Zondag 20/06/2021

Nieuwe Parijse conceptstore schenkt al haar winst aan het goede doel

In de lange rijen aan de kassa van 'Merci' alleen lachende gezichten. Wie in deze hippe Parijse conceptstore bloemen koopt, een koffie drinkt of parfum bijvult, draagt immers integraal bij tot het geluk van kansarme kinderen in Madagaskar. Winkelen met een geweten, de nieuwste hype in retail-land.

Door An Bogaerts

De Boulevard Beaumarchais in het derde arrondissement is niet echt wat je noemt een hippe winkelstraat. Het is een brede, drukke autoweg aan de rand van de Marais, bezaaid met immobiliënkantoren en fastfoodrestaurants. Maar sinds kort is er één adres op deze boulevard waar de hele dag lang shoppers binnen- en buitenwandelen. Merci, de conceptstore die er begin maart de deuren opende, blijkt een schot in de roos. Eerst en vooral omwille van de creatieve mix aan eigentijdse no-nonsense merken, maar net zo goed omdat de winst die bij Merci wordt gemaakt, rechtstreeks wordt doorgestort naar kansarme kinderen in Madagaskar.

De sobere, zwarte gevel van Merci laat niet vermoeden dat hier een gigantisch pakhuis verscholen zit. Marie-France en Bernard Cohen, de eigenaars van Merci, bouwden deze voormalige behangpapierfabriek om tot een alles-in-éénwinkel: van café over bloemenwinkel en boetiek tot parfumerie, breizaak en restaurant, één grote uit de hand gelopen daad van schuldgevoel. De Cohens richtten in 1975 immers het succesvolle kinderkledingmerk Bonpoint op, geliefd door onder andere Madonna en Angelina Jolie. Toen het koppel hun label twee jaar geleden verkocht, vonden ze het tijd om iets terug te doen voor Madagaskar, waar naaisters al die tijd de Bonpoint-outfits hadden gemaakt. Met de winst die ze bij de verkoop van Bonpoint opstreken, kunnen Marie-France en Bernard Cohen het zich nu permitteren om de winst van Merci weg te schenken.

Simpele stijl

Via de binnenplaats, waar een volgestouwde Fiat Cinquecento ervoor zorgt dat heel wat fototoestellen worden bovengehaald, opent Merci de deuren tot een 1.500 vierkante meter groot pakhuis. Onmiddellijk rechts ligt het geïntegreerde café, dat helemaal vol zit maar toch verrassend rustig lijkt. Algauw wordt duidelijk hoe dat komt: iedere koffiedrinker is een boek aan het lezen. De muren van het café zijn namelijk bezet met tweedehandsboeken in verschillende talen. Bij een kopje eerlijke koffie of groene thee kan je dan beslissen of er een boek tussenzit dat je wil kopen. Tussen het café en de boetiek hangen een aantal door Merci geïnspireerde kunstwerken aan de muur, uiteraard ook allemaal te koop.

De boetiek op de eerste verdieping, waar zowel mannen als vrouwen aan hun trekken komen, is een overzichtelijke mix van eerder sobere merken. "Ik ben zo hard bezig met stijl", zei Marie-France Cohen bij de opening. "Het moet allemaal zo simpel mogelijk blijven. Elke vierkante meter moet geweldig zijn, zonder overdadig te worden." American Vintage, Acne, Isabel Marant, Paul & Joe, Stella McCartney, Dries Van Noten, Kris Van Assche... ze hangen er allemaal. Heel wat stuks zijn voorzien van een speciaal Merci-label, wat wil zeggen dat ze tegen productieprijs door Merci zijn aangekocht. De ontwerpers maken op dat stuk geen winst, maar door de lage prijs verkoopt het goed en gaat er dus extra geld naar Madagaskar. Naast heel het goededoelverhaal, doe je hier dus gewoon ook goede zaakjes voor jezelf. Een kleedje van Marni voor 600 euro bijvoorbeeld, of een tweedehands Chaneljasje voor de luttele som van 250 euro. T-shirts en katoenen kleedjes heb je hier al vanaf 20 euro.

Parfumbar

Op de bovenste verdieping huist de designafdeling, een eclectische mix van hypermodern design, vintage meubels en antiquiteiten. Het lijkt wel of je op een gigantische, maar heel ordelijk georganiseerde rommelmarkt loopt. Het Franse designmerk Tolix krijgt een belangrijke plaats. De nieuwe iconische stoelen van Pauchard zijn hier al vanaf 160 euro te koop, appelblauwzeegroene vintage modellen staan 250 euro geprijsd. En elke keer dat je zo'n prijskaartje omdraait diezelfde gedachte: "Dat valt goed mee, zeker wanneer ook die arme kinderen ermee geholpen zijn." Het is een marketingzet die zwaar doorweegt op het onderbewuste koopgedrag, en uit de drukte in de shop en aan de kassa mag duidelijk zijn dat hij werkt. In de kelder van het pakhuis kunnen shoppers genieten van gezond eten. Biologische pompoensoep, vegetarische volkorenpasta en verse quiche worden hier geserveerd in bordjes, kommen en kopjes die in de rekken rondom ook allemaal te koop zijn. Hetzelfde geldt voor de tafels en stoelen van het restaurant, de verlichting, het bestek en het tafellinnen.

De frisse, ietwat zoete geur die je ruikt bij het binnenkomen, leidt bezoekers naar de linkerhoek, naar de parfumbar van beautymerk 'Annick Goutal'. Goutal is de overleden zus van Marie-France Cohen, haar geuren zijn in Frankrijk erg gewild. Wie hier een eigen flacon meebrengt, of kiest voor één van de hervulbare flesjes op de bar, kan tot 40 procent besparen op Annick Goutal-geuren. Een vloer bedekt met mos markeert de weg naar de bloemenwinkel, waar op nadrukkelijk verzoek van Marie-France alleen gewerkt wordt met seizoensbloemen. Geen dure import of vreemde kweektoestanden. Hetzelfde past mevrouw Cohen trouwens toe in het restaurant en het café. Geen aardbeien in de winter.

Papieren zakken

Naast de verwaarloosde kinderen in Madagaskar, willen de Cohens ook de naaisters helpen waar ze indertijd mee samenwerkten. Marie-France speelt met het idee om plaatselijke workshops te gaan organiseren. "Ik zou hen graag wat gevoel voor stijl en patronen bijbrengen", vertelde ze in de Herald de Paris. "Ik wil hen alles leren over materialen en kleuren zodat ze misschien ooit zelf hun eigen collecties op de markt kunnen brengen." Maar de Cohens moeten behoedzaam te werk gaan. Een Franse wet legt immers het maximumbedrag vast dat een bedrijf aan liefdadigheid mag schenken. Aan de papieren zakken te zien die hier in een uur tijd worden buitengedragen, zou Merci daar wel eens heel snel boven kunnen gaan. "Maar daar moet een mouw aan te passen zijn", aldus Marie-France.

In verschillende media wordt Merci al vergeleken met Colette (hier in Parijs) en 10 Corso Como (in Milaan). Toch hangt er bij Merci een heel andere sfeer. Hoewel er - godzijdank - niet op het gemoed van shoppers wordt ingewerkt met schrijnende kinderfoto's (er liggen enkele boeken over Madagaskar subtiel naast de kassa), lijkt iedereen het toch wel te weten. Geen ruzies aan pashokjes, geen ongeduldigen aan de kassa,... In ieders ogen lees je 'we zijn hier voor het goede doel'. De overweging 'zou ik dit kleedje kopen of niet?' wordt ineens een zaak van leven of dood. Een mens stelt zichzelf immers tegelijk de vraag 'help ik die kinderen of niet?' En dus wandel ook ik met een grote smile én een papieren zak van Merci buiten. Graag gedaan. n

INFO Merci, Boulevard Beaumarchais 111, Parijs, 0033-1/42.77.78.92, metro: Saint-Sebastien Froissart

Praktisch

De Morgen Magazine reisde naar Parijs met Thalys. Dagelijks rijden er 8 rechtstreekse treinen vanuit Antwerpen-Centraal naar Paris Nord. U kan al een heenreis boeken vanaf 25 euro in Comfort 2 (Smoove-tarief) en vanaf 80 euro in Comfort 1 (OptiWay-tarief). Voor informatie en reserveringen bij Thalys kan u terecht op het infonummer 070/66.77.88 of op www.thalys.com.

Alles onder EEn dak

Via de binnenkoer, waar een volgestouwde Fiat Cinquecento ervoor zorgt dat heel wat fototoestellen worden bovengehaald, opent Merci de deuren tot een 1.500 vierkante meter groot pakhuis. De voormalige behangpapierfabriek werd omgebouwd tot een alles-in-éénwinkel: van café over bloemenwinkel en boetiek tot parfumerie, breizaak en restaurant.

Eenvoud siert De winkel moet zo simpel mogelijk blijven. 'Elke vierkante meter moet geweldig zijn, maar zonder overdadig te worden', zeggen de eigenaars.

Must-have

In de Parijse winkelstraten lopen heel wat vrouwen te pronken met hun papieren zak van Merci.

Naast heel het goededoelverhaal, doe je hier dus gewoon ook goede zaakjes voor jezelf

In ieders ogen lees je 'we zijn hier voor het goede doel'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234