Zaterdag 25/01/2020

Video

Nieuwe maatregelen om oorzaken van vluchtmisdrijf aan te pakken

Jef van den Bergh, verkeersspecialist bij CD&V. Beeld photo_news

Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) heeft een pakket maatregelen klaar om de onderliggende oorzaken van vluchtmisdrijf aan te pakken. Uit cijfers die Van den Bergh verzamelde, blijkt immers dat vluchten dikwijls een ander verkeersmisdrijf verbergt. Hij heeft onder meer een wetsvoorstel klaar dat het mogelijk maakt een voertuig waarmee een zware overtreding werd begaan, vaker in beslag te nemen, ook als het om een leasingwagen gaat.

Elke dag vinden twaalf letselongevallen plaats waarbij de chauffeur het hazenpad kiest. Tel daarbij de ongevallen met blikschade en het gaat al gauw om meer dan 200 bestuurders per dag. Een analyse van de criminaliteitscijfers leert Van den Bergh dat bestuurders vaak vluchten om andere misdrijven te verbergen.

Zo pleegden in 2013 vijf bestuurders per dag vluchtmisdrijf terwijl ze onder invloed van alcohol of drugs waren. Gemiddeld twee vluchtmisdrijven per dag gebeuren omdat de bestuurder geen verzekering heeft, net als rijden zonder rijbewijs of tijdens een rijverbod.

Daarom werkte de CD&V'er een pakket maatregelen uit om de onderliggende oorzaken aan te pakken. "Door een efficiënte bestraffing en consequente opvolging van onderliggende verkeersmisdrijven, zal men minder snel geneigd zijn dergelijke overtredingen te begaan, waardoor ook het aantal vluchtmisdrijven zal dalen", maakt het Kamerlid zich sterk.

Daarvoor schuift Van den Bergh een reeks gerichte ingrepen naar voren. Het gaat om een verhoging van de pakkans bij rijden onder invloed en een ruimere toepassing van de speekseltest, maar ook de invoering van een databank waarin nummerplaten worden gelinkt aan de verzekering en het keuringsbewijs. Ook breekt hij een lans voor de uitrol van de Mercurius-databank, waardoor politieagenten in realtime kunnen nagaan of iemands rijbewijs ongeldig is. Politierechters moeten daarnaast in staat zijn eerdere veroordelingen van een bestuurder in te kijken.

Van den Bergh schuift ook een uitbreiding van het straffenarsenaal naar voren. Voor zware probleembestuurders moet de maximale straf omhoog. "Wanneer een bestuurder vluchtmisdrijf pleegt in combinatie met andere overtredingen, moet er een regeling bestaan waarbij de straf zwaarder is dan de optelsom van de aparte straffen".

Ook wil hij de immobilisering en verbeurdverklaring van een voertuig waarmee een zware overtreding werd begaan, vaker mogelijk maken. Van den Bergh maakt komaf met de eigendomsvereiste. Een geleende of leasingwagen kan dus in beslag worden genomen. Voor wie nog gauw zijn wagen verkoopt voor hij voor de rechter moet verschijnen, maakt het voorstel de veroordeling bij equivalent mogelijk.

Het voorstel harmoniseert de verscheidene verjaringstermijnen op drie jaar. Dat moet voorkomen dat procedureslagen om de verjaring uit te lokken, tot straffeloosheid kunnen leiden. Ook moet meer worden geïnvesteerd in sensibilisering en preventie. Heel wat mensen hebben immers vaak een psychologische reactie van wegrijden uit angst of verwarring. De rijopleiding moet daarom van in het begin meegeven wat van een bestuurder wordt verwacht bij een ongeval.

Van den Bergh ziet tot slot in het rijbewijs met punten een manier om probleembestuurders die boetes aan elkaar rijgen zonder hun gedrag aan te passen, toch op hun verantwoordelijkheid te wijzen. "De wetteksten liggen er, nu nog de politieke moed", besluit hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234