar hij mag zich officieel niet de vice-kampioen van '97 noemen.

Schumacher is overigens sowieso weer titelkandidaat. Dat zou hij wellicht ook zijn als ze hem in een kruiwagen zetten. Damon Hill: "Het wordt een strijd tussen de wagens van Adrian Newey plus Michael." Hill refereert aan de voormalige autobouwer van Williams die vorig jaar naar McLaren vertrok. "En als de auto van Schumacher een beetje degelijk is, wringt hij er de resultaten wel uit." Moet ook wel, want Ferrari is dringend toe aan een wereldtitel. Dat is namelijk al van 1979 en Jody Scheckter geleden.

Enzo Ferrari zou in 1998 precies honderd jaar oud zijn geworden. De scuderia hecht bijgevolg nog meer belang dan ooit aan een wereldtitel. Michael Schumacher, die door de renstal werd vergeven voor het incidentje dat hem tijdens de laatste GP van vorig seizoen de titel kostte, moet daarvoor zorgen. "We hebben de beste fabrieksstructuur, personeel en een organisatie waar niets op aan te merken valt, én we hebben de beste piloot", zei eigenaar Luca di Montezemolo - met zo'n naam móet je toch eens wereldkampioen worden - bij de officiële voorstelling van de nieuwe F300, ontworpen door Renzo Piano. "Drie jaar geleden durfde ik tijdens de onthulling van de toenmalige wagen niet voorspellen dat we de titel zouden pakken, sprak ik alleen van een Grand Prix-zege. Nu is de titel onze enige ambitie", zei hij nog.

"De wagen is een plezier om te besturen. Alles wat we wilden bereiken voor de start van het seizoen, hebben we bereikt. In Melbourne zullen we de volgende stap zetten", zei Schumacher.

Enzo Ferrari was er al 81 toen Scheckter wereldkampioen werd en hij zou nog negen jaar leven. In '88, toen hij stierf, won Ferrari slechts één Grote Prijs. In de seizoenen '91, '92 en '93 lukte zelfs dat niet. Voor een team met een geschiedenis waarin namen als Niki Lauda, Alain Prost, Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari, Gilles Villeneuve en Jacky Ickx voorkomen, is dat een absolute schande. Vorig seizoen reed Ferrari een seizoen zoals het hoort: Schumacher won in Monaco, Canada, Frankrijk, België en Japan.

Teambaas Jean Todt zegt dat dit jaar geen uitvluchten meer gezocht zullen worden. De Fransman is de grote verantwoordelijke voor de heropbouw van de laatste jaren en is ervan overtuigd dat het harde werk dit jaar de titel oplevert. "Ik weet dat andere teams net hetzelfde zullen zeggen, maar dit is de eerste keer in vier jaar dat wij die woorden uitspreken."

(Foto Reporters)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234